1. Stolen

Stolen

Een stealthgame is tegenwoordig bijvoorbeeld al niet meer helemaal origineel. Gelukkig doet Stolen zijn naam wat dat betreft niet helemaal eer aan. Sterker nog: het idee om als een dief in de nacht aan het werk te gaan sprak mij wel aan. Vraag blijf dat echter wel: weet Stolen zijn eigen identiteit te behouden of is het spel meer een verzameling van dingen we allang gezien hebben?

Eén ding staat als een huis boven water: onze hoofdpersoon, dievegge Anya Romanov, is een taaie. De meesterdief kan de meest kunstzinnige bewegingen uitvoeren, hetgeen in haar bestaan niet onhandig is: een dief in het nauw maakt rare sprongen, zullen we maar zeggen. Echter, van de snelheid en actie moet Anya het eigenlijk helemaal niet hebben. Hoe leuk het ook is om van hoek naar hoek te schieten en van balk naar richel te springen, Anya moet zich voornamelijk in de duisternis ophouden.

Waar je ook mee bezig bent, er zullen altijd bewakers in de buurt zijn. En al die enge bewakers zullen niet twijfelen om Anya een kogel te bezorgen… en dat terwijl Anya zelf geen vlieg kwaad doet! Onze dievegge heeft zich voorgenomen geen mensen te doden, en dat maakt Stolen er niet makkelijker op. Wanneer je ontdekt betekent het dan ook negen van de tien keer opnieuw proberen, want je kunt jezelf amper fatsoenlijk verdedigen tegenover de bewakers. De klapjes die je uitdeelt zijn amper voelbaar voor de bewakers. Wel kun je ze van achteren wurgen, maar omdat ze niet dood zijn worden ze na een tijdje weer wakker en slaan ze alarm. Dat levert uiteraard alleen maar méér problemen op.

Nee, bewakers kun je maar beter uit de weg gaan, zoals een goede dief dat betaamt. Als dief ben je behalve met sluipen voornamelijk ook bezig met je werk: jatten. Natuurlijk biedt Stolen daar genoeg mogelijkheden voor. Behalve de spullen die je voor je opdrachten moet stelen, liggen de spelomgevingen vol met andere jatbare objecten. Dat varieert van spullen die je uit kluisjes kunt halen tot dingen die je uit de zakken van bewakers kunt rollen.

Je kunt je voorstellen dat dit de nodige spanning met zich meebrengt. Immers: elk foutje kan betekenen dat je weer een heel eind opnieuw moet spelen. Gelukkig zitten er wel checkpoints in het spel, maar je kunt niet opslaan waar je maar wilt. Het is dan al lastig genoeg om alles goed te doen zonder opgemerkt te worden, maar als vervolgens de besturing af en toe niet mee wil werken, wordt het wel een erg lastige opgave. De PC-versie heeft gewoon teveel knoppen nodig. Daardoor moet je af en toe zo snel zo veel knoppen indrukken dat het bijna logisch is dat je daar fouten in gaat maken.

Gelukkig biedt de gameplay ook dingen die je leven als dief er een stuk makkelijk op maken. Anya heeft namelijk een aardige lading technische snufjes tot haar beschikking. Zo zul je soms camera’s moeten uitschakelen met je Nullifiers. Daarmee kun je ook lichten kapot schieten. Een ander handig snufje is het apparaatje waarmee je bewakers kunt weglokken door ergens een geluidje te planten. Ook je ‘Sonar’ is belangrijk; je kunt daarmee geluidsgolven zien, waardoor je door deuren heen kunt kijken. Ook realistisch: als niemand geluid maakt zie je niks, en zul je eerst zelf moeten fluiten om geluidsgolven te krijgen. Helaas zul je de meeste gadgets niet zo heel vaak hoeven te gebruiken.

Stolen kan technisch gezien zeker meekomen met de huidige standaard. Het spel ziet er verzorgd uit, en de licht-donker effecten, die natuurlijk extra belangrijk zijn omdat je moet kunnen zien waar je veilig kunt zitten en waar niet, zijn goed uitgewerkt. Helaas is de manier waarop dit alles wordt weergegeven (lees: de camerastandpunten) niet echt lekker. Vaak zul je de camera niet kunnen verplaatsen, omdat de omgeving dat dan niet toelaat. Daardoor verlies je meer dan eens het overzicht, terwijl het mét overzicht al moeilijk genoeg is. Het geluid is in orde, al worden sommige fragmenten en muziekjes niet op het juiste moment gestart. Zo gebeurde het dat het ‘spannende muziekje’ al ging spelen voordat ik ontdekt was.

Conclusie en beoordeling

None

Stolen is een slealth actiespel dat voldoet aan de eisen van een dergelijk spel, maar niet meer dan dat. Het spel kent enkele originele elementen, en het jatten op zich (en bekijken wat je zoal hebt gejat) blijft op zich al leuk. Helaas werkt op de PC de besturing vaak niet erg mee en is de balans tussen sluipen en actie niet in orde. Dat komt mede doordat je het altijd aflegt wanneer je eenmaal ontdekt bent: je kunt nauwelijks terugvechten. Je zult dus echt geduldig je kansen af moeten wachten, en daar zit lang niet iedereen op te wachten. Jammer, hier had meer ingezeten.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Sluipen
  • Gadgets
  • Jatten
  • Minpunten
  • Besturing werkt niet mee
  • Irritante camera
  • Vrijweel geen actie omdat je slecht kunt terugvechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ik las in andere recensies dat het vrijwel een exacte kopie was van Splinter Cell.. Hier lees ik eigenlijk dus van niet… Maar die info is feitelijk die wie heeft er gelijk?

  • holy crap een 6.5 ?… damn dat valt tegen, ik dacht er aan om deze te proberen omdat ik de thief games fantastisch vind maar gah…. Niet dat een 6.5 zo slecht is, maar er zijn zo veel spellen en ik heb zo weinig tijd :[

  • Het concept van sluipen, stealth etc is hetzelfde als SPlinter Cell natuurlijk, maar wel in een geheel andere setting. Stolen heeft wel een eigen identiteit. Das ook wat waard.

  • En beetje van Splinter Cell en een beetje van tomb raider



    Tja meschien was die op z'n hoogst een 7 waard ;)

  • Het enige verschil wat ik eruit opmaak is dat je echte dingen moet stelen vandaar \"Stolen, duh\"



    En bij splinter cell is het meer missies qua uitschakelen enz.

  • kut spel

  • @ Anakin

    Jij bent zeker zo'n gast van óf een game is supercoolgaafdope óf een game is kut <_<

  • Natuurlijk, maar Metal Gear is voor Stolen nauwelijks een concurrent te noemen op dit moment. En als je het artikel nog eens doorleest, zul je ook merken dat het spel wel degelijk anders is dan MGS. (meer stealth, minder actie)

  • Maar wie gaat dit kopen als je MGS3 of Chaos Theory kan aanschaffen?

  • Stolen is nog een aardige titel waar ik als liefhebber van het stealth genre veel plezier aan kan beleven.. Komt niet in de buurt van de grotere titels als Spinter Cell en MGS3 (btw MGS3 is ook stealth als je wil .. zo is er een extra te verdienen wanneer je in het hele spel niet 1x opgemerkt wordt) maar de eerste keer was gwn knallen en dus puur actie..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren