1. Forza Motorsport: Cars & Tracks

Forza Motorsport: Cars & Tracks

Als Forza Motorsport de volle strijd met de beoogde concurrentie aan wil gaan, dan zal het tonnen met auto’s moeten bevatten en genoeg parkoersen om overheen te crossen. Dat realiseerde Microsoft zich en het besloot ruim 230 auto’s toe te voegen van liefst 60 verschillende automerken. Daarbij heeft het gezorgd voor een schademodel en natuurlijk voor zowel echt bestaande als fictieve parkoersen. Of deze bergen met inhoud ervoor zorgen dat het spel zelf ook goed is, lees je later deze week in de recensie. In dit artikel proberen we je meer informatie te geven over de aanwezige auto’s, parkoersen en het schademodel. Meer informatie over Forza Motorsport lees je op de officiële website of op de InsideGamer-productpagina.

Van elke aanwezige auto is een licentie vergaard en alle auto’s zijn binnen zes klassen ingedeeld: D, C, B, A, S en R. Deze klassen worden bepaald door het aantal PK van de auto, maar bijvoorbeeld ook door te kijken hoe goed de betreffende auto is op het gebied van remmen, bochtenwerk en acceleratie. Tijdens het tunen van je auto in de Career Mode kun je een auto dus in klasse opwaarderen, simpelweg door bijvoorbeeld nieuwe banden of een nieuwe uitlaat te installeren. Pas op dat je met een bepaalde klasse niet overal aan mee kunt doen. In de Arcade Mode past de computer zich aan de door jou gekozen klasse aan. Kijk dus niet raar op dat je in je flink opgevoerde Volkswagen Golf ineens allerlei racemonsters tegen komt die een stuk geschikter zijn om heel hoge snelheden te halen.

Zoals je op bovenstaande link kunt zien, zijn de automodellen nogal gevarieerd. Er zitten snelle sportauto’s in, maar ook bijvoorbeeld wat minder snelle hatchback’s. Bovendien stammen de auto’s uit alle diverse jaartallen en van veel diverse merken. We merkten tijdens onze eerste kennismakingen met Forza Motorsport al dat het nogal uitmaakt wat voor aandrijving de auto heeft. Sowieso stuurt elk voertuig weer anders. Door wat te sleutelen aan de downforce (of het installeren van een spoiler) kun je de wegligging en het bochtenwerk wat veranderen. Dit sleutelen aan de instellingen is echt bedoeld voor de serieuzere speler die het plaatsen van nieuwe onderdelen zoals velgen, een nieuwe uitlaat of betere wielophanging maar saai vindt. De meeste modellen kunnen trouwens wel voorzien worden van andere onderdelen, maar helaas niet allemaal.

Schademodel en hulplijnen

Je zag hierboven die immens grote lijst met auto’s en erg leuk is natuurlijk om deze eens flink te beschadigen. Het is Microsoft Game Studios dan ook gelukt om niet alleen de licenties te vergaren, maar er ook nog voor te zorgen dat er een redelijk gedetailleerd schademodel is toegevoegd! Helaas kunnen we de auto’s niet over de kop laten vliegen of volledig in de prak rijden (zoals in DTM Race Driver 2), maar de lak is te beschadigen, het kan voorkomen dat je auto naar links of rechts toetrekt en je banden zullen langzamerhand slijten. Erg mooi is dat je ook onderdelen zoals een spoiler of voorbumper kunt verliezen. Deze onderdelen liggen een rondje later nog steeds op de weg, samen met eventuele onderdelen van tegenstanders. Ook erg grappig is dat als je met jouw auto tegen een muur of paal aanrijdt, de lak blijft zitten. Helaas maakt het niet uit hoe je tegen zoiets aanrijdt, want de lakstreep zal er altijd hetzelfde uitzien, maar het idee is leuk.

Mocht je dit allemaal te gevaarlijk lijken, dan kun je er als beginner voor kiezen de Suggested Line te gebruiken. Deze lijn is te vergelijken met de hulp die Gran Turismo 4 je biedt (aangeven wanneer je moet terug- of opschakelen), maar een stuk uitgebreider. De lijn geeft niet alleen de ideale lijn weer, maar ook wanneer je moet remmen door te verkleuren. Als je volle snelheid aan moet houden, zal de lijn groen zijn. Moet je afremmen, dan verkleurt de lijn van groen naar geel, naar oranje en tenslotte naar rood. We hebben het geprobeerd en de lijn helpt je echt bij beter racen. Laten we echter wel voorop stellen dat het spel zonder hulplijn een stuk uitdagender is en dus misschien wel leuker.

Vind je het spel ook mét deze lijn nog te gevaarlijk? Dan hebben de makers voor de zogenaamde Drivatar AI-technologie gezorgd. Met deze technologie moet je een computergestuurd alter-ego leren hoe een bepaald parkoers gereden moet worden. Vervolgens leert hij van jouw manier van rijden en kun je hem voor een klein bedrag aan credits aan het werk zetten. Zo kun je de Drivatar 24-uurs-races laten rijden zonder dat het je zelf moeite kost en terwijl je toch zelf een beetje aan het mogelijke succes hebt bijgedragen. Uiteraard zijn deze computergestuurde coureurs uit te wisselen via de memory card.

Parkoersen

Misschien nog wel belangrijker dan de auto’s in Forza Motorsport zijn de verschillende parkoersen. Microsoft Game Studios heeft gezorgd voor zeventien verschillende en diverse banen. Terwijl we begonnen met spelen viel direct op dat je de ene keer in een bosachtige omgeving over smalle weggetjes jakkert en daarna in de felle zon op brede circuits. Die afwisseling is erg positief. Bovendien worden de zeventien parkoersen steeds allemaal op een andere manier ingezet. De ene keer rijd je een korte variant, de andere keer een langere variant. Behalve circuits in de blakende zon of in bosachtige omgevingen, zul je ook door steden rijden met als ons persoonlijke hoogtepunt Rio de Janeiro, dat er echt fantastisch uitziet.

Van de echt bestaande circuits is bijvoorbeeld de Mazda Raceway Laguna Seca aanwezig, bekend om de fantastische chicane die naar beneden afloopt. Dit parkoers zit in Forza Motorsport en geeft naar onze mening een goed en realistisch gevoel. Ook erg leuk is de fictieve track Test Track Infield, waar liefst 48 (!) bochten in verwerkt zijn, verspreid over een afstand van bijna vijf mijl. Natuurlijk is ook de oude Nürburgring van de partij. In de Arcade Mode is dit de laatste race; spanning gegarandeerd! Opvallend is dat de fictieve tracks er goed uitkomen en dat is bij veel racespellen ook wel anders. De Alpine Ring is een lekker snel parkoers en het beklimmen (of afdalen) van Fujimi Kaido gaat snel, ziet er tof uit en is spannend door de hoge snelheden en toch verraderlijke wegen en bochten.

Overmorgen publiceren we onze uiteindelijke mening over Forza Motorsport in de recensie. Tot die tijd raden we je aan nog wat op de InsideGamer-productpagina rond te neuzen. Forza Motorsport is inmiddels gewoon te koop in de Nederlandse winkels en is exclusief verkrijgbaar voor de Xbox. Meer informatie over Forza Motorsport vind je ook op het Forza Motorsport Channel, zeker het bekijken waard.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mischien koop ik het wel.

  • schijnt best een goed spel te zijn

  • die is er al

  • Ik heb hem al ben begonnen met een Audi TT.

  • Ben ook begonnen met een Audi TT.



    De game is vet…

    Iedereen die een X-Box Heeft : kopen zou ik zeggen.

    Toppertje.


  • top spel, ik heb hem ook.. krijgt van mij een 9,3

  • Zeker een cool spel, alleen had ik graag het tunen per auto iets uitgebreider willen zien. Maar ja het zijn ook meer dan 200 auto's dus waar zeur ik over. Zeker een must have voor je X-box!

  • Je kan het tunen op een hele uitgebriede manier doen hoor. Je moet dan alleen de upgrade kopen en dan zelf gaan sleutelen in je garage, ik kan je nu niet vertellen waar je dan precies moet zijn maar het kan echt. Topgame trouwens ik vind het een waardige tegenstander voor GT4.

  • Maar is het ook de moeite waard zonder Live?

  • ja,vindt ik zeker van wel.

    ik speel hem ook niet via live.

  • Zalig! Uber

  • GT4 is ook niet een super game geworden.

  • HET BESTE RACE SPEL VOOR DE X-BOX gewoon kopen oja niet downloaden want via live is het nog gaver. en hij is echt veel beter als gt4

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren