1. Waar gaan we heen met de online pass?

Waar gaan we heen met de online pass?

Wat hebben Electronic Arts , THQ, Sony, Codemasters, Warner Bros. en Ubisoft met elkaar gemeen? Naast het feit uitgevers van games zijn, zijn het ook de eerste partijen die serieus geld willen verdienen met de doorverkoop van games. Ubisoft is de laatste partij die zich bij het pact aansluit. Allemaal hebben ze bedacht dat je een code moet invoeren om een bepaalde game online te spelen. Een code die overigens eenmalig bij de game mee wordt geleverd, waardoor je dus als consument in de winkel geen problemen hebt, behalve dat je weer met je controller op de Xbox 360 een code van vijfentwintig tekens in moet voeren. In dat opzicht mag je blij zijn met je PlayStation 3, waarbij er maar twaalf tekens voor een redeemcode zijn. Daarna kun je gewoon lekker los gaan met je game.

De komst van deze online pass heeft alles te maken met geldzaken. Uitgevers willen een graantje meepikken van de door verkoop van games. Wie de game tweedehands koopt geeft enkel geld aan de verkoper en daar zien de uitgevers niks van terug. Met de introductie van de online pass pakken de uitgevers nu nog wat euro’s als je de game online wilt gaan spelen en dus zo’n pass aanschaft. De pass is in de zomer van vorig jaar geïntroduceerd en is bijna niet meer weg te denken. Sterker nog, hij groeit in populariteit.

Naast Ubisoft is in een iets eerder stadium Sony overgestapt. En dat vind ik zeer opmerkelijk. Eén van de voordelen van de PlayStation 3 ten opzichte van de Xbox 360 is een online netwerk waar je geen abonnement voor hoeft te nemen. Het is dan ook vreemd dat je voor een tweedehands versie van Resistance 3 dan opeens tien euro moet neerleggen om de game te gaan spelen. Het lijkt wel of het hek van het dam is. Er rest dan nog maar één vraag: waar eindigt het?

Ik vrees met grote vrees voor een algemene unlock code. Er zal een moment komen dat uitgevers het gevoel krijgen dat zij ook geld moeten verdienen op singleplayergames die tweedehands verkocht worden. De voorbode hiervan is Mass Effect 2. Als je de game in de winkel haalt, dan zit er een code voor het Cerberus Netwerk bij, waardoor je verzekert bent van bepaalde DLC. Als tweedehandskoper heb je dit voordeel niet en moet je voor 15 euro dit netwerk aanschaffen als je geïnteresseerd bent in de DLC. Dat is al een voorbeeld van een singleplayergame met een code, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Heel veel tweedehandsspelers laten deze code gewoon links liggen en dan mis je als uitgever nog steeds geld.

Daarom zal er vroeg of laat iemand komen met een code die je aan het begin van het spel in moet voeren om de game daadwerkelijk te kunnen spelen. Vergelijk het met een activitatie/registratiecode voor de PC. Heb je die code niet, dan kun je een licentie kopen om het spel alsnog te spelen. Het gaat voor een enorme verschuiving zorgen op de tweedehandsmarkt, maar uitgevers hebben daar maling aan. Zij missen dat geld nu toch, dus het zou hen een worst wezen als je straks geen enkele consolegame meer op eBay ziet.

Ik ben dus bang dat het in de nabije toekomst niet meer loont om games tweedehands te verkopen of games met je vrienden te ruilen. In de gameswereld koopt een uitgever niets voor de ‘liefde van de fans’. Investeringen moeten worden terugverdiend om uiteindelijk weer nieuwe games te maken. En met de stijging van de ontwikkelingskosten is men blij met elke euro. De komst van de algemene pass zal niet morgen worden geïntroduceerd, maar ik verwacht dat binnen nu en twee jaar er voorzichtig een begin mee gaat worden gezet. Het zal leiden tot boze reacties, waarna we na drie jaar niet beter meer weten.

Dit artikel delen

Over de auteur