1. Football Manager 2006

Football Manager 2006

In een komisch filmpje waar Miles Jacobson van Sports Interactive zijn favoriete manager even opzoekt, kondigde ontwikkelaar Sports Interactive samen met SEGA Europe Football Manager 2006 aan. Je kon vanmiddag al kort lezen wat voor nieuwe features het spel zal bevatten. Daar gaan we nu dieper op in. Ook hebben we inmiddels een exclusief interview kunnen doen met Miles Jacobson, waarvan je de belangrijkste dingen (alle schuingedrukte stukjes) ook kunt lezen.

PC & Mac

Football Manager 2006 lijkt vooral een verbeterde versie van Football Manager 2005 te worden. De engine zal grotendeels hetzelfde zijn, maar er zijn vooral meer opties bijgekomen. Daarbij heeft Sports Interactive vooral ook goed geluisterd naar wat de fanbase wilde. “Op onze fora werd al jaren gevraagd om meer opties rond de contracten van de managers. We wilden dat echter niet in het spel stoppen als het geen echt doel diende. Nu is dat wel het geval, en dus zit het er in,” aldus Miles. De onderhandelingen gaan inderdaad verder dan alleen maar het aantal jaar en het salaris. Je hebt namelijk ook invloed op het transferbudget, het budget voor de salarissen en dergelijke. Daardoor heeft deze optie inderdaad een meerwaarde; je kunt je eigen situatie verbeteren.

Een andere belangrijke vernieuwing is de mogelijkheid om je team tijdens te rust toe te spreken. Je kunt dat naar de hele groep toe doen, of bij spelers individueel. “Elke speler heeft zijn eigen karakter, dus moet je elke speler anders aanpakken. Daarom is het ook belangrijk dat je ook de mogelijkheid moet hebben om spelers individueel op hun spel te wijzen of aanwijzingen te geven.” Dat individuele ‘man-management’ gaat verder dan alleen dat praatje in de rust. Je kunt nu spelers die persoonlijke problemen hebben beter behandelen. Je kunt zodoende proberen problemen oplossen. “Sowieso zal er meer interactie zitten in het spel. Je hebt nog meer het gevoel dat je echt in een voetbalwereld leeft.”

Ook op het gebied van tactieken en trainingen zal Football Manager 2006 een verbetering zijn ten opzichte van zijn voorganger. De trainingen zijn toegankelijker geworden; het wordt makkelijker om een trainingsschema in elkaar te zetten. Ook wordt de rol van je coaches en je andere strafleden belangrijker. Op tactisch gebied vind je ook elementen terug van het ‘man-management’. Zo heeft elke speler behalve een eigen favoriete positie ook één of een aantal favoriete bewegingen, dingen die hij graag doet. Nog meer om rekening mee te houden bij het invullen van de opstelling dus. Je moet namelijk meer rekening houden met de persoonlijke kwaliteiten en de speelstijl van een speler tegenover zijn directe tegenstander. Je moet ook meer rekening houden met wat voor scheidsrechter er op het veld staat. Het spel geeft veel meer informatie over de scheidsrechters, waar je als manager op moet anticiperen, en je team bijvoorbeeld minder agressief moet laten spelen bij een strenge scheidsrechter.

PlayStation Portable

Sports Interactive heeft altijd managersims ontwikkeld voor de PC en de Mac. Dit jaar zal Football Manager 2006 echter ook zijn debuut op Sony’s PSP maken. Een onlogische stap? “We zijn nooit tegen een versie voor een handheld of een console geweest, maar we hadden nooit echt het gevoel dat een console of een handheld, zoals die er toen lagen, recht zou doen aan het spel. Met de komst van de PSP zagen we dat potentieel wel.” Toch bedoelt Miles Jacobson hiermee niet dat de PSP gewoon dezelfde versie als op de PC zal kunnen draaien.

“We hebben ons op een andere manier van spelen gericht. In de trein pak je even je PSP, speel je een kwartiertje, en leg je hem weer weg om een half uurtje later weer door te gaan. Het is veel meer 'Pick Up And Play' dan de PC-versie, waar je toch al snel een uur of wat voor gaat zitten. Daarom is de PSP-versie feitelijk ook een heel ander spel dan de PC-versie. Toch denk ik dat de PSP-versie ook veel oude fans zal trekken, samen met een nieuwe groep die door de PSP in het spel geinteresseerd raakt”

De features van de PSP-versie zijn logischerwijs een stuk anders dan die van de PC-versie. Zo zal de PSP veel minder competities kunnen draaien en een minder uitgebreide database kennen. Er zullen tenminste zes speelbare landen in het spel zitten. Ook zal de PSP-versie terugvallen op de stijl van de oude Championship Manager-spellen: volledig text-based en geen 2D-engine dus. “De reden daarvoor is natuurlijk simpel: geheugen. We kunnen de wedstrijden net zo realistisch maken als op de PC, maar dan zonder de mooie 2D-engine.”

Globaal gezien zal de PSP-versie wel veel dezelfde opties kennen als zijn PC-broertje, maar allemaal wat beknopter dus. “In de toekomst zal het allemaal uitgebreider kunnen, maar we zijn nu nog te onbekend met het apparaat zelf. Er zal elk jaar een nieuwe versie op de PSP verschijnen, dus elk jaar zal het allemaal een stukje beter en groter zijn omdat we elk jaar weer net wat meer geheugen kunnen besparen, doordat we de PSP dan beter kennen.”

Op de vraag of we wellicht op de E3 al wat van het spel kunnen zien antwoordt Miles ontkennend: “We zijn er wel, maar we laten het spel nog niet zien. Dat bewaren we voor later in de zomer.” Het zal dus nog even duren voor we zelf aan de slag kunnen met Football Manager 2006.

We vroegen Miles ook wat hij de beste nieuwe optie (zowel PC als PSP) vond: “Goede vraag, die ik helaas niet kan beantwoorden. De optie die in mijn ogen de beste vernieuwing vormt hebben we nog niet naar buiten gebracht, dus daar zul je nog even op moeten wachten!” De komende maanden zal Sports Interactive stukje bij beetje meer informatie over het spel loslaten. Dat zal af en toe ook gepaard gaan met een nieuw filmpje, dus fans van de enthousiaste boer/manager: u kunt de komende maanden nog meer verwachten!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ik kijk hier zkr naar uit fm 2005 is te gek

  • zkr halen dit is voor mij een spel dat ik ik MOET KOPEN

  • Ziet er leuk uit.

  • wOOt

  • De beste managersim wordt dus weer wat beter. Volgende keer moet interactive ofzo, de makers van championship manager, een heel wat beter spel maken anders zijn ze voorgoed afgeschreven. Want cm5 kon dit jaar echt niet op tegen fm2005 en die fout kunnen ze zich niet blijven veroorloven.

  • @Crafty-FoX: Slechte zet? Ik denk dat er wel een stevig marktonderzoek aan vooraf is gegaan hoor :-). Waarschijnlijk had zo'n onderzoek de uitkomst dat DS-spelers over het algemeen te jong zijn voor dit spel, op een uitzonderingsgroep na. Daarbij komt dat Nintendo nog altijd een hoog eigen percentage vraagt voor spellen op hun systemen: het is dus gewoon niet zo aantrekkelijk om een spel op een Nintendo-apparaat te brengen als op een PlayStation of een Xbox. Zeker niet aangezien de DS hardwarematig enorm afwijkt van de andere systemen en een extern bedrijf ingehuurd moet worden om een DS versie te maken… dat is gewoon te duur.

  • @Loewie: Sports Interactive is juist de ontwikkelaar van FM2005, niet van CM5 :).

  • @JJJur: Ik bedoelde eigenlijk eidos, die brengen namelijk dat slappe aftreksel van fm2005 uit.

  • Ahja… Eidos Interactive kan ook natuurlijk :D

  • zowieso halen dit spel, volg het spel al vanaf het begin en ben blij met de nieuw aangekondigde features, en er komen er misschien nog meer bij, genieten dus!

  • Het beste spel ooit van voetbal + Simulatie games Dus OP NAAR 2007!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • kuzooi waarom komt deze nou weer nie op ds?

  • wie weet er hoe je met dit spel (football manager 2006) meer geld kan krijgen en spelers makkelijk kan verwisselen van clubs..??

    graag zo snel mogelijk reageren dankje!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren