1. CT Special Forces: Fire for Effect

CT Special Forces: Fire for Effect

Terrorisme is een hype. De Verenigde Staten hebben deze terminologische opponent uitgeroepen tot staatsvijand nummer één. De propagandamachine van president Bush en de zijnen hebben hun werk goed gedaan. Het volk is bang en het is zodoende gerechtvaardigd vele miljarden dollars in de bestrijding van terrorisme te pompen. Een fictieve uitkomst van een dergelijke investering komt terug in een nieuw spel van uitgever HIP Interactive, genaamd Counter Terrorist Special Forces: Fire For Effect.

Het adviescomité van de CTSF heeft Gregory Staszeck, een expert in de biochemie, opgedragen een complex computersysteem te ontwikkelen dat kan anticiperen op acties van terroristen. Hij laat zich inspireren door het menselijk DNA en komt tot een briljant systeem: "Proteus". Deze computer combineert de ingewikkelde processen van het menselijk brein met de kennis van terrorisme. Dit alles resulteert in een heus antiterroristisch Übermensch. Nu men de snode plannen van terroristen kan voorzien is het aan jou om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Ontwikkelaar Asobo Studio heeft gekozen voor een spel in de derdepersoon in de vorm van een Shoot'em up. Na het installeren wordt duidelijk dat men gekozen heeft voor een originele spelopzet. Zo wordt de hoofdpersoon niet vervuld door één, maar twee actiehelden. De eerste rol is weggelegd voor Stealth Owl, een moderne ninja; snel, behendig en uiterst dodelijk. Hij is uitgerust met een geavanceerde sniper rifle en elektromagnetische granaten, waarmee hij de vijand in een fractie van een seconde kan ontwapenen. Met een druk op de knop kun je voor een bepaalde tijd onzichtbaar worden. Handig als je de tegenstander wilt misleiden. Door een speciale helm kan hij de omgeving op diverse manieren waarnemen. Zijn compagnon is Raptor, zwaar bewapend en zeer behendig met voertuigen. Zijn wapenarsenaal bestaat dan ook uit zwaar geschut, zoals bazooka's en granaatwerpers. Een elektronisch pantservest moet ervoor zorgen dat hij de vijandelijke linies kan doorbreken zonder veel schade op te lopen.

Het gebruik van meerder hoofdpersonen blijkt leuk uit te pakken. De missies waarin Stealth Owl boven vijandelijk gebied wordt losgelaten om vervolgens in een vrije val de vijand te bestrijden zijn verfrissend en uitdagend. Ook Raptor heeft meer te doen dan het hersenloze Rambo-werk. Het besturen van een hovercraft of pantserwagen kun je zonder veel problemen aan hem overlaten. De besturing en het gebruik van een degelijk camerastandpunt zijn helaas slecht afgewerkt en dit kan voor frustrerende momenten zorgen. Voor aanvang van een missie is het niet mogelijk een van de twee hoofdrolspelers te kiezen. De keuze is gemaakt door de makers van het spel en dat is jammer. Sommige situaties zijn makkelijker speelbaar met zwaar geschut en anderen juist met een beetje denkwerk.

De omgeving in CT Special Forces: Fire For Effect is uitermate interactief. Je kunt tegen elke kist of muur aanleunen om vervolgens vanuit de dekking de tegenstander te beschieten. Op de special effects na, is het spel helaas slecht afgewerkt. De objecten en personages ogen blokkerig. Het geluid is zonder meer matig te noemen; de stemmen van de vijanden zijn eentonig en klinken soms dichtbij terwijl er niemand in de buurt is. De AI (kunstmatige intelligentie) van de tegenstanders is, in tegenstelling tot wat de makers beweren, beneden alle peil. Het komt regelmatig voor dat je niet wordt opgemerkt door een patrouillerende terrorist, terwijl je overduidelijk in zijn gezichtsveld staat. Tot slot zijn er enkele vervelende bugs die bij de eerste keer spelen opvielen. Zo bleven gijzelaars tijdens een reddingsoperatie vastzitten en konden helikopters door tientallen meters beton schieten.

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel de beperkingen van het spel nadrukkelijk aanwezig zijn, verdient het spel geen onvoldoende. De keuze voor twee hoofdpersonen, het spelplezier en de originaliteit maakt het spel verfrissend en vermakelijk. De diversiteit in wapens en missies zorgt er tevens voor dat het spel niet snel zal vervelen.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Originele opzet
  • Variëteit in wapens en missies
  • Vrije val
  • Minpunten
  • Geen multiplayer
  • Geluid
  • Slechte AI
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • lekker rustig, normaal reageer ik ook niet bij zo'n slecht spel hoor

  • Alleen leuk op de GBA dus.

  • idd op de gba issie echt vet :)

  • Mij lijkt dit spel egt een flop, voor de gba lijkt hij me nog redelijk maar verheugen???

  • zou ik dus nooit kopen

  • dat vrije val lijkt me heel kewl….

    btw: de voorganger van deze game, kill.switch, was eigenlijk wel leuk, veel trial & error though

  • de gba versies zijn toch rip-offs van de metal slug series :(

  • Die screens die een tijd terug uitkwamen beloofden al niet veel goeds..

    En het is dus ook niks geworden. Gewoon de GBA versie spelen dus.

  • hihi…

  • wat is dat voor een speel.

    so dom speel zal niemand kopen man.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren