1. Geschiedenisles #1: Sony 101 - 1993

Geschiedenisles #1: Sony 101 - 1993

Goedemorgen Klas!

Vandaag beginnen we met een nieuw blok binnen onze gamegeschiedenislessen: de studio’s achter Sony. Het bedrijf achter de PlayStation heeft een Worldwide Studios-groep tot haar beschikking en in de aankomende vijf lessen gaan wij alle studio’s bespreken die op dit moment onderdeel zijn van deze groep. Ook komen er studio’s aanbod die onderdeel geweest zijn van Sony. Maak aantekeningen waar jij denkt dat ze nodig zijn. Mocht je na de les nog vragen hebben kun je deze natuurlijk altijd stellen in de reacties en zorg ervoor dat je de stof goed bijhoudt naarmate de lessen volgen. Aan het einde van dit blok zal er namelijk een open internet tentamen zijn.

We beginnen onze les één jaar voor de Japanse lancering van de PlayStation. Op 16 november 1993, is Sony Computer Entertainment in het leven geroepen. Dit betekende automatisch het begin van twee studio’s die tot op de dag van vandaag nog van grote waarde zijn voor het bedrijf: S(ony) C(omputer) E(ntertainment) Japan Studio en SCE London Studio.

De studio’s in Japan en London zijn van meet af aan enorm belangrijk voor Sony. Met titels als Ape Escape en This is Football levert het welbekende series af en werkt daarnaast aan talloze kleine projecten. Naarmate er meer studio’s werkzaam zijn aan titels voor de PlayStation besteden beide studio’s hun mankracht aan nieuwe projecten. De London studio richt zich vooral op de casual gamer door te werken aan de Eyetoy-, SingStar- en Eyepet-serie en na het in november verschenen SingStar Dance is de studio aan de slag gegaan met een nieuw project: DanceStar Party voor de PlayStation 3.

De Japanse studio die te vinden is in Tokyo richt zich vooral op het innovatieve- en creatieve aspect wat terug te zien is in de Siren-, LocoRoco- en Patapon-serie. Op de dag van vandaag richt de studio zich nog steeds op deze twee punten wat duidelijk te zien is in hun nog te verschijnen titel: Gravity Rush voor de PlayStation Vita.

In de loop der jaren zijn er diverse teams ontstaan binnen de SCE Japan Studio en met name twee kleinere studio’s vallen daarbij op: Polyphony Digital en Team Ico. Eén jaar na de eerste Gran Turismo, in 1998, wordt Polyphony zelfstandig en sindsdien is het blijven werken aan de Gran Turismo-serie. Team Ico daarentegen is op dit moment niet zelfstandig en valt nog altijd onder de Japan Studio. De studio heeft zijn naam dusdanig gevestigd door Ico en Shadow of the Colussus dat deze studio door vele als zelfstandig wordt gezien. Team Ico is op dit moment bezig met The Last Guardian.

Naast de twee opgerichte studio’s heeft Sony in 1993 ook haar eerste studio opgekocht: Psygnosis, op dit moment bekent als SCE Studio Liverpool. Psygnosis was voor de overname al een respecteerde ontwikkelaar en verantwoordelijk voor Lemmings. Met meer dan tien jaar ervaring betreft het ontwikkelen van games was het dan ook niet vreemd dat de studio werd overgenomen te voorbereiding van de Westerse lancering van de PlayStation. De eerste titel die de studio naar buiten bracht onder de vlag van Sony was WipEout en is tot op de dag van vandaag nog steeds de bekendste titel die de studio op de markt heeft gebracht. Zes jaar na de overname hield Psygnosis op te bestaan en ging de studio verder als SCE Studio Liverpool waar het verder heeft gewerkt aan de WipEout-serie. Tijdens de dagen van de PlayStation 2 begon de studio te werken aan de Formule One-serie. Na WipEout HD Fury in 2009 voor het PlayStation Netwerk is de studio begonnen aan WipEout 2048 voor de PS Vita.

En dat was het alweer voor vandaag. Mochten er nog vragen zijn, dan mag je deze stellen in de reacties, anders zie ik jullie morgen. Dan staat alweer les twee op het programma dus probeer allemaal op tijd binnen te komen. Zoals ik eerder al heb gezegd: probeer de stof tussentijds bij te houden, want op die wijze ben je het beste voorbereid op het tentamen in les vijf. Morgen staan de jaren 1995 tot 1998 op het programma en dat betekent dat onder andere de studio die de MediEval-serie heeft gemaakt aanbod komt. Ik hoop jullie dan allemaal weer te zien!

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.