1. Pariah - deel 2

Pariah - deel 2

Donderdag kon je het eerste deel lezen van wat Pariah inhoudt. Toen richtten we ons vooral op de elementen die met de singleplayer-modus te maken hadden, dus keken we naar de setting, de wapens die je tegenkomt en de eerste twee voertuigen. Vandaag bekijken we de multiplayer-modus, en alles wat daarmee samenhangt.

Knallen op verschillende manier

Zoals elke zichzelf respecterende First-person Shooter kent Pariah meerdere multiplayer-modi. Daarbij kan er zowel in teamverband als solo geknald worden. In Pariah vind je globaal gezien vijf verschillende modi. Daarvan zijn er vier speelbaar in normale maps, en drie in Custom Maps.

Deathmatch

De aloude klassieker in het FPS genre. Elke speler kiest een loadout. Dat is een bepaalde samenstelling van twee wapens. Je kunt dus altijd twee wapens selecteren, waarbij het niet uitmaakt welke twee wapens; je kunt alles met elkaar combineren. Leuk is wel dat er verschil is in gewicht. Zo zul je met een rocket launcher en een grenade launcher langzamer lopen dan iemand met een Bulldog en een plasma gun. Het gaat er in de Deathmatch om het eerst een X aantal kills te bereiken, of bij het verstrijken van de tijd bovenaan te staan.

Team Deathmatch

Een andere zeer bekende modus. Zelfde als Deathmatch, maar dan in teamverband. De regels voor de loadout zijn hetzelfde. Het enige verschil is dat het er nu om gaat dat het team meer kills heeft dan de tegenstander, dus teamwork is nuttig.

Capture the Flag

In veel spellen een fans favorite, dus natuurlijk ook aanwezig in Pariah. Spreekt redelijk voor zich: beide teams moeten proberen elkaar’s vlag te stelen.

Front Line Assault (Normal maps)

Een modus die we inmiddels ook wel kennen, maar altijd onder een andere naam. Spelers van spellen als Unreal Tournament 2004 en Joint Operations kennen het principe: beide teams beginnen aan een kant en vechten telkens om een bepaald punt op de map. Wanneer een van beide teams dat punt heeft veroverd, kan dat team naar het volgende punt en moet het andere team zich richten op het verdedigen van dat punt, én het heroveren van het zojuist verloren punt. Deze modus is alleen speelbaar op de normale, standaard maps.

Siege (Custom maps

Ook bekend: een soort van King of the Hill. Deze modus is alleen speelbaar op Custom Maps, omdat die zo zijn opgebouwd dat er een bepaald punt centraal in het level ligt waar beide teams zich op kunnen focussen.

Voor alle modi geldt dat de regels rond wapens instelbaar zijn door de host.

Map Editor

Een belangrijk onderdeel van Pariah is de Map Editor. Men lijkt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Pariah een levendige online community krijgt. Zo komt er een grote server waarop spelers custom maps met elkaar kunnen uitwisselen. Om ervoor te zorgen dat er ook echt maps gemaakt zouden worden, heeft Digital Extremes extra aandacht gestopt in het laagdrempelig houden van de Editor.

Stap 1: Deathmatch of Siege?

Allereerst de keuze wat voor speltype de speler op zijn eigen map wil spelen. Het gevolg van deze keuze zit in de standaard maps die de speler aangeleverd krijgt. Er zijn namelijk telkens vier standaard maps waarop de speler verder kan borduren.

Stap 2: de standaardmap

Zowel voor Deathmatch als voor Siege zijn er vier standaard maps. Deze varieerden niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua thema. Het thema komt ook terug in de objecten op de map, al kun je zelf natuurlijk ook veel objecten neerzetten.

Stap 3: het maken van je eigen map

Dan komen we pas aan bij het echte werk: het maken van je eigen level. Je ziet een standaard vormgegeven level voor je, met wat reliëf en wat objecten als huisjes en rotsen. Natuurlijk is het dan de bedoeling er ‘je eigen ding’ van te maken.

Terreinopties: je hebt verschillende opties om het terrein te veranderen. Zo kun je het verhogen/verlagen, plat maken, heuvelachtig maken, schansen aanbrengen (leuk voor de voertuigen!) en het geheel glad maken. Dit werkt heel makkelijk; je kunt snel de grote van de zone kiezen die je wilt aanpassen, waarna de map heel natuurlijk jouw aanpassingen verwerkt. De opties om een helling aan te brengen en de boel glad te laten verlopen zijn vooral handig.

Objecten: je kunt allerlei verschillende objecten neerzetten. Dat varieert van normale objecten als gebouwtjes, rotsen en dergelijke, tot actieve elementen als turrets en andere pijnlijke dingen. Pas hiermee wel op: als je teveel turrets neerzet, loop je al snel het risico dat je map onspeelbaar is.

Voertuigen: de sleutel in menig multiplayer-spelletje is het gebruik van voertuigen. Wie kent de ware rush naar voertuigen in Halo 2 niet? Het team dat een voertuig meer heeft, is duidelijk in het voordeel. Je kunt in de Editor voertuigen naar eigen inzicht neerzetten. Je bent per map echter wel gelimiteerd aan een X aantal voertuigen. Dit ongetwijfeld ook om de gameplay soepel te houden, maar laten we eerlijk zijn: teveel voertuigen is ook weer niet leuk.

Licht, grond, lucht en het weer: je kunt ook de elementen van de omgeving beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de ondergrondsoort (kleur), de lichteffecten die van toepassing zijn (zon), de luchtsoort (groene walmen, heldere lucht) en het weer. Die laatste optie komt ook goed in de gameplay terug; je zult merken dat een sniper rifle minder effect heeft bij sneeuw, simpelweg omdat het zicht dan minder is.

Als je denkt dat je map zo wel klaar is, maar je twijfelt nog een beetje, kun je je in enkele seconden naar je eigen lichaam verplaatsen. Leuk is dat je bij het verkennen er ook voor kunt kiezen om standaard in een voertuig te zitten, zodat je snel de hele map kunt bekijken, ook als je zelf geen voertuigen had neergezet. Tijd om alles na te lopen; staan de voertuigen niet te dicht bij elkaar? Of te ver? Is de map in balans, heeft een bepaalde plek niet een te groot voordeel? Mocht je toch een onvolkomenheid tegenkomen: snel terug naar de Editor en in een wip heb je ook dat gefixed. Presto! One multiplayer map ready to go!

Die andere twee voertuigen…

Gisteren gaven we je al twee voertuigen. Vandaag de beurt aan de andere twee voertuigen, die behalve in de singleplayer-modus ook in de multiplayer-modus een grote rol zullen spelen.

Dozer

Het zwaarst bewapende voertuig in Pariah. De Dozer biedt plaats aan vier personen en is uitgerust met twee zware kanonnen, die door de bestuurder afgevuurd worden. De Dozer veegt andere voertuigen met een voltreffer weg.

Dart

Naast de Wasp is dit het andere, lichte eenpersoonsvoertuig. De Dart is uitgerust met een dubbele plasma gun. Doordat de Dart zweeft, is hij zeer flexibel en kan hij op alle terreinsoorten uit de voeten.

Tot zover Alles over Pariah deel 2. Je weet nu ook wat je kunt verwachten van de multiplayer-modus. Morgen kun je in de recensie lezen wat we van dit alles vinden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • lijkt me echt een kutspel :P

  • Tsja ene kant lijkt het me gaaf andere kant ook weer niet echt zo'n twijfel geval.

  • Ik haal hem nog wel een keer maar nu eerst forza.

  • De multiplayer is echt een toppertje!

    Download de mpdemo maar!

  • Multiplayer = UT kloon

    maar best wel vet jah ;) werd alleen elke keer nadat is gespwand was gekilld :S had nie eens keus om te kijken welke knoppen het waren o_0 waar wel vet :P



    maar hij krijgt op pc wel lage cijfers :( check gamerankings.com


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren