1. Denderend

Denderend

Waar levels die zich afspelen in de sneeuw of onderwater vaak een ramp zijn om te spelen, zijn er ook omgevingen die vrijwel altijd goed in elkaar steken. Neem bijvoorbeeld levels die zich afspelen in en rondom een trein, ik durf te stellen dat een treinlevel vrijwel altijd goed is.

Waarom? Een rijdende trein is een combinatie van meerdere elementen. Om te beginnen is er het gevoel van urgentie, oftewel haast. Omdat een trein vrijwel altijd met hoge snelheid ergens op af dendert. Veelal is dit een afgrond of iemand die vastgebonden op het spoor ligt. Omdat een trein daarnaast een afgebakend gebied is, krijg je in veel gevallen een gestroomlijnde ervaring waarin er een duidelijk doel is: naar de voorkant van het rijdende gevaarte zien te komen en ondertussen hier en daar een vijanden van het voertuig afkiepen.

Leuk en aardig die theorie, maar ik heb natuurlijk ook een aantal voorbeelden uit de praktijk om deze leer te ondersteunen. Het beste treinlevel van de afgelopen paar jaar is bijvoorbeeld te vinden in Uncharted 2: Among Thieves. Die game begint natuurlijk met de spectaculaire scène waarin Drake ontwaakt in de inmiddels al ontspoorde trein. Halverwege de game zie je pas hoe de avonturier daar terecht komt, er gaat namelijk nog een behoorlijke achtervolging aan vooraf waarin Drake onder andere op de trein een aanval van een helikopter moet zien te overleven en hangend aan de wagons seinpalen op het nippertje weet te ontwijken. Alles dat goed is aan een treinlevel, wordt in Uncharted 2 subliem gecombineerd.

Van een totaal ander kaliber, maar daardoor nog niet minder leuk is de trein uit de eerste Wario Land voor de Game Boy. Dit level is het bewijs dat een trein ook in 2D een interessante ervaring kan opleveren. Wario begeeft zich hierin bijvoorbeeld op losse karretjes die hem vervoeren tussen de wagons. Ondertussen wordt hij belaagd door vogels en hangen er muntjes in de lucht die je uitdagen om net wat te riskante sprongen te maken.

Een stuk minder actievol is de trein uit Paper Mario: The Thousand Year Door op de GameCube, maar daarom niet minder tof. In deze RPG moet Mario tijdens een lange treinreis samen met een pinguïn allerlei mysteries oplossen om het uiteindelijk op het dak van de rijdende trein op te nemen tegen een monsterlijk grote eindbaas.

De Khallos Express uit Timesplitters: Future Perfect en ook de finale van de eerste Gears of War kunnen prima in het lijstje van goede treinlevels. Nu is mijn vraag aan jullie: heb ik gelijk? Zijn treinlevels echt zo geweldig of vergeet ik een aantal blamages in het treingenre?

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.