1. Death by Degrees

Death by Degrees

Namco gaat er vanuit dat het Tekken-personage én femme fatale Nina zo interessant en sexy is, dat spelers haar wel willen besturen in een op zichzelf staand avontuur. Death by Degrees is eigenlijk een Rise to Honour-kloon, dus laten we eens kijken of deze titel de 5+ van Jet Li’s avontuur kan verbeteren.

Als speler kruip je dus in de huid van Nina die dit keer lid is van een uiteraard supergeheime, supermachtige en onzinnige organisatie. De boeven zijn wat stouts van plan en dat moet jij natuurlijk voorkomen. Dat was het verhaal, over naar de inhoud.

De besturing is praktisch hetzelfde als in dat spel met Jet Li, met de analoge pookjes dus. Nina valt aan in de richting waarnaar je de rechter pook duwt, en verdedigt op dezelfde manier met de linker. Het is op papier best handig want het geeft een bepaalde twist aan het vechten, maar net als in Rise to Honour ben ik gewoon niet te spreken over de besturing. Ik begrijp niet zo goed wat ontwikkelaars in deze analoge onzin zien. Groot minpunt vind ik namelijk dat je niet kunt bepalen of je trapt of slaat. De aanvallen zijn voorgeprogrammeerd en Nina doet gewoon waar ze zin in heeft in de richting die jij aangeeft.

Minpunt twee aan dit gameplay-debacle is de traagheid. Nina loopt als een oud lijk en rennen gaat soms zo ‘hard’ dat je weer ‘belangrijke spulletjes’ over het hoofd ziet. Er is namelijk geprobeerd een soort Resident Evil-achtige puzzeltjes en onzinnigheden in te verwerken die de periodes tussen het vechten opvullen. Dat bekent dat je tussen gevechten in naar sleuteltjes, hendeltjes en glimmende troep loopt te zoeken. Sleuteltjes, hendeltjes en glimmende troep die vervolgens weer in deurtjes, luikjes en standbeelden met duidelijk uitgeslepen gleuven moeten worden gestopt. Zeer onzinnig dus allemaal.

Op het eerste gezicht lijken er overigens ook een aantal interessante dingen in dit spel te zitten, wederom ten opzichte van dat andere spel. Zo kun je tijdens gevechten ook schieten (bij Rise to Honour waren vecht- en schietmissies gescheiden). Jammer genoeg faalt de besturing van vuurwapens, opnieuw door de analogie bediening. Je draait namelijk veel te snel rond je as waardoor richten onnodig moeilijk wordt gemaakt. De gekozen cameraposities helpen daar ook niet echt bij, die zijn namelijk, net als bij de eerste Resident Evil vastgezet, waardoor bewegen soms onhandig aanvoelt. Gaaf lijkt de speciale aanval die je verwerft na het vullen van een balkje. Hier krijg je het skelet van de tegenstander te zien en mag je in slowmotion je aanval verrichten. Brekende schedeles, gebroken ribben en exploderende ingewanden zijn het gevolg. Vreemd genoeg klinkt dat veel smeriger dan het echt is en de lol van deze gimmick duurt net zolang als het filmpje; een luttele drie seconden. Opmerkelijk is dat de vijanden in-game nauwelijks last lijken te hebben van de door jouw toegebrachte schade.

Iets positiefs dan maar; het visuele vlak. Want Death by Degrees mag als spel en op gameplay-gebied flink tekort schieten, verzorgd ziet het er allemaal wel uit. De tussenfilmpjes zijn behoorlijk strak en in-game zien de visualisaties er goed uit. Jammer genoeg weet ik als geen ander (ik doe wel vaker de écht slechte titels) dat je met mooie plaatjes niks wint. Een spel moet leuk zijn om te spelen en vooral ook elke euro waard zijn. Death by Degrees is niet leuk én ook geen euro waard.

Een spel moet de eerste keer van uitspelen leuk zijn en als het even kan ook wat extra’s bieden. Om deze recensie te kunnen schrijven heb ik mezelf echter moeten dwingen dit spel te spelen, maar echt leuk was het niet. Door de zwaar onhandige bediening en de ouderwetse gameplay-elementen voelt het spel gewoon niet goed aan. Over het geluid wil ik het eigenlijk niet eens hebben. De achtergrondmuziek is wel in orde maar sommige effecten zijn te stom voor woorden. Zo lijkt het net of Nina, altijd gehuld in jarretels en flinke naaldhakken, op klompen loopt.

Conclusie en beoordeling

None

Bovenstaande tekst dient geen conclusie lijkt mij. Death by Degrees vind ik een stuk minder goed dan Rise to Honour (dat was enigszins nog best leuk af en toe) en daar is alles mee gezegd. Zelfs mensen die af en toe een spelletje willen spelen, zouden hun geld niet moeten uitgeven aan dit soort belachelijke titels. Lekker laten liggen dus.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Grafisch in orde
  • Minpunten
  • Analoge besturing voelt niet goed
  • Oninteressante en achterhaalde gameplay
  • Lineair

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Namco moest zich schamen!

  • indeed. Goeie review trouwens

  • Bedankt :).

  • Dan vond ik mijn 6,5 dan toch nog redelijk goed op me site. Maar dit is inderdaad een slecht spel. Vooral de besturing was vooral niet normaal. De bazen etc. waren nog eens niet zo moeilijk.

  • het idee van die brekende botten vind ik wel ruig, heb er filmpjes van gezien, en vond het wel vet. hopelijk wordt dit ooit in een ander spel beter uitgewerkt

  • Laagste IG recensie die ik gezien heb.

  • Check Cy Girls eens. Ook van mijn hand, die gaf ik een 4-. Maar dat spel is erg slecht uitgewerkt en heeft nog veel meer mankementen en kent ook niemand enzovoorts.

  • Dat zei ik :)

  • Nina moet in Tekken blijven. =)

  • jah vind ik ook =)

  • Vechten met analoge besturing werkt dus niet. Die game met Jet Li faalde en deze ook.

  • Had zoveel van deze game verwacht toen hij werdt aangekondigd.



    En uiteindelijk is het een bagger game geworden….helaas.

  • 4,5 chill

  • Spreek alsjeblieft voor jezelf. Ik vond dit spel nog redelijk te doen, in tegenstelling tot neppe kutspellen als Ghost Recon 2, Brothers in Arms: Road To Hill 30, Need for speed 2, etc. En misschien ligt het wel aan jezelf dat je niet kunt vechten met analoge besturing, want voor mij was het best goed te doen.



    Gaming gaat echt naar de klote. Ik ben dus ook blij dat de E3 vandaag is, kunnen we weer wat nieuws beleven dan al die gare betaal-maar-60-euro-en-krijg-er-niks-voor-terug-spellen.



    Net als Jade Empire. Dat is ook zo'n uitgedaan spel. Het is KotOR, maar dan met Kung-Fu. En dan is de Kung-Fu niet eens goed uitgewerkt. Dan mag je van mij echt in de stront zakken.



    Mag ik trouwens vragen wat er achterhaald aan de gameplay is? Weet je wat achterhaald is? Gran Turismo is achterhaald. Fifa is achterhaald. Doom 3 is achterhaald. Steeds hetzelfde concept met steeds een klein beetje meer. En maar 60 euro dokken, en maar 60 euro dokken. Het maakt me gek. Kijk naar Unreal, Metal Gear Solid of Devil May Cry. Dat zijn nou nog eens goede innovatieve spellen. Het voelt vertrouwd aan, met toch dat beetje extra. Daar wil ik gerust 60 euro aan uitgeven.



    Niet aan een stel kaffers wat ieder jaar weer een beneden-de-maat voetbalspel uitbrengt.







Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren