1. Close Combat: First to Fight

Close Combat: First to Fight

Close Combat: First to Fight is een tactische First-person Shooter waarin je als speler een team van vier mariniers door vijandelijk gebied in Beiroet leidt. Het gaat dus heel expliciet niet om de oorlogssituaties in Afghanistan en/of Irak. In de nauwe straatjes en achter de vele hoekjes liggen terroristen te wachten tot ze jouw eenheid op een aantal kogels kunnen trakteren, dus enige voorzichtigheid is geboden.

De sfeer van Beiroet, dat er feitelijk uitziet zoals je je een willekeurige stad in het Midden-Oosten zou voorstellen, is neergezet in samenwerking met meer dan veertig mariniers uit het Amerikaanse leger. Die samenwerking ging veel verder dan alleen een beetje de sfeer neerzetten, maar daarover lees meer onder het volgende kopje. Beiroet wordt in Close Combat: First to Fight gekenmerkt door de vele smalle steegjes, de doeken die overal voor ramen en deuren hangen en her en der ook wat bouwvallige muurtjes en huizen.

Ready, Team, Fire, Assist

Om het realisme in Close Combat: First to Fight te waarborgen, werd er dus nauw samengewerkt met het Amerikaanse leger. Een belangrijk element daarin is de manier waarop de soldaten zich gedragen. Als we even terugkijken naar Full Spectrum Warrior, zien we wat dat voor de gameplay betekent. Bewegen met de groep betekent: zorgen dat elk groepslid op elk moment dekking heeft en dus niet verrast kan worden.

Waar we dit in Full Spectrum Warrior vanuit een derdepersoon perspectief zagen, komt dit in Close Combat: First to Fight ongeveer hetzelfde terug, maar dan in eerstepersoon. In dit spel komt het echter meer aan om de afzonderlijke rollen van de soldaten dan de feitelijk orders die jij ze als leider geeft. De posities zijn verdeeld via de code ‘Ready, Team, Fire, Assist.’

Ready: de Rifleman. Deze soldaat heeft een M16-A4, het standaardwapen van de Amerikaanse mariniers, en is daarmee normaal bewapend.

Team: de Teamleader, die in de singleplayer modus altijd door de speler wordt bestuurd.

Fire: de SAW Gunner. Deze soldaat is het breekijzer als het aankomt op heftige vuurgevechten. Hij heeft zijn automatische machinegeweer en heeft dus de meeste vuurkracht van het team.

Assist: de Assistent Gunner. Deze soldaat heeft ook een M16-A4 en draagt daarbij ook nog eens extra munitie voor de SAW Gunner.

De samenwerking van deze vier moet er altijd voor zorgen dat het team gezamenlijk de volledige 360 graden om zich heen kan dekken. De Teamleader zal altijd de richting aangeven. Bij het passeren van gevaarlijke plekken, zoals kruisingen en hoeken in straten, wordt hij geholpen door de Rifleman en de SAW Gunner. Zij dekken beide een zijkant af, terwijl de Assist Gunner de dekking aan de achterkant verzorgt.

Een marinier is nooit alleen

Op die manier moet het team dus zorgen dat alle terroristen snel en daadkrachtig uitgeschakeld worden. Echter, ook een team goed getrainde mariniers kan wel eens voor een niet te nemen hindernis worden geplaatst. In dat geval kunnen de mariniers terugvallen op de MAGTF: de Marine Air-Ground Task Force. Dit zijn de zwaardere wapens die op afroep komen opdraven, mits ze beschikbaar zijn.

AAV: Een amfibisch voertuig dat bij missies in de buurt van water vaak een rol speelt. Het heeft een .50 kaliber machinegeweer als wapen, maar verzorgt meestal een ondersteunende rol.

M1A1 Abrams: De M1A1 Abrams is de meest geavanceerde tank van het Amerikaanse leger op dit moment. De Abrams heeft een team van vier man om hem te besturen en beschikt over de nodige vuurkracht. Het 120mm kanon is het meest explosieve wapen. De twee 7.62mm machinegeweren veroorzaken ook flink wat schade, en als laatste ruimt het .50 machinegeweer de overgebleven terroristen op.

AH-1/WZ SeaCobra Gunship: De AH-1/WZ is voorzien van een 20mm Gatling gun systeem en acht BGM-71 TOW antitank raketten. De AH-1/WZ wordt vooral ingezet bij missies waar soms snelle en doelgerichte luchtsteun nodig is. Deze helikopter kan ook snel en eenvoudig niet te nemen obstakels verwijderen, zoals bunkers en vijandelijke voertuigen.

81mm Mortars: Mortieren kunnen een effectieve oplossing zijn als een groep terroristen zich achter een moeilijk te benaderen obstakel hebben verschanst. Mortieren kunnen over maximaal vijf kilometer steun bieden aan het grondteam.

Marine Corps Sniper Team: Lange straten met veel ramen zijn ideaal voor vijandelijke scherpschutters om jouw viertal lekker onder vuur te nemen. Om die reden is dan ook het Marine Corps Sniper Team in het leven geroepen. Een scherpschutterteam bestaat uit twee leden: een spotter en een schutter. De spotter heeft een ‘normale’ M16-A4, terwijl de schutter een M40A3 sniper rifle heeft. De schutter kan zodoende vijanden tot op een kilometer afstand raken.

Het psychische wapen

Het gebruik van de wapens is één manier om terroristen uit te schakelen, maar Close Combat: First to Fight is vooral ook gericht op het uitschakelen van vijanden door hen psychisch ‘aan te tasten.’ Denk dan niet aan rare wapens die de hersens aantasten, maar aan menselijke emoties zoals angst. Via een rustige, voorzichtige beweging kun je een kamer binnengaan en de terroristen zo veilig mogelijk uitschakelen. Wanneer je de kamer echter met een flashbang binnengaat en daarbij al schietend binnenkomt, zullen overlevende terroristen het veel eerder in hun broek doen.

Zo heeft alles in het spel zijn uitwerking op de moraal van elk persoon in het spel. Het spel berekent constant hoe elke actie de moraal verandert. Zo zal een flankeermanoeuvre de moraal van de terroristen enorm omlaag halen, omdat ze dan de indruk krijgen ingesloten te zijn. Ook kun je hen door explosieve wapens te gebruiken laten vluchten van moeilijk te nemen stellingen. Als ze in hun angst een stukje terugzakken, kun jij met je team hun oude positie innemen. Daarvandaan kun je ze vervolgens in het nauw drijven, waardoor je ze makkelijker kunt uitschakelen.

Alleen of met zijn vieren?

Close Combat: First to Fight is natuurlijk in je eentje te spelen. Je kunt echter ook met meerdere spelers spelen. In totaal kun je in de Co-Op modus met vier man tegelijk spelen. Daarbij neemt iedere speler een rol (Ready, Team, Fire, Assist) op zich. Samenwerking is dan natuurlijk nodig, hoewel het misschien verleidelijk is om solo een eind te rennen, maar dan zul je snel de dood vinden.

Het spel biedt overigens wel de mogelijkheid om lekker in je eentje te knallen, en dan bij voorkeur in de Fireteam Arena modus, tegen andere spelers. Daarbij blijft het teamelement wel behouden: het is Team Deathmatch. Je zit natuurlijk niet vast aan het gezamenlijk voortbewegen en uiteraard kun je met meer dan vier mensen per team spelen.

Zo heb je een beeld waar Close Combat: First to Fight over gaat. Hoe dit allemaal verwerkt is in het spel en of het ook allemaal echt zo goed werkt, kun je aanstaande zondag in de recensie lezen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Lijkt me wel een leuke game maar ik ga hem denk niet kopen.

  • Oei, ik heb hem, en ik vind hem maar matig. 7/10 lijkt me een rechtvaardige score.

  • Mij lijkt het eigenlijk wel een vet spel mooie graphics ook.

  • Het spel lijkt me wel leuk uitgewerkt alleen de gameplay enzo wat minder.

  • Ziet er iig mooi uit

  • NIET KOOPEN IS HEEL HEEL HEEL STOM KUT GAME

  • Stel je niet aan. Close Combat is een spel voor mensen die van tactieken houden. Had je BIA graag, dan deze zeker ook.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren