1. Credits van klasse

Credits van klasse

Zodra de allerlaatste eindbaas is verslagen is er een vast ritueel bij vrijwel iedere videogame: de credits die op het scherm voorbij rollen en vaak op een doodsaaie manier alle namen opsommen die aan een game hebben meegewerkt. Dat kan veel beter, zo bewijzen sommige games wel. Denk bijvoorbeeld aan Portal, dat met een inmiddels legendarisch liedje de game mooi wist samen te vatten.

Als we naar andere games kijken blijkt wel dat een bijpassend nummer een einde extra memorabel kan maken. Iedereen die bijvoorbeeld Metal Gear Solid 3: Snake Eater heeft uitgespeeld weet dat je op het hartverscheurende einde na, ook wordt getrakteerd op een opvallend bijpassend nummer van de Britse band Starsailor.

Behoorlijk anders, maar daarom niet minder tof zijn de credits van Resident Evil 4 die doormiddel van een aantal prenten laten zien wat er zich voor de gebeurtenissen in de game allemaal in het Spaanse dorpje afspeelde. We zien hierin onder andere vrolijke gezinnen die door de komst van de schurk veranderen in de parasietachtige Las Plagas. Halverwege de opgewekte plaatjes uit het begin slaat de muziek en de beelden ineens om.

Credits met een goed gevonden nummer of extra scènes zijn natuurlijk leuk en aardig, maar eigenlijk is het iets dat we vaak genoeg in films zien. Het is daarom dus toffer als een ontwikkelaar iets besluit te doen met het feit dat je een videogame speelt. Super Smash Bros wordt bijvoorbeeld afgesloten met een soort schiethal waarin je als een soort ruimteschip zoveel mogelijk namen van werknemers bij Nintendo moet beschieten. Deze minigame was zelfs zo populair dat men in Super Smash Bros. Brawl een beloning verbonden heeft aan het schieten. Raak je genoeg personages dan verdien je muntjes die je later weer kunt besteden aan nieuwe trofeeën.

Andere Japanse games zoals Katamari en Vanquish trakteren je op het einde ook op korte minigames die je zo nu en dan zelfs een extra beloning opleveren. Best een aardig idee, dat maar zelden genoeg voor lijkt te komen. Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie precies waarderen tijdens credits. Ben ik een paar goede aftitelingen vergeten? Schroom dan niet om ze alsnog te plaatsen in de reacties, ik ben namelijk wel benieuwd welke credits jullie zijn bijgebleven!

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.