1. EyeToy: AntiGrav

EyeToy: AntiGrav

Het is weer eens tijd voor een nieuw EyeToy spel. Deze keer eindelijk geen tientallen minispellen die nog geen minuut duren, maar een volwaardig spel. Ik heb het hier over Harmonix’s EyeToy: AntiGrav. Ontwikkelaar Harmonix bracht ons eerder al het zeer geslaagde Frequency, en probeert ons nu te verblijden met hun eerste EyeToy spel.

De laatste tijd heb ik een aantal EyeToy spellen mogen spelen en deze leken allemaal op elkaar. Ik was daarom blij verrast dat ik nu eindelijk eens een ‘echt’ EyeToy spel mocht recenseren. In EyeToy: AntiGrav draait het om speciale hoverboards, waarmee je al vliegend over rails dient te racen. Het deed mij een beetje denken aan de Back to the Future films, waarin het door Michael J. Fox gespeelde personage ook gebruik maakte van een hoverboard. Jij als speler bestuurt het personage dat op zo’n hoverboard staat en je ziet dus niet zoals bij al die andere EyeToy spellen jezelf in beeld. Je kunt daarom ook kiezen uit een groot aantal personages die ieder weer hun eigen hoverboard hebben.

Het spel werkt zeer eenvoudig en dient dus volledig met de EyeToy camera gespeeld te worden. Voordat je met racen begint worden je hoofd en twee handen door de EyeToy camera opgenomen en getraceerd. Vanaf dat moment weet de EyeToy camera precies waar je hoofd en handen zich bevinden (dit kun je rechtsonder het scherm zien) en kan het feest beginnen. Het personage reageert vanaf dat moment op al je bewegingen, zo stuur je bijvoorbeeld met je hoofd. Vooral in het begin is dit erg wennen, maar na een tijdje weet je precies hoe je jouw personage naar de finish dient te leiden. Tijdens een race maak je ook grote sprongen en tijdens die sprongen kun je allerlei tricks uitvoeren. Je moet dit een klein beetje vergelijken met de SSX spellen, alleen is het binnen EyeToy: AntiGrav veel minder uitgebreid en kent elk personage veel minder tricks. Tricks kun je alleen met je twee handen uitvoeren als je jezelf in de lucht bevind. Wanneer je bijvoorbeeld twee handen naar boven beweegt zal jouw personage een salto maken. Bij elke grote sprong verschijnen er onder in beeld een reeks trick-iconen. Op deze iconen staan pijlen naar verschillende richtingen. Het is zaak om al deze trick-iconen uit te voeren en je handen de juiste richting in te zwaaien, nog voordat je de grond weer raakt. Indien je dat lukt krijg je extra veel punten en een boost.

Naast het sturen met je hoofd en het uitvoeren van tricks krijg je tijdens de race ook te maken met rails. Zodra je personage op zo’n rail terecht komt, hoef je niet meer zelf met je hoofd te sturen, de rail leidt je vanaf dat moment door het parkoers tot de rail ophoudt. Met een rail komt er direct een nieuw stukje gameplay om de hoek kijken. Je krijgt dan bijvoorbeeld te maken met hordes waar je overheen moet springen, of in sommige gevallen voor moet bukken. En in dit geval is het dus niet om een knopje in te drukken, maar echt zelf te bukken en springen. Daarnaast bevinden zich links en rechts van de rail iconen. Deze iconen dien je met je handen te pakken. Meestal verschijnt er een hele reeks iconen achterelkaar en zodra je zo’n hele reeks te pakken hebt krijg je extra punten. Ook zijn er speciale iconen te vinden die ervoor zorgen dat een railwissel geactiveerd wordt. Op deze manier kom je op hele andere plaatsen binnen het parkoers terecht. Je begrijpt het al; je zult binnen de kortste keren als een gek met je handen staan te zwaaien.

Al deze gekkigheid voer je op vijf verschillende parkoersen uit. Vijf parkoersen is natuurlijk veel en veel te weinig. Daarbij moet wel gezegd worden dat er twee manieren van spelen zijn. Zo kun je kiezen voor een race modus en een trick modus. In de race modus neem je het op tegen een aantal tegenstanders en dien je als eerste de finish te bereiken. In de trick modus dien je binnen een vooraf ingestelde tijd zoveel mogelijk punten te behalen. Deze twee speelmodi kunnen ook met meerdere spelers gespeeld worden. In dat geval moet iedere speler om de beurt een plaats voor de EyeToy camera innemen.

Conclusie en beoordeling

None

EyeToy: AntiGrav laat eindelijk zien waartoe de EyeToy camera in staat is. Het brengt namelijk een unieke speelervaring. Helaas is het spel wat aan de korte kant. Het bevat namelijk maar vijf parkoersen. Dit hadden er in mijn ogen veel meer mogen zijn. Het is een hele ervaring om het personage met je eigen lichaam te besturen en op het eerste gezicht lijkt het allemaal erg leuk. Toch komt het nog wel eens voor dat de EyeToy camera net niet goed reageert op je bewegingen waardoor er al gauw enige frustratie optreedt. Positief is natuurlijk dat door al het bewegen EyeToy: AntiGrav ook nog eens een gezond spel is geworden! Kortom, EyeToy: AntiGrav is een aanrader voor elke EyeToy bezitter.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Volledig EyeToy spel
  • Unieke speelervaring
  • Gedetailleerde parkoersen
  • Stoere personages
  • Minpunten
  • Maar vijf parkoersen
  • Weinig speelmodi

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Had het gezien op Gammo het lijkt mij wel cool om te spelen.

  • ik had het ook op gammo gezien lijkt mij wel een cool spel ja maar helaas dat ik geen eye cam ding heb anders zou ik het misschien wel kopen

  • Lijkt me best cool :)

  • Ik heb hem. Echt wel super lache om te spelen. Maar weer netzoals alle andere eye-toy spellen gaat ie snel vervelen en dat is jammer. Maar een zeer mooi stukkie techniek waar we nog veel plezier van gaan beleven !

  • Het is dan wel geen Nintendo-game, maar de veelvuldig en vaak ten onrechte gebruikte term \"Innovatief\" is volledig van toepassing op deze game….

    Een hele verademing om eens een andersoort en originele game te spelen…

  • eindelijk eens iets nieuws op de EyeToy… dat ding werd zo uitgemolken…

  • Inderdaad dat geschreeuw van nintendo, sony hoor je niet over revoluties, maar dit spel is wel degelijk innovatief.

  • jah die heb ik ook op gammo gezien leek me best wel gaaf alleen jammer dat de gamecube geen i toy heeft

  • ik heb een tante in maroko en die ik heb een tante in maroko en die komt ik heb een tante in maroko een tante ja wat ik wou zeggen is lijkt me wel leuk die eye toy :P

  • Is inderdaad een heeel erg leuk spelletje. Eindelijk wordt er eens iets gedaan met de mogelijkheden van de EyeToy camera. Maar het komt gewoonweg te laat. Dit systeem kan gewoon niet opboksen tegen andere innovaties zoals de ND en binnenkort de PSP. Daarom dat dit waarschijnlijk één van de laatste écht originele games wordt op onze PlayStation2 met EyeToy ondersteuning. Zulke games moesten gewoon veel vroeger verschijnen. Rond de launch van dat camerat'tje.

    Waarom worden trouwens games die door de EyeToy worden ondersteund enkel en alleen door Sony gemaakt? EyeToy is toch een product dat synchroon stroomt met eender welk console-hardware product dan ook? Een Tekken-EyeToy zullen we spijtig genoeg nooit zien vrees ik, enkel omdat Sony dat camera'tje in elkaar heeft gestoken en Konami logischerwijs geen games wil maken voor een apparaatje dat door de concurrent ontwikkeld is. Maar dit snap ik niet goed, als gamesbedrijf haal je er enkel toch enkel profeit uit. Oké, je helpt hiermee de concurrentie wel, maar gaan we de komende jaren dan nog enkel Sony games zien maken voor 'hun' PlayStation? Hopen van niet, of het kan hier allemaal wel eens erg saai gaan uitzien.

  • Beter dan alle eye toy spellen, zelfs best wel chill.

  • heb m en speel er nog altijd mee :p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren