1. Xbox 360: De hardware

Xbox 360: De hardware

De spelcomputer

Dat de Xbox 360 een krachtpatser moet worden moge duidelijk zijn. Microsoft wil uiteraard de meest krachtige spelcomputer hebben voor ontwikkelaars om spellen te maken voor de Xbox 360. Daarom heeft Microsoft voor de Xbox 360 een eigen chip ontworpen, waar ze ook zelf eigenaar van zijn. Bij de Xbox was dit niet het geval en het had bedrijf een relatie met groothandelaren van halfgeleiders, zoals Nvidia en Intel, waaraan Microsoft naar eigenzeggen buitensporige bedragen moest betalen bij elke product van een Xbox. Nu kan Microsoft met de chips naar ieder bedrijf stappen dat ze willen.

En die chip, de CPU van IBM, vormt het hart van de Xbox 360. Het apparaat heeft de beschikking over drie 3.2 GB processoren, die ieder twee verzoeken tegelijk kunnen verwerken. Dat betekent dat de CPU (Centrale Verwerkings Eenheid) zes threads in een keer kan genereren. Hierdoor kunnen programmeurs zeer veel opdrachten tegelijkertijd aan de CPU geven, zonder dat hij overbelast raakt. Ook kunnen programmeurs hierdoor in de toekomst nieuwe algoritmen uitvinden, waardoor ze zeer flexibel zijn in de manier waarop spellen worden geprogrammeerd. De bandbreedte van het geheugen van de CPU is 5.4 GHz.

Naast de CPU, is ook de GPU van groot belang voor de kracht van de Xbox 360. De GPU (Graphic Processing Unit) verzorgt de grafische weergave van de spellen. Dat doet hij met de mogelijkheid om 48 shader units met een geavanceerde 'shader'-taal te genereren. De GPU heeft 512 MB geheugen, met een buffer van 10MB, en wordt verzorgt door ATI. In een standaard PC, zitten zowel vertex shaders als pixel shaders, die ieder zelfstandig werken. In de Xbox 360 kunnen de shaders als pixel- en als vertex shader optreden. Hierdoor kun je scènes krijgen die maar een klein beetje meetkunde bevatten, maar wel vol zitten met talloze effecten, zoals bij een vechtspel met maar twee personages op het beeld (zoals Dead Or Alive 4). Er kan echter ook gebruik worden gemaakt van heel veel meetkunde en juist minder effecten, zoals bij een online actiespel met 100 man (zoals Possession of Huxley).

Ook is er hard gewerkt aan de koeling van de chips en processoren. Computers gebruiken ventilators en koelsystemen om de hardware goed gekoeld te houden en smelting tegen te gaan. De Xbox 360 maakt gebruik van een combinatie van deze twee methoden. Hierdoor wordt alle warme lucht rond kernchip zorgvuldig weggevoerd naar de uitgang van het apparaat. Kleinere chips worden koel gehouden door ventilators. Door deze maatregelen zal de Xbox 360 stiller zijn dan de voorganger.

Klik hier voor de volledige specificaties op een rij


Opslag
Standaard bevat de Xbox 360 een harde-schijf van 20GB. Deze wordt bovenop het apparaat geklikt, en kan er met de knop op een knop eenvoudig van worden losgekoppeld. Zo kun je de harde-schijf meenemen naar iemand anders en hem daar op de Xbox 360 klikken. Naar de harde-schijf kunnen demo's, trailers, nieuwe levels, maps, wapen, voertuigen, skins en zelfgemaakt content worden gedownload. Ook kan er muziek naar worden geript. Ook kan er een harde-schijf met meer opslagcapaciteit worden gekocht. Op onderstaand plaatje zien we er een van 40GB.

De 12 speed dual-layer dvd-speler van de Xbox 360 slikt zo'n beetje alles. Dvd-muziek, cd-muziek, foto-cd's, dvd-video, dvd-rom, dvd-r/rw, dvd+r/rw, cd-da, cd-rom, cd-r/rw, wma cd, mp3 cd, jpeg foto cd en ga zo maar door.

Randapparatuur
Naast de hardware in de spelcomputer is er natuurlijk ook een aantal randapparatuur voor de Xbox 360. Denk hierbij aan de controllers, de camera, de afstandsbediening etc.

Xbox 360 Wireless Controller
Wat te denken van de draadloze controller die nu de standaard is voor gamen op de nieuwe Xbox. Deze draadloze controller maakt gebruik van de 2.4GHz draadloze techniek en lijkt op de huidige s-controller, maar is meer ergonomisch ontworpen. Hij is nog smaller en lichter, en moet beter vasthouden. Verder is de kleur crèmewit en zijn de zwarte en de witte knop verplaatst naar een plekje boven de triggers. Dus links en rechts zit nu boven de trekker ook nog een knop. De zes aanwezige analoge knoppen hebben 256 niveaus van gevoeligheid. Natuurlijk heeft de controller ook feedback, die je dit keer naar eigen wenst kunt instellen. Je kunt hem op volle, gemiddelde of lage kracht zetten. Ook is hij uit te schakelen.

In het midden van de controller vinden we de 'Xbox Guide Button'. Dit is een gloeiende bal waarmee de Xbox is aan en uit te zetten, en waarmee tevens naar de spellenbibliotheek, de toegevoegde vrienden, muziek, of Xbox Live kan worden gegaan. De draadloze controller heeft een bereik van 9 meter en werkt op twee oplaadbare AA-batterijen. Als deze leeg beginnen te raken krijg je een waarschuwing. Dan kun je de ' Play & Charge' kabel aansluiten die de batterijen oplaat terwijl je rustig verder kunt spelen. Verder bevat de controller een aansluiting voor de headset, die nu dus niet meer op de spelcomputer zelf hoeft te worden aangesloten. In totaal kunnen er op de Xbox 360 vier draadloze controllers worden aangesloten.

Xbox 360 Controller
Naast de draadloze controller is er ook een met kabel verkrijgbaar. Deze controller is net als de draadloze gebaseerd op de Xbox Controller S, maar met een meer ergonomisch design. De kabel is bijna drie meter lang. Verder bevat deze controller dezelfde specificaties als de draadloze.

Geheugenkaart
Ook de Xbox 360 werkt met een geheugenkaart om je vorderingen en gebruiksersprofiel op op te slaan. Deze geheugenkaart heeft een opslagcapaciteit van 64MB en wordt geleverd in een klein opbergdoosje dat aan je sleutelhanger past. In totaal kunnen er twee stuks in de Xbox 360.

Xbox 360 Universal Media Remote
De afstandsbediening voor de Xbox 360 is bedoeld om de digitale media te bedienen. Met deze afstandsbediening kun je dvd-films en -muziek afspelen en je tv en Media Center PC bedienen. Ook bevat hij de Xbox Guide Button om door je films, muziek en spellenbibliotheek te bladeren en de Xbox 360 uit en aan te zetten. Ook kan de DVD-lade worden gesloten en geopend. Daarnaast zijn de A,B,X en Y knoppen aanwezig om van de basisfuncties van je Xbox 360 gebruik te maken. De druktoetsen zijn verlicht zodat die goed te zien zijn in het donker.
Xbox Live
Naast de 'gewone' randapparatuur zijn er ook accessoires speciaal voor Xbox Live.

Xbox Live Camera
Zo is er de Xbox Live Camera, die zorgt voor een online video gameservice. Met de camera kun je doen aan videochat en videomessaging met vrienden. Deze mogelijkheid wordt een geïntegreerd onderdeel van Xbox Live. Zo kun je met elkaar over de video communiceren tijdens het gamen, kijken naar films of luisteren naar muziek.

Verder kun je met de camera je gezicht op personages in spellen toveren. En in de toekomst kunnen we ook spellen verwachten á la Eye-Toy waarin je met de Xbox Live Camera de controle overneemt. De camera ondersteunt een maximale videoresolutie van VGA 640x480 op 30 beeldjes per seconde, en kan foto's maken met een resolutie van 1.3 megapixel. Uiteraard is er ook een microfoon aanwezig om door te praten.

Xbox 360 Headset
Een nieuwe Xbox, een nieuwe headset. Met de Xbox 360 headset kun je tijdens het gamen via Xbox Live strategieën bespreken, afspraken maken en nog veel meer. Verder kun je korte spraakfragmenten opnemen voor vrienden of familie door de gratis 'Xbox Live Message Service'. De headset is ontworpen als 'over-the-head' headset voor comfortabel gebruik en wordt aangesloten op de controller.

Xbox 360 Wireless Network Adapter
Om het gebruik van de Xbox 360 nog makkelijker te maken, is ook een draadloze netwerkadapter ontworpen. Deze ondersteunt de netwerken van 802.11b, 802.11g, en 802.11a en krijgt stroomvoorziening via de Xbox 360. Met de netwerkadapter kunnen eenvoudig video's en muziek naar de Xbox 360 worden overgezet van je PC, kun je chatten met vrienden, spellen spelen via Xbox Live en nog veel meer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Reageren kan hier:



    http://www.insidegamer.nl/content.php?id=6173

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren