1. Geschiedenisles #5: Sony 101 – 2010-2011

Geschiedenisles #5: Sony 101 – 2010-2011

Goedemorgen lui,

Na de afgelopen vier lessen is het vandaag alweer tijd voor de laatste les omtrent de studio’s die behoren tot de Worldwide Studios-groep. Op dit moment hebben we alleen nog de jaren 2010 en 2011 voor de boeg en dat betekent dat we nog twee studio’s bespreken. Tot slot werpen we nog snel een blik op de toekomst en gaan we aan de slag met het open internet tentamen.

Van alles studio’s die Sony op dit moment heeft is Media Molecule de jongste. Opgericht in 2006 door voormalig Lionhead Studios medewerkers maakt de studio al snel indruk met het creatieve idee achter LittleBigPlanet. Bijna drie jaar na de oprichting van de studio ligt LittleBigPlanet in de winkels en het verandert direct in een groot succes voor Sony. De SCE Cambridge Studio komt met een deel voor de PlayStation Portable en de ontwikkeling van het tweede deel begint al snel na het uitbrengen van het eerste. Acht maanden voor het uitbrengen van LittleBigPlanet 2 nam Sony de studio over. Volgend jaar verschijnt alweer de vierde LittleBigPlanet-game, ditmaal voor de PlayStation Vita. De game wordt echter ontwikkeld door Tarsier Studios en Double Eleven Limited. Op dit moment is Media Molecule bezig met LittleBigPlanet 2: Move Pack: Rise of the Cakeling.

Als allerlaatste nam Sony Sucker Punch Productions over. Absoluut geen onbekende want sinds de oprichting van de studio in 1997 heeft het bijna haar hele bestaan gewerkt voor Sony. Met uitzondering van de Nintendo 64-titel: Rocket: Robot on Wheels heeft het zowel haar Sly Raccoon- als inFamous-games enkel en alleen uitgebracht voor een spelcomputer van Sony. In 2000 is Sucker Punch een samenwerkingsverband aangegaan met Sony om de Sly Raccoon-games uit te brengen op de PlayStation 2 en dat heeft ervoor gezorgd dat de samenwerking tussen beide partijen is doorgevoerd tijdens de PlayStation 3 dagen van de studio. Uiteindelijk resulteerde dit in een overname op 2 augustus van dit jaar. In oktober komt InFamous 2: Festival of Blood en is daarmee de eerste game die Sucker Punch uitbrengt nadat ze zijn toegetreden tot de Worldwide Studios-groep.

Omdat we vanuit de geschiedenis veel kunnen leren, wijden we dit onderdeel van de les aan de toekomst van Sony. Welke studio is de volgende die toetreed tot het rijtje ontwikkelaars? We beginnen met Thatgamecompany. De studio heeft al enige tijd gewerkt voor Sony en het zou daarom ook niet vreemd zijn als de studio na het uitbrengen van Journey verder gaat als onderdeel van de Worldwide Studios-groep. Wellicht dat het nog onbekende Sanzaru Games met Sly Cooper: Thieves in Time Sony weet te overtuigen waardoor het, net als Media Molecule, als vrij onbekende studio onder Sony mag werken. Een andere optie zou het terug zien van oudgediende als Eat Sleep Play en LightBox Interactive. Beide studio’s werken op het moment namelijk al samen met de SCE Santa Monica Studio. Of Quantic Dream de stap “vooruit” zet is moeilijk te zeggen. Oprichter David Cage is te spreken over de samenwerking met Sony dus wie weet wat de toekomst brengt. Als laatste en waarschijnlijk minst voor de handliggende optie is Insomniac Games. In het verleden heeft de studio veel samengewerkt met Sony en mocht het aankomende project van de studio (Overstrike) niet aanslaan, zou het zomaar kunnen zijn dat de studio wel openstaat voor een overname. Wie nu uiteindelijk het volgende “slachtoffer” wordt is lastig te zeggen, maar de tijd zal het ons uiteindelijk leren.

En dat was de les van vandaag. Tijd om de boeken dicht te slaan en te starten met het tentamen. In totaal komen er negen meerkeuzevragen voorbij en één openvraag. De antwoorden mag je plaatsen in de reacties of via een pm naar mij sturen. Cijfers volgen zo snel mogelijk. Heel erg veel succes!

1. Bij welke studio is David Jaffe op dit moment werkzaam?

A) Sony Computer Entertainmet Santa Monica

B) LightBox Interactive

C) Eat Sleep Play

2. Aan welke titel hebben enkele medewerkers van Media Molecule gewerkt?

A) Pain

B) Rag Doll Kung Fu

C) PixelJunk Shooter

3. In welk jaar kwam Naughty Dog tot stand?

A) 1986

B) 1987

C) 1999

4. Hoeveel games heeft Sucker Punch op dit moment uitgebracht?

A) 5

B) 6

C) 7

5. Welke game komt niet van de hand van Lost Boys?

A) Tiny Toon Adventures: Dizzy’s Candy Quest

B) Rhino Rumble

C) SpongeBob’s Atlantis SquarePantis

6. Van welke studio kwamen de oprichters van Bigbig Studios?

A) Codemasters

B) Psyognosis

C) SingleTrac

7. Kenji Kaido, Atsuko Fukuyama, Hajime Sugiyama, Junichi Hosono, …

A) Fumito Ueda

B) Hideo Kojima

C) Kazunori Yamauchi

8. Waarom valt Sony Online Entertainment niet binnen de Worldwide Studios-groep?

A) De kwaliteit van hun games is niet van hoog genoeg niveau

B) Ze ontwikkelen ook games voor de PC

C) Omdat ze enkel en alleen MMO-games maken

9. Wat is de langstlopende franchise van Sony?

A) Gran Turismo

B) Ape Escape

C) Twisted Metal

10. Welke studio zou het meest geschikt zijn om als 17e over te nemen en waarom?

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.