1. Geschiedenisles #2: Sony 101 – 1995-1998

Geschiedenisles #2: Sony 101 – 1995-1998

Goedemorgen Klas!

Mooi dat er een aantal van jullie na gisteren weer de tijd en moeite hebben genomen om deze les te volgen. Na het gisteren gehad te hebben over het jaar 1993 waarin de studio’s in London, Japan en Liverpool tot stand kwamen gaan we het vandaag hebben over de jaren 1995 tot 1998. Nogmaals, maak aantekeningen waar jij denkt dat ze nodig zijn en mocht je na de les nog vragen hebben kun je deze natuurlijk altijd stellen in de reacties.

We beginnen onze les vandaag twee jaar na de oprichting van studio’s in zowel London als Tokyo. Toen ontstond de eerste Amerikaanse studio: Sony Interactive Studios America en was tot 1998 vooral gericht op het ondersteunen van kleine onafhankelijke ontwikkelaars die titels uitbrachten voor de PlayStation. In 1998 ontstonden vanuit SISA twee kleinere studio’s: Verant Interactive en 989 Studios.

Verant Interactive, de studio achter EverQuest, werd uiteindelijk in 2000 omgedoopt tot Sony Online Entertainment en is tot op heden de enige studio onderdeel van Sony die ook voor de PC ontwikkeld. Mede daardoor is de studio nooit onderdeel van de Worldwide Studios-groep geworden in 2005 en is SOE tot op de dag van vandaag een onafhankelijke tak binnen Sony die alle MMO-titels voor haar rekening neemt.

989 Studios richtte zich wel enkel en alleen op de PlayStation en deed dat vooral op het gebied van sportgames. Sportgames die interessant waren voor de Amerikaanse markt welteverstaan. In de loop der jaren kwam de studio met verschillende NBA-, NHL-, NFL- en MLB-games. Ter voorbereiding op de lancering van de PlayStation 2 werd de studio omgedoopt tot SCE San Diego Studio, maar dat weerhield de studio er niet van om te stoppen met het ontwikkelen van sportgames. De naamsverandering zorgde er wel voor dat de studio met andere titels buiten het sportgenre kwam. In 2002 verscheen The Mark of Kri en afgelopen jaar bracht de studio uit San Diego ons ModNation Racers voor de PlayStation Portable en Sport Champions voor de PlayStation 3. Naast de nog lopende MLB: The Show-serie zijn ze op het moment bezig met Ruin en ModNation Racers voor de PlayStation Vita.

Na de overname van Psygnosis in 1993 was de tweede studio die Sony overnam het Engelse Millennium Interactive. Tijdens de overname in 1997 was de studio bezig met MediEval voor de PlayStation, maar door de overname en naamsverandering naar SCE Cambridge Studio verscheen de game één jaar later dan gepland. Na het tweede deel in de MediEval-serie is de studio bezig geweest met nieuwe projecten (C-12: Final Resistance, Primal en Ghosthunter), maar het wist tot op heden het succes van de MediEval-serie niet te evenaren. Na de oprichting van de Worldwide Studios-groep in 2005 is de studio gaan samenwerken met andere studio’s aan diverse projecten (o.a. Heavenly Sword, Killzone 2 en PlayStation Home). Pas in 2009 kwam de studio weer met eigen ontwikkelde games. Zo verscheen LittleBigPlanet voor de PSP en kwam TV Superstars uit voor de PS3 in 2010. Op het moment is de studio bezig met een andere franchise van Sony: Killzone voor de PS Vita.

Drie jaar na de eerste opgerichte studio in Amerika ontstond er een tweede: SCE Foster City Studio. Vanaf het moment dat de studio is opgericht tot nu is de studio vooral gericht op het ondersteunen van andere studio’s binnen en buiten het portfolio van Sony. Zo begon de studio in 1999 met het overzien van de ontwikkeling van Syphon Filter (Eidetic) om vervolgens de ontwikkeling te overzien van de SOCOM-serie (Zipper Interactive), Jak & Daxter-serie, Uncharted-serie (Naughty Dog), Ratchet & Clank-serie, Resistance-serie (Insomniac Games), Sly Raccoon-serie en de inFamous-serie (Sucker Punch Productions).

Morgen komt de studio die verantwoordelijk is voor zowel de Crash Bandicoot-, Jak & Daxter- als de Uncharted-serie aanbod, dus als jullie daar interesse in hebben zie ik jullie morgen allemaal weer terug. Dan bespreken we namelijk de jaren 1999 en 2001 en komen ook de makers van God of War aan bod. Mochten er nog vragen zijn, dan mag je deze stellen in de reacties, anders wens ik jullie nog een fijne dag en tot morgen!

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.