1. De oorlog tussen Distributieservices

De oorlog tussen Distributieservices

''Vroeger was alles beter'', hoor ik veel gamers van de oude garde zeggen. Ik kan dit ook goed beamen. Tegenwoordig kennen we veel nieuwe toevoegingen aan de gamesindustrie die velen een bittere smaak in de mond bezorgt. Hiermee bedoel ik onder andere het motion gamen, het "casual" gamen en ook de zogenaamde transformatie van gamesindustrie naar ''shooter heaven'', zoals meneer Eyken onlangs nog zo goed beschreef.

Een toevoeging die mijzelf, in tegenstelling tot mijn portefeuille, wél kan bekoren is de opkomst van digitale distributie van games. Goed, het is duurder ten opzichte van winkelprijzen. Zo moet je bijvoorbeeld nog steeds de volle mep betalen, terwijl transport- en opslagkosten al worden geregeld door jouw eigen PC, waar jij zelf al voor hebt betaald. Enfin, dit is niet de reden voor het maken van de weblog. Ik ben namelijk van mening dat de digitale distributie te snel wil groeien, en dat het hele onderdeel in de industrie mede door Valve's Steam tot een booming business is uitgegroeid.

Natuurlijk is er een directe oorzaak voor deze weblog, en dat is in dit geval het feit dat Electronic Arts besloten heeft om hun toekomstige kaskraker (want dat wordt het zonder enige twijfel) Battlefield 3 niet te distribueren via Steam van Valve. De reden hiervoor moge duidelijk zijn, en het heet Origins. Voor diegenen die de laatste tijd onder een steen hebben gelegen: Origins is de nieuwe online community en distributieservice van Electronic Arts zelf, deze gaat de directe strijd aan met Valve. Nu is het niet zo gek dat Electronic Arts concurreert met Valve, alleen de manier waarop is vreemd. Als Battlefield 3 via Steam verkocht zou worden, betekent dit dat de game wordt ondersteund door een sterke community, in plaats van een community die op het moment van schrijven nog in de kinderschoenen staat.

Dit maakt me echter geen zorgen. Wat me wél zorgen maakt, is het toekomstbeeld. Nu is het nog Steam tegen Origins, maar wat als Electronic Arts of een andere uitgever zich wil afzonderen van onder andere het PlayStation Network, Xbox Live Marketplace, of een van Nintendo's distributieservices? Of juist het tegenovergestelde, dat een uitgever trouw bij 1 service blijft. Een voorbeeld hiervan is naar mijn mening Valve, die nu Steam min of meer gecombineerd heeft met het PlayStation Network, tot ongenoegen van een aantal Xbox 360 gamers. Vooralsnog is alleen Portal 2 compatibel hiermee, maar wat als Valve besluit dit in elke toekomstige franchise of titel te implementeren? Ik zie momenteel alle services als aparte eilandjes van elkaar, die schijnbaar telkens agressiever tegen elkaar worden. Inmiddels hebben we al Steam, Origins en ook "kleinere" uitgevers zoals Direct2Drive.

Om maar weer terug te komen op mijn stelling, namelijk het feit dat de digitale distributieservices te snel willen groeien. EA gaat reeds de concurrentie aan met Steam, terwijl het zo lang op zijn succes heeft meegelift. Origins daarentegen is nog een groentje tegenover Steam, die wel een beetje heel plotsklaps gecombineerd werd met het PlayStation Network. De makers proberen nu al te veel nieuwe onderdelen er in te proppen. Dit gaat niet ten goede van de services. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op de Steam community, en ook de Origins service boeit me wel. Maar ik wil graag 1 grote community hebben, wat ruim een jaar terug gewoon het geval was dankzij Steam. Nu willen alle concurrenten een graantje meepikken. Zodoende verandert de dichte en hechte community in een verspreid geheel. En dat is jammer. Houd het gewoon simpel EA. Geef gewoon Battlefield 3 uit op Steam, net als dat je dat bij de voorgangers deed. Wij willen niet ondeindig veel servers met exclusieve content zoals bij Mass Effect 3, zodat we bij jullie deur aankloppen. Ik wil eenvoud, ik wil gebruiksgemak, en dat gaat niet met een stuk of duizend digitale distributieservices op mijn rug.

Simpel gezegd: het is al erg genoeg dat Microsoft, Sony en Nintendo niet hand in hand gaan, probeer dit gedrag niet over te nemen, en ondersteun elkaar gewoon als software ontwikkelaar.

Dit artikel delen

Over de auteur