1. Geschiedenisles #3: Sony 101 – 1999-2001

Geschiedenisles #3: Sony 101 – 1999-2001

Fijn om jullie allemaal weer te zien voor onze derde les wat betreft de gamegeschiedenis van de Sony Worldwide Studios-groep. De jaren 1993 tot 1998 zijn al voorbij gekomen gedurende de afgelopen twee lessen en vandaag bespreken we de jaren 1999 tot 2001 waarin veel is gebeurd. Zo komen onder andere de mannen achter Syphon Filter en Twisted Metal voorbij. Daarnaast wil ik de mensen die hier zijn belonen door te vermelden dat deze les essentieel is wat betreft het examen in les vijf.

We starten onze les vandaag met de voormalig studio van David Jaffe. Na eerder al twee studio’s opgericht te hebben in Amerika was het in 1999 tijd om de eerste Amerikaanse studio over te nemen. Deze eer was weggelegd voor SingleTrac. Sinds de oprichting van de studio in 1995 was de ontwikkelstudio uit Salt Lake City bezig met titels voor de PlayStation. Twisted Metal en Warhawk zijn daarbij de belangrijkste titels geweest. Niet veel na de overname stond de studio bekend als Incognito Entertainment en bleef het werken aan de Twisted Metal-serie. Na de lancering van de PlayStation 2 in 2000 is de studio opzoek gegaan naar nieuw succes in de vorm van War of the Monsters en Downhill Domination. Beide titels hadden niet gebracht wat van ze verwacht werden, wat resulteerde in een nieuwe Twisted Metal voor de PlayStation Portable in 2005. In 2007 kwam Incognito met haar twee laatste games: Calling All Cars! en Warhawk. Na beide games is de studio uiteen gevallen in twee kleinere studio’s. LightBox Interactive; wat op dit moment werkt aan Starhawk en Eat Sleep Play; wat werkzaam is aan een nieuwe Twisted Metal. Beide studio’s zijn overigens geen eigendom van Sony.

In hetzelfde jaar dat Sony SingleTrac overnam richtte het ook een ontwikkelstudio op in Santa Monica. Vanaf de oprichting is de SCE Santa Monica Studio aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de Kinetica engine voor de PS2. Dit resulteerde in 2001 in de gelijknamige game Kinetica. Die game was echter een voorbode op het grafisch geweld waartoe deze engine in staat was. In 2005 kwam dit tot uiting in het nieuwste project van de SCE Santa Monica Studio: God of War. Twee jaar later bracht de studio één van de mooiste PS2-games aller tijden uit in de vorm van God of War II en zelfs het laatste deel uit de serie draait nog altijd op dezelfde engine.

Het vierde “slachtoffer” van Sony was het in 1994 opgerichte Eidetic. De Amerikaanse studio is verantwoordelijk voor de Bubsy-serie op de SNES en PlayStation en werkte vervolgens aan de eerste twee Syphon Filter-games totdat het werd overgenomen door Sony in 2000. Na deze overname veranderde Eidetic in SCE Bend Studio en is het verder gegaan met de Syphon Filter-serie. Na 2007 kwam hier echter abrupt een einde aan en vanaf dat moment is de studio gaan werken aan andere franchises van Sony. In 2009 zorgde dat voor Resistance: Retribution voor de PSP en op dit moment zijn ze bezig met een andere bekende franchise van Sony: Uncharted: Golden Abyss voor de PlayStation Vita.

De laatste studio die Sony overnam voor de oprichting van de Worldwide Studios-groep is zeker niet de minste. Naughty Dog begon in 1986 als Jam Software met het ontwikkelen voor de Apple II en IIGS. In 1989 veranderde Jam Software in Naughty Dog en ontwikkelde het Keef the Thief en Rings of Power. Gedurende de ontwikkelperiode van Rings of Power was Naughty Dog zelfs failliet, maar ging desondanks door met het ontwikkelen van games voor de Apple IIGS, PC, 3DO en Genesis. In 1994 richtte het zich op de PlayStation en is de studio uiteindelijk vijf jaar lang bezig geweest met de Crash Bandicoot-serie. In 2001, net voor de lancering van Jak & Daxter: The Precursor Legacy, nam Sony de studio over. Na de overname heeft de studio zich verder gericht op de Jak & Daxter-serie en maakte het uiteindelijk in 2007 naam met de Uncharted-serie. In november verschijnt het derde deel: Uncharted 3: Drake’s Deception.

En met Uncharted 3 sluiten we onze les voor vandaag alweer af. Zoals ik op voorhand al heb gezegd hebben we vandaag veel informatie voorbij zien vliegen. Mocht het nodig zijn lees de sheets nogmaals door zodat je jezelf optimaal kunt voorbereiden op het tentamen in les vijf. Als er nog vragen zijn, dan mag je deze stellen in de reacties, anders zie ik jullie morgen terug. Dan bespreken we de studio’s die overgenomen zijn na de oprichting van de Worldwide Studios-groep.

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.