1. Geschiedenisles #4: Sony 101 – 2005-2007

Geschiedenisles #4: Sony 101 – 2005-2007

Goedemorgen lui,

Na de afgelopen lessen de jaren 1993 tot 2001 besproken te hebben. Is het nu eindelijk tijd om de studio’s te gaan bespreken die na het oprichten van de Worldwide Studios-groep onder het vlaggenschip van Sony kwamen. Vandaag bespreken we vier van deze studio’s en morgen volgen de laatste twee plus het tentamen. Vandaar dat vandaag de laatste kans is om vragen te stellen dus als deze er zijn over de stof van vandaag of over de stof van de afgelopen drie lessen kun je deze stellen in de reacties.

We starten onze les op Nederlandse bodem. De eerste studio die Sony namelijk overnam op het moment dat de Worldwide Studios-groep tot leven was geroepen was het in Amsterdam genestelde Guerrilla Games. In 2000 opgericht onder de naam Lost Boys, maar in 2003 omgedoopt tot Guerrilla Games maakte de studio in 2004 naam voor zichzelf met Killzone voor de PlayStation 2. Niet zozeer omdat deze game van hoge kwaliteit was, maar vooral omdat de pers de titel bestempelde als “Halo-killer”en er een immense hype ontstond rondom de game. De studio kwam opnieuw in opspraak in 2005 toen het op de E3 een grafisch indrukwekkende trailer liet zien van Killzone 2 voor de PlayStation 3. Niemand was ervan overtuigd dat de studio maar in de buurt zou komen van deze grafische pracht, behalve Sony. Enkele maanden na de E3 in 2005 nam Sony de studio over en met Killzone 2 en 3 heeft de studio wellicht geen Halo-killer op de markt gebracht, maar wel definitief haar naam op de kaart gezet.

In navolging van de overname van Guerrilla Games in 2005 volgde het Amerikaanse Zipper Interactive in 2006. De ontwikkelstudio opgericht in 1995 had voordat het aan de SOCOM-serie begon in 2002 al flink wat ervaring door het werken aan onder andere DeathDrome, Top Gun en Crimson Skies voor de PC. Pas nadat de PS2 goed en wel op de markt was gezet had de studio besloten om haar toevlucht te zoeken naar de console van Sony. In samenwerking met de SCE Foster City Studio en draaiende op de Kinetica engine van de SCE Santa Monica Studio bracht het ons één van de eerste echte online shooters voor de PS2: SOCOM: U.S. Navy SEALs. In de jaren die daarop volgde bracht Zipper ons nog drie andere SOCOM-games totdat het in 2006 werd overgenomen door Sony. Dit weerhield de studio niet om te stoppen met de SOCOM-serie en heeft het nog drie games sinds de overname op de markt gebracht, naast het in 2010 uitgebrachte MAG.

In 2007, tijdens de Europese lancering van de PS3, nam Sony nog eens twee Engelse studio’s over: Evolution Studios en Bigbig Studios. Evolution was in 1999 opgericht door diverse gameontwikkelaars waaronder één medewerker van het in 1993 overgenomen Psygnosis. Gedurende de levenscyclus van de PS2 had Evolution de WRC-licentie in handen gekregen van Sony en heeft het tot 2005 games uitgebracht met behulp van deze licentie. Toen de studio in 2007 werd overgenomen door Sony kwam het met een nieuw project voor de PS3 in de vorm van de MotorStorm-serie.

Twee jaar na de oprichting van Evolution Studios hadden vier Codemasters medewerkers Bigbig Studios opgericht. In eerste instantie bestond de studio om haar grote broertje, Evolution, te ondersteunen, maar in 2006 kwam het met haar eerste eigen project: Pursuit Force voor de PlayStation Portable. Na dit project nam Sony de studio samen met Evolution Studios over en werkte het aan een vervolg op Pursuit Force wat één jaar na de overname uitkwam. In 2009 werkte het aan MotorStorm: Arctic Edge en op dit moment is het bezig met Little Deviants voor de PS Vita.

En dat was het alweer voor vandaag. Bedankt voor de aandacht, morgen komen de laatste twee studio’s nog voorbij plus het tentamen wat bestaat uit negen meerkeuzevragen en één openvraag. Mochten er nog eventuele vragen zijn, dan mogen deze gesteld worden in de reacties anders zie ik jullie morgenvroeg weer terug voor de laatste les. In deze les bespreken wij de jaren 2010 en 2011 en werpen we een blik op de toekomst van de Worldwide Studios-groep. Succes met leren en tot morgen!

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.