1. Pariah

Pariah

Over twee weken moet het spel al in de winkels verschijnen: Pariah. Hoewel we het vorig jaar op de E3 al konden spelen, hebben we er toch nog niet al teveel van gehoord. Wat we tot nu toe weten, kun je lezen in de E3 impressie van vorig jaar of de impressie van februari. En nu, twee weken voor de release dus, bood Atari Benelux ons de kans een Xbox-previewversie van het spel te spelen.

Zoals elke First-person Shooter op een spelcomputer kent Pariah op de Xbox een vertrouwd aanvoelende besturing. Wanneer je gewend bent aan de gameplay en ‘het gevoel’ hebt, speelt Pariah dan ook lekker weg. Alleen het wisselen van wapens, dat via de Y-knop of de D-pad werkt, vergt echt wat gewenning: het is soms lastig snel het wapen te pakken dat je wilt hebben. Daarbij zul je de Bulldog, het standaardwapen, het meest gebruiken.

Klik op "play" om de trailer te beginnen.

Een wapen is in Pariah niet zomaar een wapen. Het gaat in Pariah namelijk voor een groot deel om de upgrades die je door de speelwerelden heen kunt vinden. Elk wapen dat je hebt, kent drie upgrades. De eerste kost één pack, de tweede twee en de derde drie. Je kunt de upgrade packs meestal vinden in sneaky verstopte zijweggetjes en andere voor de hand liggende plekken. Hoe je ze uitgeeft is geheel aan jou, maar je kunt een upgrade pack maar één keer gebruiken. Je zult dus keuzes moeten maken. Deze keuzes kunnen echt verschil maken in de gameplay; als je ineens tegenover een vliegende tegenstander staat, zou je wensen dat je in plaats van een warmtekijker op je sniper rifle toch maar een upgrade voor je rocket launcher had genomen...

De singleplayer bestaat uit achttien delen. Deze delen staat niet noodzakelijkerwijs voor levels; het is echt één spelwereld waarin je jezelf voortbeweegt. Daarbij worden vijanden die je tegenkomt –uiteraard- steeds beter en slimmer. Ook zul je in de spelwereld verschillende voertuigen tegenkomen. Al vrij snel kruip je achter de turret van een voertuig en knal je je, samen met je vrouwelijke metgezel, een weg door de vijandelijke omgeving. De voertuigen (vier in totaal) verschillen van langzamere, sterke wagens waar je met drie of vier man in kunt tot lichte, snelle wagentjes waar je alleen zelf in kunt.

Deze voertuigen komen ook terug in de multiplayer. Minstens zo belangrijk als die voertuigen is toch de manier waarop je je wapens upgrade. Juist in de multiplayer is dit belangrijk, omdat je wapen dan echt het verschil maakt tussen leven en dood, omdat je tegenstanders toch een stuk beter zijn dan de meeste computergestuurde tegenstanders. In de multiplayer-modus kun je overigens voor de bekende speelstanden kiezen, zoals Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag. Behalve tegen elkaar, kun je ook mét elkaar spelen. Co-Op kan echter niet over Xbox Live gespeeld worden.

Technisch zit Pariah goed in elkaar. Het spel zet geen nieuwe standaard, maar kan goed meekomen met de huidige standaard. Zeker als er in de tussentijd (de preview kwam uit februari) nog een klein beetje geschaafd is aan de visuele prestaties zal dat geen probleem gaan vormen. De explosies zien er goed uit. De omgevingen zijn niet extreem gedetailleerd, al kunnen veel objecten wel kapot. En jawel: Pariah beschikt over een aardige physics engine waardoor de lichamen je af en toe letterlijk en realistisch om de oren vliegen.

Is dit alles niet genoeg, dan is er ook nog de Map Editor. Daarmee zal de speler zeer eenvoudig en snel zijn eigen mappen kunnen maken. Je hoeft geen professor te zijn om te zien dat dit voor de replaywaarde van de online multiplayer erg goed is. Doordat de editor zo makkelijk te besturen is, zullen er waarschijnlijk veel Custom Maps gemaakt worden. Een leuk extraatje dus.

Pariah lijkt een goede FPS te worden. Buiten het upgradesysteem zit er weinig echt vernieuwends in het spel, maar het biedt allemaal genoeg vermaak. De singleplayer is leuk om te spelen en ook de multiplayer ziet er goed uit. Zoals gezegd: over twee weken moet het spel verschijnen. Verwacht rond die tijd dus de recensie, waarin we zullen zien hoe goed Pariah dan uiteindelijk echt is. Uiteraard zullen we dieper op de stof in gaan in de week van de releasedatum.

Pariah staat voor de PlayStation 2 helaas pas voor september gepland. Alle hierboven beschreven indrukken zijn gebaseerd op de Xbox-versie.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • woei, eerste! :P (boeiend)



    Het lijkt me iig een leuke game, maar eerst spelen natuurlijk dan pas echt een mening geven.



    Hoort het zo te zijn dat het filmpje niet met de content meeschuift wanneer je scrollt ? (overlay geeft dan even een zwart vlak onder of boven waar het filmje werd afgebeeld voor het scrollen, totdat je hem op een andere plaats wegzet)



  • Heb laatst de multiplay demo geprobeerd op PC, en nou was niet zo veel bijzonders. Vrijwel unreal tournament 2005, en die voertuigen hebben die vreselijke halo-stijl van besturing, slaat nergens op.

  • @Captain_duck: die mening deel ik wel de multiplayer is alvast niet veel bijzonders.

    Ben benieuwd of het sp verhaal wel kan boeien?

  • Het ziet er wel mooi uit maar niet een game voor mij om te kopen

  • MP is in ieder geval geen bal aan vind ik, maar singleplayer kan het best wel eens een interesante game worden. Maar ik zit meer te wachten op boiling point en Stalker.

  • Ik vind het er mooi uit zien maar dan speel ik nog liever de SP mode dan de MP om eerlijk te zijn…

  • Tja, De makers van Unreal Tournament wilde hiermee ook de Single Player kant op gaan. Logisch dat dat gedeelte dan ook beter is hè;)

  • Overdreven lelijke bump-mapping in dit spel. Dat begint er tegenwoordig niet meer mooi uit te zien dat Gel achtige zooi.

  • k heb laatst de demo ook gedownload

    en ik vond hem niet tegen vallen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren