1. RAGE impressie

RAGE impressie

Dit is een impressie van RAGE, die ik vrij uitgebreid heb kunnen testen op de Gamescom/

De Apocalyps is een fascinerend thema voor iedereen. Al zo vaak is het einde van de wereld voorspeld, en tenzij je onder een steen hebt geleefd de afgelopen jaren weet iedereen dat volgend jaar volgens de Maya kalender de wereld zou vergaan. Erin geloven, dat is iets anders. Er valt echter niet te ontkennen dat iedereen op de wereld het er wel eens over heeft. Dat zie je ook terug in verschillende media, de film 2012 bijvoorbeeld kende een behoorlijk succes. Ook wat betreft games mag de setting er wezen, recentelijk hebben we nog Fallout: New Vegas mogen spelen en begin oktober krijgen we de kans om van RAGE te genieten.

Ja, je leest het goed: ‘genieten’ want RAGE wordt zonder twijfel één van de sterkste games van het jaar. Met ID software was dit ook niet al te moeilijk om te voorspellen. Bekend van revolutionaire shooters Doom en Quake waren de verwachtingen al erg hoog voor ik aan de demo begon. Ik kreeg de kans om de game een uurtje te spelen en ik heb op de beurs ook een later level in de game mogen uittesten.

Vanaf dat je je eerste stap in de Wasteland zet, merk je meteen hoeveel zorg en detail er in de wereld is gezet. De omgevingen die ik voorgeschoteld kreeg, toonden duidelijk aan dat er iets heel ergs gebeurd was op aarde. Aan complete verwoesting met slechts brokken steen, modder en hier en daar een gebouw merk je direct dat er niet veel is om vrolijk van te worden. Nog minder plezierig wordt het als je als speler bijna vermoord wordt door een paar lelijke, “ork”-achtige wezens. Op het nippertje word je gered door een zwarte man. Je mag van geluk spreken dat hij goed met de sniper rifle overweg kan gaan.

En dan begint jouw avontuur. Al snel word je een revolver in de hand geworpen en mag je op pad om die aardige zwarte man wat gunsten te verlenen. Aangezien hij je onderweg had uitgelegd dat de Authority niet erg gastvrij is tegenover vreemdelingen, zul je dat geweer hard nodig hebben tijdens je eerste missie. Maar die revolver is nog maar het kersje op de taart als je merkt wat voor vette wapens je later in dat uurtje nog zal bemachtigen. Telkens als je een belangrijke quest voltooid, krijg je een nieuw speeltje om mee te klooien. Hierdoor bezit RAGE een uitstekend tempo dat in dat uurtje geen moment gaat vervelen. In dat tijdsbestek had ik al een revolver met een extra sterk kogel type, een shotgun, een sniper rifle en wingsticks bemachtigd.

Uniek of speciaal zijn de wapens – met uitzondering van de wingsticks – niet echt, maar toch voelen ze erg fris aan in RAGE. Ze hebben namelijk een hele andere feel. De revolver voelt erg krachtig aan en ziet er badass uit, de shotgun heeft een heerlijk geluidseffect en ook precies genoeg terugslag. Het schieten voelde gewoon bijzonder lekker. Tot nu toe is RAGE nog behoorlijk goed te vergelijken met Borderlands, de open RPG shooter van Gearbox. Maar een groot verschil in kwaliteit merk je meteen als je de AI ziet reageren. Die is namelijk merkwaardig slim in RAGE en zal er alles aan doen om jou neer te halen. Als ze daarin slagen, komt er een interessante minigame op het scherm waarin je jezelf één keer kan defibrilleren. De hoeveelheid health die je krijgt is dan afhankelijk van hoe goed je de minigame hebt voltooid.

Nu was ik in dat uurtje niet bepaald vaak gestorven, maar het level verder in de game toonde aan dat het nog wel eens best pittig kan worden. Gezien je tegen dan al een heel scala aan overpowerde wapens zal verzamelen, blijkt ID software de balans mooi intact te hebben gehouden door je later in de game ook een pak meer uitdaging te bieden. Ik legde al snel het loodje in een van die moeilijke levels, ondanks dat ik toen al een crossbow en een sterke machine gun tot mijn beschikking had. RAGE belooft dus allesbehalve een makkelijke game te worden.

Naast het schieten kan je ook eens lekker scheuren met je auto. In het begin is dat nog een zielig jeepje, maar zelfs dan is het nog fijn om door de sfeervolle wereld te scheuren met een lekkere boost. Ook dit wordt gaandeweg leuker om te doen. Naarmate je vordert, krijg je je eigen buggy die dan ook geüpgrade zal worden met turbo boosts en later zelfs turrets. Het zorgt voor een leuke variatie tussen het schieten door en versterkt het uitstekende tempo van de game.

Wat betreft het verhaal valt er nog niet veel te zeggen over RAGE. De opening cinematic ziet er goed uit en de dialogen beloven een diep verhaal – of op z’n minst dieper als dat van Borderlands -, maar om daar een goed beeld over te schetsen moet ik de volledige versie onder handen nemen. Ik mocht dan hoge verwachtingen van RAGE hebben, sinds ik het gespeeld heb, krijg ik het gevoel dat deze alleen maar overtroffen zijn. Behalve het slome laden van de textures – ook een probleem uit Borderlands – valt er niet echt een kritiekpunt te uiten op RAGE. Het is alleen nog maar afwachten hoe lang de game zal duren, hoe de coop/multiplayer zal bevallen en hoe het verhaal zal uitpakken. Verder kan je al zeker zijn dat RAGE een toppertje zal worden

Deze impressie is geschreven voor undercover-gaming.nl, ik heb hem hier nu geplaatst zodat jullie hem ook kunnen lezen :)

Bron : http://www.undercover-gaming.nl/content.php?id=1966

Dit artikel delen

Over de auteur