1. Pariah

Pariah

Sinds november vorig jaar wordt het gezicht van online schieten op de Xbox voornamelijk bepaald door Halo 2. Het spel zette een nieuwe standaard op het gebied van de multiplayer en bood veel gamers de nodige uurtjes vermaak. En toch hoorde ik toen een zacht, weggedrukt stemmetje tijdens de totale Halo-ownage zeggen: “goh, ik vraag me af hoe Pariah wordt.” Het spel had indruk op me gemaakt tijdens de E3 en de vele gelijkenissen met Halo 2 vielen me in laatstgenoemd spel behoorlijk op.

Het is nu echter alweer mei. Dat is dus een dik half jaar na de release van Halo 2. En ja: stilstand is achteruitgang, dus ik vreesde vooraf dat Pariah het wel eens moeilijk zou kunnen krijgen om de prestaties van Bungie van een half jaar eerder te overtreffen, of zelfs te evenaren. En inderdaad, om maar met de deur in huis te vallen: Pariah slaat er niet in de spelervaring van Halo 2 te overtreffen. Desondanks is Pariah zelf wel een goed spel. We leven natuurlijk niet alleen maar voor vergelijkingen, dus ook Pariah verdient een eerlijke kans.

Die kans grijpt het spel namelijk best stevig aan. Vanaf het eerste moment dat je begint te spelen ben je in de greep van het spel. Het is niet zo dat je zó geboeid wordt dat je het hele spel in één ruk uitspeelt, maar de wil om door te spelen was bij mij steeds zeker aanwezig. Dat heeft in de eerste plaats te maken met de opzet van het spel. Je begint natuurlijk met weinig wapens, maar dat zijn niet persé zwakke wapens. Door Weapon Energy Cores te gebruiken en je wapens te verbeteren, kun je van elk wapen een uiterst effectief speeltje maken. Zo was de standaardgun (Bulldog) veel verder in het spel nog steeds mijn favoriete wapen, omdat ik het al maximaal verbeterd had. Dit systeem voegt extra diepte toe aan de gameplay en dat werkt prima.

Het tweede punt dat ook direct opvalt is het uiterlijk van het spel. Het spel gebruikt een gereviseerde versie van de Unreal-engine, en dat is te zien. De overeenkomsten zijn duidelijk aanwezig, maar belangrijker: het ziet er gewoon erg goed uit. Van de vormgeving van de gebouwen en de voertuigen tot de details op de gezichten, het is goed verzorgd. De ontploffingen, die af en toe gepaard gaan met een mooi blur-effect, zien er ook bijzonder goed uit. Dat geldt in zekere zin ook voor het geluid, en dan met name voor de stemmen. Het achtergrondgeluid is weinig noemenswaardig en de wapens klinken zoals te verwachten is in een futuristisch spel als Pariah.

Een minpuntje aan de singleplayer van Pariah is wellicht de speeltijd. Een beetje geoefend gamer, en dan heb ik het niet over de hardcore-FPS’er maar gewoon mensen die wel eens een schietspel spelen, is binnen een uur of acht er toch wel doorheen. Niet dat de tegenstand zo zwak is: de soldaten zijn zelfs voorzien van een een knap staaltje kunstmatige intelligentie, maar je zult nauwelijks echt vaak dood gaan op één plaats, dus binnen acht, maximaal tien uur ben je wel klaar. Dat is voor een First-person Shooter nog niet eens schokkend, maar een dagje gamen en je bent er klaar mee. Gelukkig biedt Pariah ook nog een multiplayer-modus.

Deze modus verlengt de levensduur van het spel drastisch. Daarbij spelen enkele factoren een rol. Allereerst is er natuurlijk een voor de hand liggende reden: door de Map-Editor kunnen we in de nabije toekomst honderden multiplayer-maps vinden op Live. Het spel speelt online echter gewoon erg lekker. De multiplayer komt goed tot zijn recht door de verschillen die er tussen de gamers onderling zijn; de een kiest voor een sniper rifle en een Bulldog, terwijl een andere juist voor de grenade launcher hanteert, enzovoort. Daarbij zijn de balansen tussen de wapens goed, al heeft de Rocket launcher met hittezoekende raketten soms toch een te groot voordeel, waar snipen ook mét hittezicht erg lastig blijft. De voertuigen nemen uiteraard ook een belangrijke rol in online. Ze zijn goed te besturen en vaak ook beslissend in de gevechten. Vooral de kanonnen van de Dozer blijken vaak vernietigend en doorslaggevend.

Conclusie en beoordeling

None

Zowel online als offline is Pariah dus een hele lekkere shooter. Toch mist het spel iets. Heeft het spel geen eigen dingetjes dan? Jawel, het wapensysteem, de editor: dingen die het spelplezier met name op langere termijn hoog houden. Als je speelt houd je echter het idee dat het allemaal uitgebreider had gekund. De opties in de multiplayer, de lengte van de singleplayer. Je houdt er na het spelen best een voldaan gevoel aan over, maar ook dat het zo (ogenschijnlijk) makkelijk beter had gekund. Daardoor grijpt Pariah naast de status van topspel, maar een plekje net onder de bovenste plak past dit spel prima.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Editor
  • Wapensysteem
  • Grafisch goed
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • Weinig multiplayer modi

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Tsja het is dat ik nu even geen geld heb anders had ik hem wel gekocht. Maar lijkt me een leuke game alhoewel het bij de ene stuk lager krijgt als cijfer dan bij de ander.

  • Jip, spel krijgt bij Gamespot bv maar gemiddeld een 6.1!

  • Ik vind het toch een 9 waard, hij's grafisch erg goed en de single player is misschien aan de kleine kant, ik vind hem wel erg tof!

  • ik heb hem vanavond uitgespeeld. Ben vanmiddag begonnen…. Het spel heeft een kleine 6 uur gameplay… dat is belachelijk. Ook het verhaal is belachelijk, valt geen touw aan vast te knopen.



    Maar grafisch is het wel top. Ik zou het spel een 6.5 geven.

  • Lol, grafisch is hij die totaal niet top, maar goed… Grafisch draait hij op een veroudere Unreal 2.0 en werd net goed upgedate, het water is daar het beste voorbeeld van. Van mij krijg ie een 7/10.

  • Sommige sites vinden de game top, andere sites vinden het crap. Dit is denk ik gewoon een love or hate game.

  • Ik dacht dat Pariah het toch vooral van de singleplayer moest hebben dus dan is 6 uurtjes wel heel erg kort…

  • Net als yep al zegt zijn Killzone en Halo dan zoveel langer. Pariah heeft mij athans zeer verrast, vette setting, mooie graphics enz.

  • Beetje een twijfelgeval dus. Ik wilde em kopen, maar weet na aanleiding van een aantal reviews / reacties niet zeker of ik em nog wil. Ben niet overtuigd. Ben juist fan van een goede single player, boeit mij meestal meer dan multiplayer. Voertuigen leken mij wel goed uitgewerkt in dit spel. Is ie leuker dan Doom 3, Timesplitters 3, mijn laatst uitgespeelde shooters? Kopen of nie?

  • Ik vind het toch een 9 waard, hij's grafisch erg goed en de single player is misschien aan de kleine kant, ik vind hem wel erg tof!



    Dan zou oddworld: stranger een 10 moeten krijgen? (duurt 10 uur, ipv 6…tenminste als je tegenstanders ook levend vangt enzo)



    Aan de andere kant duurt een actionadventure (in de juiste context) zoals Metroid Prime -1 &2- ook 'slechts' 20 uur.



    Dus shooters lijden hier sowieso aan…





  • ben het best wel eens met het cijfer… een 9 lijkt me echt te hoog… een 6 te laag, imo is een cijfer tussen de 6,5- 8 goed beoordeeld.



    maar 6 uur… kom op, dat is echt wel heel erg kort! ik wil minstens 15 uur een shooter zijn singleplayer kunnen spelen! en al helemaal omdat ik al die levels meestal maar 1 keer speel…

  • Dat is het nadeel. Tegenwoordig stoppen ze overal zoveel detail in, dat alle tijd daaraan op gaat. Het is dus een afweging maken tussen gedetailleerde omgevingen en een vrij kort spel of vrij ongedetailleerde omgevingen maar wel lang. Moeilijk, ik zou denk ik gaan voor de gulden middenweg.

    Wat wel een groot pluspunt is voor deze game, zijn de omgevingen. Misschien niet altijd even gedetailleerd, maar wel groots en natuurlijk. Niet van die saaie gangen in bijvoorbeeld Project Snowblind en Area 51 en deels ook Doom 3.

  • ik had meer verwacht van deze game.. misschien toch maar wachten op ut2005

  • Omgevingen zijn ongeïnspireerd.

    Wapenkeuze is compleet ongeïnspireerd.

    Het rijden met voertuigen is een pure Halo-rip-off die dan ook nog eens slecht is uitgevoerd.

    De AI is slecht…



    Conslusie: Minstens een 6+, omdat de Editor-mode dan wél weer mooi is.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren