1. Empire Earth II

Empire Earth II

Zoals je zult weten, ligt vanaf vorige week het strategiespel Empire Earth II in de winkels, exclusief voor de PC. We waren er zelf al een beetje van geschrokken, maar wat is dit spel van Mad Doc en Sierra ongelooflijk uitgebreid! Het persbericht richt zich op drie belangrijke peilers: ‘ongeëvenaarde omvang’, ‘ongekende besturing’ en ‘onovertroffen realisme’. In de rubriek Alles Over...Empire Earth II lees je de achtergrondinformatie over deze drie onderdelen. Zo heeft de maker op enkele fronten geprobeerd vernieuwing toe te passen, maar wilden zij niet het klassieke imago van het eerste deel (2001) schaden. Dat is inderdaad niet gebeurd. Empire Earth II is een evolutie van de serie en het strategiegenre, met nog steeds als grote kracht de enorme hoeveelheid tijdperken, waardoor de speler de hele geschiedenis van de mensheid kan doorkruisen.

Ongeëvenaarde omvang

Die hele geschiedenis van de mensheid is dus de grote kracht van Empire Earth II. Dat heeft met de gigantische omvang te maken. Het spel bevat uiteraard de standaard spelmodi: solocampagne, multiplayer en skirmish. In de solocampagne kies je uit drie beschavingen: Korea, Pruisen (overlopend naar Duitsland) en de Verenigde Staten (hoewel je eerst een ander volk speelt). Elke campagne heeft diverse scenario’s en bestaat uit acht missies. Om deze uit te spelen ben je echter wel eventjes bezig en als je klaar bent, kun je altijd nog de zogenaamde Turning Point Battles proberen. Hier neem je de controle over één van de twee legermachten en probeer je de situatie in jouw voordeel te beslissen. Een voorbeeld van zo’n extra scenario is de slag bij Normandië.

In de Skirmish-modus krijg je wel de beschikking over meerdere beschavingen. Zo kun je met de Britten spelen, maar zijn ook de Duitsers, Grieken, Romeinen, Babyloniërs, Egyptenaren, Turken, Chinezen, Japanners, Azteken, Inca’s en Maya’s van de partij. Elke beschaving heeft zijn eigen unieke eenheden, in totaal zijn er vijfhonderd aanwezig, volgens het persbericht. Wij hebben ze natuurlijk niet allemaal met de hand kunnen tellen, maar kunnen beamen dat er inderdaad veel verschillende eenheden aanwezig zijn. Deze variëren van normale soldaten (die beginnen met knuppels, maar later geweren en dergelijke krijgen) tot grote kanonnen (eerst katapulten en veel later ook tanks). De Britten hebben zelfs een MI-6 Agent, een geheim agent die net als bij de andere beschavingen dienst doet als spion en vijandelijke gebouwen kan overnemen. Ook bij bijvoorbeeld de Egyptenaren zie je de typische olifanten en bij de Japanners doen ninja’s mee.

Alle eenheden evolueren met de tijd mee. Je begint als speler namelijk in de oertijd en zult steeds verder doorgroeien tot je uiteindelijk in de nabije toekomst oorlogen voert. Het evolueren is heel simpel. De spelers moeten ervoor zorgen dat ze de zogenaamde Technology Points verzamelen. Dit doe je door een universiteit te bouwen en daar burgers in te stoppen. Met die punten kun je jezelf op een bepaald gebied verbeteren, dit doe je in een speciaal daarvoor bedoeld menuutje. Als je op zes punten verbeterd bent, kun je ervoor kiezen te evolueren naar een volgend tijdperk. Natuurlijk kun je jezelf ook eerst in dat tijdperk specialiseren. Er zijn altijd wel weer dingen te doen en in totaal zijn er ook twaalf punten waarop je sterker kunt worden. Doe je dat eerst? Of ga je zo snel mogelijk naar de toekomst?

Als je ervoor kiest jezelf keer op keer te versterken door de eerder genoemde Technology Points, maak je kans op het winnen van een Crown. Deze win je door alle vier de punten binnen één onderdeel te verbeteren. Er zijn drie onderdelen (met elk een te winnen Crown): Economic, Imperial en Military. Deze namen spreken wellicht voor zich. Bij het winnen van een Crown krijg je de keuze uit een aantal mogelijkheden. Je kunt dan een bonus krijgen, bijvoorbeeld dat burgers sneller voedsel verzamelen, of dat jouw strijdkrachten wat sterker zijn. Door met deze mogelijkheden goed om te gaan, kun je een strijd in jouw voordeel beslissen. Ook de punten waarop je je technologisch gezien versterkt, zijn vaak erg waardevol.

Ongekende besturing

Heel belangrijk in een uitgebreid strategiespel zoals Empire Earth II: de besturing. Hoe makkelijk is het om een groot rijk te beheren en niet van de stress onder je bureau te zakken? Laten we allereerst stellen dat we hier met een strategietitel voor de gevorderde speler te maken hebben. Er zijn tientallen sneltoetsen die je vooral in de multiplayer-modus zult moeten gebruiken. Leer ze uit je hoofd en het spelen zal je een stuk gemakkelijker vergaan. Op de officiële website hebben de makers een overzicht van de sneltoetsen geplaatst.

Een spelletje Empire Earth II kan nogal lang duren en voor je het weet heb je enkele honderden eenheden op je scherm staan. Nou begin je het spel met het verzamelen van grondstoffen, maar dat wordt in verhouding steeds minder belangrijk. Toch moet het gedaan worden, maar tussen al die speciale eenheden zullen de burgers moeilijk te vinden zijn. Daarom bedacht Mad Doc de zogenaamde Citizen Manager, waarmee je heel gemakkelijk grondstoffen kunt vinden, of kunt bekijken hoeveel burgers er met een bepaalde grondstof (goud, hout, steen, tin, etc.) bezig zijn. Ook erg fijn is de knop om de Idle Citizens op te sporen; de burgers die lekker niks staan te doen.

Naast de Citizen Manager heeft Mad Doc ook voor een War Planner gezorgd. Op dat scherm kun je heel goed de lijnen uitzetten om een oorlog te voeren. Nou is dit tegen de computer geen probleem, je zou er bondgenoten mee kunnen betrekken, maar dat komt maar sporadisch voor. Op het eerste gezicht is het dus een overbodige speloptie. Toch zul je merken dat het in de multiplayer-modus erg fijn werkt. Je kunt via pijlen en andere tekens namelijk uitschetsen hoe je de vijand wilt verslaan. Dit kun je dan naar je bondgenoten sturen en zij kunnen hier eventueel aanpassingen op maken. Door deze War Planner is het samenwerken tussen bondgenoten een stuk belangrijker en overzichtelijker geworden. Dat neemt echter niet weg dat je het ook zonder planner kunt.

Mocht je inmiddels van de stress je nagels hebben afgekloven, dan kunnen we je gerust stellen. Natuurlijk moet je overal op letten in Empire Earth II, maar door de Picture-in-Picture kun je een soort camera op belangrijke punten plaatsen en deze in de gaten houden. Via knoppen onder dat kleine schermpje kun je vervolgens de verschillende door jou aangegeven punten bekijken. Zo kun je heel rustig alles in de gaten houden en is die stress nergens voor nodig. Niet iedereen lijkt het fijn en nuttig te vinden, maar bij ons op de redactie konden we Picture-in-Picture wel waarderen.

Onovertroffen realisme

Een strategietitel zou die naam niet dragen als strategisch denken niet belangrijk was. In Empire Earth II komt het dan ook zeker aan bod. Natuurlijk zul je in de eerste scenario’s geen problemen met de vijand hebben, maar Empire Earth II is ook geen titel waarin je zoveel mogelijk eenheden maakt en ze allemaal via de voordeur laat aanvallen. De vijand bouwt namelijk ook bunkers, wachttorens en andere beschermende eenheden. Maar dit alles gaat nog verder. Zo moet je rekening houden met de weersomstandigheden. Eenheden verplaatsen zich bijvoorbeeld langzamer bij sneeuw en regen. Door op de wachttorens te klikken kun je de weersvoorspelling opvragen. Later in het spel moet je hier rekening mee houden. Plan je aanvallen zorgvuldig.

Ook diplomatiek handelen is met oorlogvoeren belangrijk. Zoek de juiste bondgenoten om de vijand aan te vallen. Bondgenoten maak je door verdragen te sluiten. Het kan zijn dat jij hun periodiek moet betalen, maar dat kan ook andersom zijn. In een verdrag bepaal je verder in hoeverre je samenwerkt. Mag je bij elkaar gebouwen plaatsen, of houd je het puur bij een handelsverdrag? Samen met bondgenoten kun je andere territoriums veroveren. Dat is namelijk ook belangrijk. Hoe meer stadcentra je bouwt in andere, door jou veroverde, territoria, hoe meer aanzien je krijgt en hoe groter jouw rijk kan worden. Zo ben je dus steeds landjes aan het veroveren en plaats je eenheden steeds verder richting weer andere vijanden. Met het uiteindelijke doel om het hele gebied in je bezit te hebben, als een echte alleenheerser.

En dus…?

Natuurlijk is het interessant om te lezen wat Mad Doc en Sierra hebben gedaan om Empire Earth te overtreffen met het tweede deel. Of het ze ook gelukt is, lees je echter pas in onze recensie. We zijn druk bezig geweest met testen en we hebben aan onze uurtjes in ieder geval een positief gevoel over gehouden. Hoe dat resulteert in cijfers, zie je morgen. Zelf té benieuwd en kun je echt niet wachten? Klik dan eens op de onderstaande links, daar zijn de demo’s te downloaden.

Download de demo

Download de multiplayer-demo

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk spel:)

  • Nooit! Dat is en blijft starcraft & warcraft.



    Maar hij is iid wel vet!

  • Als hij net zo uis als de demo dan hoef ik hem niet had mer verw8



    maar hij lijkt verder wel cool

  • die ga ik zeker kopen

  • bewst wel goed spel en dat van de virussen is niet waar die gene die 10 vruseen hyad had waarschijnlijk een enorm oude en rootige pc maar op een nieuwe draait hij perfect

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren