1. De Sanoma Games Arcade Mode!

De Sanoma Games Arcade Mode!

Hoewel de E3 voornamelijk keihard werken geblazen is, hebben we heel af en toe tijd om even tot rust te komen. Op de zondag voordat de E3 losbarstte, kwam ex-InsideGamer (en tegenwoordig Tweakers.net) Jurian JJJur Ubachs langs bij ons om gezellig een biertje te doen. Althans, dat was het plan, totdat hij de pooltafel zag en de Sanoma Games Arcade Mode opstartte...

Het ooggetuige-verslag van Jurian

"Tuurlijk Jelle, tuurlijk komen wij zondag even een biertje doen in jullie epische E3-villa!", klonk het door de Arrival Hall op Los Angeles International Airport. Van dat enthousiasme was helaas weinig meer over toen het zondagavond tijd werd voor de crew van Tweakers.net om de taxi te pakken richting de Hollywood Hills. Terwijl de rest verkoos in het hotel te blijven, ging ik dan maar in mijn eentje op pad. Drie donkere kwartiertjes, een praatzieke taxichauffer en een nét niet doodgereden hert (for real!) later stond ik op de stoep bij dé villa.

De twee shabby Fordjes voor de deur verklapten weinig over de glorie die me te wachten stond aan de binnenkant. Wat een prachtige villa! Niet dat de Sanoma-mensen daar echt mee bezig waren ofzo; van buitenaf zag ik Marco al werken in de eetkamer, en binnen bleek ook de rest van de crew weggedoken te zijn achter laptops. Wie denkt dat je op de E3 als een rockstar leeft: vergeet het, het is keihard werken, of in elk geval keihard doen alsof. Wie in welke categorie valt, moet je maar even bij Jelle checken.

Tijd voor leven in de brouwerij. Er stond een pooltafel, en in een grijs verleden heb ik dat ook wel eens gedaan (iets met ballen en een stokje..?) dus let's go! Press start, Sanoma Games Arcade Mode!

LEVEL 1: JELLE VAN ES

Zo'n eerste potje is natuurlijk een beetje opwarmen, en daar is de moeilijkheidsgraad op aangepast. Zie het als een Turorial-mode. Terwijl Jelle staat te vertellen wat hij die middag bij Square Enix heeft gezien en wat hij van Hitman vindt, pot ik vast de eerste drie ballen van het potje. Met speels gemak gaat de rest er ook achteraan. Jelle komt nog heel even dichtbij, maar legt daarna de zwarte bal panklaar voor me neer. LEVEL CLEARED!

LEVEL 2: GERARD VAN NIEUWENHUIJZEN

Op level 2 wordt het pittiger, niet in de laatste plaats omdat Gerard een lastige achternaam heeft. Dat is trouwens alles wat er moeilijk is aan Gerard. De goedheid zelfe denkt waarschijnlijk dat het pijn doet voor de ballen om in de gaten te vallen, want hij doet angstvallig zijn best om dat te voorkomen. Gerard heeft echter één gemeen wapen. Als een volleerde Rudi Völler is Gerard een meester in het tegenwerken, in het bloed onder de nagels vandaan halen. Terwijl de tafel nog redelijk gevuld is met zijn eigen ballen, weet Gerard de zwarte bal steeds op een voor mij onmogelijke plek neer te leggen. Echter: ook onmogelijke ballen vliegen er wel eens in, en dus mag ook Gerard, na een mees-ter-lijke bal, gaan zitten. LEVEL CLEARED!

LEVEL 3: MICHEL MUSTERS

Na net toegekeken te hebben hoe zijn slaafje-annex-rechterhand Gerard op zijn muil ging, treed nu de grootmeester van GNL zelf aan. Michel kan niet van je winnen, maar je kunt wel van hem verliezen, zou een grootmeester van een andere sport kunnen zeggen. Dat beeld blijkt te kloppen. Terwijl Michel - die me overigens enorm aan een van de radiosidekicks van Edwin Evers doet denken - op een voor hem zeer bewonderenswaardig tempo de balletjes wegwerkt, mis ik vooral elke bal. De eindsprint wordt echter net op tijd ingezet en uiteindelijk moet ook Michel toekijken hoe ik de zwarte bal van tafel laat verdwijnen. LEVEL CLEARED!

TUSSENPAUZE:

Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, is er nu bier. Vanuit de hoek vraagt Chris of we een keer een potje kunnen spelen waarbij de witte bal níet om de haverklap in een van de gaten verdwijnt, want dan schijnen de potjes sneller te gaan. Ook lach ik me even helemaal ziek om een video die jullie van de zomer nog wel zullen zien. Iets met Pokémon... you'll see.

LEVEL 4: MARCO EDELMAN

Wie Marco ziet, gelooft best dat hij zijn jeugd heeft gespendeerd in rokerige poolhallen, waar onder de bar drank aan 12-jarigen werd geschonken en op de plee smack en coke werd gebruikt. Dat is niet zo, dus uiteindelijk valt Level 4 reuze mee. Wel verdwijnt de witte bal weer op de meest onmogelijke manieren in de verschillende pockets. Marco komt op het randje van de zege, maar weet de beslissende bal niet te halen, waardoor ik op miraculeuze wijze ontsnap. LEVEL CLEARED!

LEVEL 5: CHRIS GLERUM

"Tegen Chris ga je het lastig krijgen", zo klinkt het door de woonkamer van de villa. Chris? Dat broekkie? Die gozer die op zijn tenen moet staan om überhaupt op tafel te kunnen kijken en als 'ie kindercola bestelt nog zijn ID moet laten zien? Kom op zeg... Nadat ik heb afgestoten gaat Chris aan de slag. *Pats*, raak. *Knal*, weer raak. Nog voordat ik überhaupt door heb dat we aan het spelen zijn, rekent Chris al af met de zwarte bal. Ik ga KEIHARD nat. GAME OVER. CONTINUE..? YES.

LEVEL 5: CHRIS GLERUM

Goed, we zijn wakker. Er komt in elke Arcade Mode wel een verliespotje voorbij, toch? Nieuw biertje, nieuw krijtje, new balls please! Het tweede potje is spannender, maar Chris heeft een aanval die wij niet kunnen counteren, een soort #Godwin. Af en toe raakt hij namelijk 'in the zone' en dat knalt ie er ineens drie of vier ballen op rij in. Dankzij een kapitale fout van mijn kant weet Chris het potje daarna plichtmatig edoch professioneel af te maken. GAME OVER. No more continues...

Het is zondagavond, de tijd tikt langzaam weg en maandagochtend vroeg moet ook de Tweakers.net crew op de stoep staan bij Microsoft voor de eerste E3 persconferentie. Chris moeten we maar een andere keer verslaan. Kortom... ARCADE MODE FAILED.

Maar het was wel gezellig. De mazzel lui, en see you next time.

Inderdaad Jurian, gezellig dat je er was en kom volgend jaar gerust weer langs voor een potje pool en een paar biertjes!

INSERT COIN

INSERT COIN

INSERT COIN

Dit artikel delen

Over de auteur