1. Preview : Killzone 3

Preview : Killzone 3

Voor 2000 was de game-industrie in Nederland in vergelijking met andere landen niet echt indrukwekkend. Er waren misschien wel kleine bedrijven die succesvol waren (in de mate van dat ze het konden zijn), maar die waren waarschijnlijk niet bekend door de internationale pers en op de internationale markt. Ik durf er zelfs m’n hand voor in het vuur steken dat moest men toen gezegd hebben dat er een Nederlands bedrijf exclusief voor Sony mocht ontwikkelen en zo het genre van de shooters zou opeisen, dat men zou gezien worden als de gek van het dorp. Tien jaar later is een droom realiteit geworden en is Guerilla een bekend gezicht in het shooter landschap. Ik kan natuurlijk een heel verhaal tikken over de geschiedenis van deze bekende Nederlandse ontwikkelaar, maar dat hebben al tientallen journalisten gedaan en na 3 succesvolle delen van hun top serie ‘Killzone’ (‘officieel’ eigenlijk 2 delen, maar ik verwacht wel dat men lyrisch zal zijn over deel 3, behalve Edge), hebben ze zich wel bewezen.

Toch wil ik eerst wel wat zeggen tegen de fans van het eerste uur die denken dat deze preview gaat over hoe geweldig de multiplayer van dit deel is. Ik zal jullie helaas moeten teleurstellen. Ik vond de multiplayer van Killzone 2 ook maar matig en nu gaat Guerrilla heel wat mogen doen willen ze mij overtuigen dat de multiplayer van dit deel beter is. Natuurlijk is dit nog maar de open beta en moet er nog heel wat gedaan worden om het stabiel te laten lopen (en dan heb ik het zeker over de verbindingsproblemen die deze bèta heeft), maar toch vind ik het dat ik door middel van deze bèta mijn oordeel wil maken.

Om het dan nu zelf over de bèta te hebben. In de bèta krijgen we de kans van Guerilla om een viertal multiplayer modes te spelen. De volgende multiplayer modes kunnen we spelen;

Operations (16 players): Een soort van online co-op gameplay. Iedere ronde start met een cutscene waarin word verteld wat precies het doel is. Na iedere voltooiing van een doel word er een nieuwe cutscene getoond over het volgende doel. Niet alleen is het een afwisseling van de andere modes, maar is het vooral interresant wanneer de teamleden de personages van de cutscenes zijn. Zo ziet men de naam van het betreffend teamlid boven een personage en zie je ook welk wapen ze gebruiken tijdens de ronde. Teamwork is van uiterst belang hier en Geurilla liet al weten dat ze een soort van chat gaan inbrengen zodat alles zo goed mogelijk in het voordeel van beide teams zijn.

Guerrilla Warfare (16 players): Dit is een andere naam voor de bekende mode in iedere andere multiplayer game, namelijk Team Deathmatch. Iedere tegenstander die er gedood word is in het voordeel van jouw team. Naast een nieuwe benaming voor Team Deathmatch is er ook een kleine aanpassing gemaakt. Zo kan men controlepunten innemen. Dat is vooral handig als men vlug gered wil worden van een akelig verlies.

Warzone (24 players): Bekend uit Killzone 2, is Warzone een mode die zich vooral richt op afwisseling in één ronde. Alle speltypes zijn Bodycound, Search & Destroy, Capture and Hold, Capture & Retrieve en Assassination. Bodycount is net hetzelfde zoals Geurilla Warfare en dus Team Deathmatch. Search & Destroy is een objecht zoeken en het vernietigen. Capture & Hold is een strategisch punt veroveren en de resterende tijd behouden. Capture & Retrieve is het vinden van een propagandaluidspreker en deze terug brengen en Assassination is, zoals de naam al vermoed, een willekeurig geselecteerde tegenstander doden.

Botzone (one player and up to 15 bots): Deze mode is zoals de ‘Combat Training’ van ‘Call Of Duty : Black Ops’. Handig als men de game voor de eerste keer speelt en aan de besturing wil wennen of als men met de Playstation Move wil spelen en het eerst wil testen om te zien welke instellingen het beste zijn om efficiënt te kunnen spelen.

Er is ook keuze uit verschillende klasses, deze zijn al speelbaar van in het begin. De Engineer, Tactican en Medic zijn oude bekenden uit deel 2. Hierbij worden er nog twee toegevoegd aan het lijstje, namelijk de Marksman en de Infiltrator. De Marksman is een andere naam voor de Scout uit Killzone 2 en de scherpschutter klasse van andere games. Hij gaat gewaad in een cloak suit en is daardoor onzichtbaar. In het begin is dit tijdelijk, maar naarmate er XP word binnen gesprokkeld, kan men dit ‘upgraden’ naar permanent. Na een schot vanuit zijn eigen wapen word hij wel een tijdje zichtbaar. De Infiltrator kan zichzelf vermommen als de vijand en zo het vertrouwen van de andere partij winnen om ze daarna een mes in de rug te steken. Dit bestond ook al in een Killzone 2, maar ging toen onder de naam Saboteur door het leven. De Engineer is degene die onder meer munitiekisten kan reparen en turrets kan bouwen. De Tactican brengt orde in chaos, want hij is degene die spawn punten vrijgeeft, vijanden kan spotten doorheen de muren en sentry drones kan inzetten op het oorlogsveld. Deze drones blijven op hetzelfde punt circuleren en zodra er een tegenstander zich bevind in de omgeving van de drone, wordt er getracht om die tegenstander uit te schakelen. Ten slotte is er nog de Medic die gewonden kan genezen, zodat degene nog even dienst kan doen. Getrainde Medics kunnen zelfs munitie meegeven en kunnen de hulp van een Medi Droid inzetten.

In Killzone 2 kon men bepaalde skills van een ander klasse gebruiken in hun favoriete klasse, maar in de bèta van deel 3 was er daar geen mogelijkheid toe. En ik vermoed dan ook dat dit dan ook niet te vinden zal zijn in de uiteindelijke versie.

Elke klasse krijgt wel de mogelijkheid om drie primiare en drie secundaire wapen vrij te spelen. Als we spreken over de primiare wapens, dan gaat het over de LS13 Shotgun, de STA 11 Submachine en de STA3 Light Machine Gun. Deze drie net genoemde wapens zijn vooral goed voor close combat. Voor de middellange afstanden hebben we de M82 Assault Rifle, STA14 Rifle en de M224-1A Light Machine Gun. Uiteindelijk hebben we nog de VC32 Sniper Rifle voor de lange afstanden en de STA52 Assault Rifle die zich perfect leent voor zowat iedere situatie.

Bij de secundaire wapens zitten er heel wat revolvers, waaronder de M4 Revolver. Maar ook speciale wapens waaronder de VC9 Missile Launcher die voor wat vuurwerk zorgt in het oorlogsveld.

Om al die modes, klasses en wapens uit te proberen mochten we van Geurilla één van de vele mappen verkennen, namelijk Frozen Dam. Zoals de naam al vermoed speelt deze map zich af op een bevroren dam. Er zijn heel wat positieve, maar ook zat negatieve reacties. Ik schaar mezelf bij die negatieve groep en persoonlijk vind ik het maar een verwarrende map. Dat ligt voor een groot deel aan het feit dat de map geen enkele afwisseling kent. Daardoor wist ik nooit van waar precies de vijanden kwamen en of ik me nu bevond bij de basis van de vijanden of nog steeds bij mijn basis was.

In de uiteindelijke versie is er nog de mogelijkheid om met voertuigen, in de vorm van jetpacks, ten strijde te trekken. Helaas zat dit niet in het pakket van de open bèta en weet ik dus niet hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Voor de mensen die toch vooraf willen weten hoe het precies in het werk gaat, raad ik aan om de singleplayer demo te downloaden die rond deze tijd online staat in de Playstation Store. Ook krijgt deze game Playstation Move ondersteuning en Full 3D ondersteuning. Beiden heb ik niet, maar op het forum staan er redelijk veel positieve reacties over het gebruik van de Playstation Move in combinatie met Killzone 3. Plus, Sony heeft al aangekondigd om een soort van geweer uit te brengen, genaamd de Sharpshooter, om zo nog beter te kunnen spelen met de Playstation Move in shooters.

En nu komt eigenlijk het belangrijkste onderwerp die een game maakt of breekt, namelijk hoe goed alles nu daadwerkelijk is. De graphics zijn zeker prachtig, maar vond het toch wel aan de donkere kant. De mensen die nu denken dat dit aan mijn tv lag, tijdens het spelen van de bèta van Killzone 3 stond mijn Playstation 3 bij mijn vader en werd er gebruik gemaakt van deze televisie. Het volgende waar ik toch mijn bedenkingen over heb is de besturing. Ik hoor veel negatieve reacties over mensen die van Call Of Duty komen en zich storen aan de besturing. Gelukkig kan men dit veranderen, dus zo een groot drama is het niet. Maar het andere waar veel mensen zich aan storen, is aan het feit dat het scherm beweegt als je loopt. Hier zijn er verschillende meningen over, maar persoonlijk vind ik dit totaal niet realistisch. Ook vrees ik dat er daardoor een aantal mensen, na aantal uren spelen, last zullen gaan krijgen van Simulation sickness en dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Conclusie :

Op het internet zal deze game weer worden aangekondigd als de betere game en dat is het ook. Maar door het feit dat er veel negatieve reacties zijn over de besturing en over het feit dat het scherm beweegt als men loopt én omdat Frozen Dam niet de beste map is om aan te tonen dat het speelveld beter is dan die van de concurrentie. Natuurlijk zullen er meerdere mappen toegevoegd worden, maar er is geen indicatie dat enkel Frozen Dam verwarrend is. En hoewel Killzone 3 tot nu toe de betere shooters van 2011 is, zal er daardoor geen ware volksverhuizing plaatsvinden tussen Call Of Duty en Killzone 3.