1. Hoe Activision de Call Of Duty-franchise om zeep helpt.

Hoe Activision de Call Of Duty-franchise om zeep helpt.

Heb even een paar redenen uitgetypt waarom deze game het voor mij waarschijnlijk niet meer gaat worden.

Het is geen geheim meer dat Activision de markt uitbuit d.m.v. DLC's die duidelijk overpriced zijn en standaard in de game hadden moeten zitten. Natuurlijk valt er met ze te sympathiseren, omdat elke ontwikkelaar aan deze circus meedoet. Echter blijft het mosterd na de maaltijd met een prijskaartje van circa dertien euro.

De feiten van de engine op tafel. De engine van Call of Duty (2003) was een een zwaar aangepaste versie van id Tech 3, de engine van Quake 3: Team Arena. Niks mis mee, ook Medal of Honor: Allied Assault, de grote concurrent, en vele andere games hadden hier een licensie van. Toegevoegd waren voor CoD1 onder andere het trap klimmen, leunen en het crouchen en liggen. Enkele grote flaws waren er niet uitgehaald en bestaan tot op de dag van vandaag nog in èlke Call of Duty-game/spin-off. Dan heb ik het onder andere over de icebug, hitbox, quick reload, trappen glijden, com_maxfps (333 zorgt ervoor dat je een headshot net overleefd en je 20% hoger en verder springt en thans anders onbereikbare locaties kunt bereiken), sneller rennen via de muren en zo voort. Voor Call of Duty 2 (2005) had Infinity Ward er blijkbaar wel 2 jaar voor uit kunnen trekken om degelijke vooruitgang te boeken en zo hadden ze de engine uit CoD1 verder getweaked. Ditmaal vooral op grafische en technische vooruitgang waardoor de game meer compatible werd voor 3rd-party software (denk aan mods, demo-editors) en grafische snufjes werden toegevoegd. Vanaf dat moment is zowel het technische als het grafische aspect van de engine NIET veranderd. IW 5.0 wat word geclaimed voor MW3 is IW 2.0 met oorlogswonden. Ondanks dat de engine heerlijk speelt (vooral boven de 60 fps) is het een schop tegen het zere been dat vooruitgang heet.

De A.I. is van een bijzonder treurig niveau. Het geval actie/reactie gaat niet verder dan; vijanden rennen meestal weg van een granaat. Dat niveau is niet te tolereren. De enige vorm van intelligentie die de vijanden hebben is dat ze een scripted route hebben wat uitdaging zou moeten bieden. Niet te verwarren met scripted als cinematics of in-game scenes. Verder komen ze als kanonnenvoer op je afgerend of houden ze hun positie vanwaar ze zo nu en dan een granaat gooien. Als je door een vijand word beschoten blijft hij dan ook voor altijd op die post steken. Je zou daarna via een andere route hem van achter kunnen neerschieten of zelfs nog een rugmassage geven zonder dat hij omdraaid. Nog een voorbeeld uit MW2 komt uit de missie Wolverines waar je boven op het dak van de Burger Town je positie moet houden. Toen de vijanden onder via de ladders benaderde kon ik ervoor liggen en ze als van een lopende band stuk voor stuk neer steken. Vijanden zijn individu’s die zou moeten kunnen omdraaien om hun rug te checken of dynamischer routes zouden moeten nemen.

Dan het online gedeelte. Er bestaat geen perfecte vorm van online gameplay aanbieden wat voor consoles 100% stabiel of praktisch is. Maar waarom de mogelijkheid tot dedicated servers elimineren in de pc-versies? En waarom faalt het serversysteem zoveel zwaarder dan bijna elke andere console game? Bezitters van een PS3 of Xbox 360 weten waar ik het over heb. Het eeuwige server disconnected, host migration and so on. Nooit heb je meer bescherming van je in-game credit behalve de XP. Dan de matchmaking. Het balans voor het maken van teams in af en toe dramatisch. Aan de hand van speeltijd, k/d ratio en prestige/level kan je makkelijk vaststellen hoe goed en ervaren een speler is, maar waarom komt ik dan toch vrijwel altijd in matches waar de ene team gevuld is met max levels spelers van de hoogste prestiges versus de het andere team van onervaren spelers? Dit is allemaal heel goed op te lossen, maar ik heb het idee dat dit systeem een wirwar van codes is waar de developers de energie niet voor kunnen opbrengen om het allemaal recht te trekken.

Dan het spel zelf. De online sectie is nog redelijk uit balans door het overdadige voorkomen van claymores, airstrikes, choppers wat het snelheid uit het spel haalt, campen bevorderd en de directe confrontaties stagneert. Ook kennen we naast campers ook allemaal de “noobtubers”. En de vervelende perks commando en last stand. Een grappige toevoeging, maar vaker een irritatie dan een deugd. De spawnplekken zijn af en toe ook erg beroerd ten gunste van de tegenstanders. En spawnprotection tegen airsupport, is dat er? Om terug te komen op campers, hier tegen valt niks te doen. Campers hou je in elke shooter, maar waarom het ze nog aantrekkelijker maken door ze te belonen met kill streaks? En tenslotte, waarom win je een match als je wint, maar verlies je als je verliest èn als je uit de game word gekicked?

Activision handeld respectloos naar zijn ontwikkelaars en als ik niet beter wist zou ik zeggen dat ze daarom underachieven. Afdeling Call Of Duty de afgelopen paar jaar een inspiratieloze geitenwollen sokken fabriek waar men geen vinger uitsteekt om grote problemen aan te pakken in de serie en daar innovatie te tonen. En dat kunnen ze jaar op jaar blijven maken met een gigantische fanbase die Call Of Duty tot het einde zal blijven verdedigen zoals bleek in mijn review van Modern Warfare 2 twee jaar geleden. Ik juich alle overige ontwikkelingen toe die wel geslaagd zijn zoals bij CoD4:MW het perk-systeem, bij MW2 specs-ops, bij Black Ops de Wager Matches, split-screen multiplayer, Combat Training en de Community (Theater en straks Elite), maar ze hebben nog héél veel te verbeteren en te leren als ze de naam van hun paradepaardje hoog willen houden. Kijk, maar eens naar de grote concurrent van Dice. Als MW3 word wat ik er van verwacht dan zal ik enkel de single player spelen en hem daarna doorverkopen. Mijn verlanglijstje voor een perfecte MW4:

In ieder geval de AK47 en de AK74u in het assortiment. Eventueel de UMP.45, SCAR-H, R700 en MP44 zou ook leuk zijn.

Een compleet nieuw geschreven engine met graphics die crysis fans doen kwijlen.

Een uitgebalanceerde verhouding van perks, killstreaks en wapens.

DLC met Carentan, Rostov, Toujane, St.Mere Eglise, Burgundy, Shipment, Quarry, Terminal, en Nuketown.

Nazi Zombies met alle originele maps in elke CoD-game.

Dedicated Servers.

Geen van de bugs die ik hierboven behandeld heb.

Split-Screen Multiplayer met 4 personen.

Server limit tot 32-64 man.

Toegang tot de console.

Onbeperkt kunnen opslaan van demo's.

Een sectie in de community over pro-gaming.

Een integraal clanbase-like systeem.

Een systeem die teams tijdens matchmaking uitbalanceerd op daadwerkelijke skill/ervaring.

Geen UAV, Spy Planes of Air Support.

Geen Tactical Insertion.

Moeilijker toegang tot grenade launchers.

Claymores beperkter uitdelen.

Mogelijkheid voor zowel pc als console versies om "buzzkill" en "payback" berichtjes uit te schakelen.

Maak gebruik van deze punten voor de volgende Call Of Duty-game en jullie hebben weer een winner. Bij voorbaat dank Activision.

Dit artikel delen

Over de auteur