1. Sacred

Sacred

Toen ik voor het eerst las over de RPG Sacred moest ik meteen aan de Lord of the Rings trilogie denken. Hoewel Sacred niets te maken heeft met de Lord of the Rings, zijn de basisingrediënten redelijk vergelijkbaar. Wat kunnen we eigenlijk verwachten van Sacred?

Een verhaal

Sacred heeft uiteraard een verhaal. In een gigantische wereld vol magie en mystiek is de duistere heerser Shaddar - na enkele honderden jaren verdwenen te zijn geweest - weer terug en begonnen aan de bouw van een nieuw rijk. Het koninkrijk Ancaria is gedoemd gebukt te gaan onder Shaddar als er geen dappere held opstaat om hem daarvan te weerhouden. En daar wordt het voor ons belangrijk. Wat moeten wij dan precies doen? Het gaat er in de eerste plaats om dat we Shaddar ervan weerhouden een afstammeling van een oude demoon op te roepen uit het rijk der doden. De voorvader van de afstammeling, een demoon genaamd Wargonar, werd in zijn tijd vernietigd door de Goden, die toen nog op Arcania rondliepen. Als zijn afstammeling ook maar half zo sterk is heeft het koninkrijk een probleempje.

Verschillende karakters

Voordat het avontuur begint, heb je als speler de keuze uit zes verschillende karakters. Drie daarvan zijn vrij normaal, te weten: een gladiator, een woudelf en een duistere elf. Deze kennen we al van veel verschillende RPG’s. Redelijk nieuw zijn de andere drie: een Seraphim (mysterieuze engel), een gevechtsmagiër (sterk met woorden én klappen) en een vampier. Minder voorkomend in ieder geval. Hoewel elk karakter vastzit aan het verhaal hebben ze wel allemaal een ander beginpunt in het koninkrijk en een ander inleidend verhaaltje.

Een gevaarlijke ontdekkingsreis

Eenmaal op pad kun je naar hartelust het koninkrijk ontdekken. Ongeveer zeventig procent van het koninkrijk is vrij te ontdekken. De overige dertig procent doorkruis je tijdens het doorwandelen van het verhaal. De hoofdquest telt zo’n dertig missies, maar Sacred bestaat niet alleen uit het hoofdverhaal. Ancaria telt zestien totaal verschillende gebieden, waar je allerlei sidequests kunt spelen: een slordige tweehonderd in totaal. Daarnaast zijn er nog een aantal bonusquests voor de die-hard avonturiers. Uiteraard zul je al deze quests in al die gebieden niet zonder slag of stoot doorwandelen. Je zult van tijd tot tijd flink aan de bak moeten wat vechten betreft. Gelukkig heb je genoeg wapens tot je beschikking: ruim 2500. Veel wapens komen tot stand door voor smid te spelen. Zo kun je wapens steeds weer naar eigen inzicht veranderen en/of verbeteren. Tijdens het vechten kun je allerlei wapens en spreuken met elkaar combineren om tot sterkere aanvallen te komen. Ook is het nog mogelijk om te vechten op een paard, wat je natuurlijk een voordeel oplevert tegen vijanden die het zonder rijdier moeten stellen.

Geen grafisch geweld

Sacred zal er niet briljant uit gaan zien. Dit kan ook eigenlijk niet, gezien de grafische engine die het spel gebruikt. 3D mannetjes in een 2D achtergrond, een bekende formule. Dit zou Sacred wellicht kunnen opbreken in deze tijd waarin zo langzamerhand alles wel in 3D is. Sacred moet het dan ook niet van dit punt hebben; het ontdekken van het koninkrijk en het verhaal zelf zijn belangrijker.

Als iemand mij zegt dat de Lord of the Rings trilogie hier geen invloed op heeft gehad, zal ik hem toch een beetje vreemd aankijken, maar dat neemt niet weg dat Sacred een goed spel kan worden. Een voordeel is dat je een grote, onbekende wereld voor je hebt. Het feit dat de setting niet origineel is hoeft ook niet persé een nadeel te zijn, want er is momenteel geen Lord of the Rings alternatief voor handen. Sacred is een veelbelovende RPG, dat juist dankzij die setting wel eens erg interessant zou kunnen worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Nou het laat me eerlijk gezegd toch meer aan Diablo denken, aangezien de screenshot.

  • lijkt me wel een gaaf spel

  • Zo, dat getuigt van lef. Een 2D achtergrond! Hmm, dat maakt het spel voor de casual gamer al een stuk minder aantrekkelijk. Die rennen dan naar Neverwinter Nights :P

  • Hmm…. Ik heb de demo gespeeld en ik vind toch niet dat het echt beïnvloedt is door LotR. Sacred maakt dan wel gebruik van de AD&D regels, maar dat doet elke fantasy rpg-er tegenwoordig. Dan zou je Neverwinter Nights, Diablo, Dungeon Siege, Baldur's Gate etc. er ook van kunnen verwijten dat het rip-offs van de LotR saga zijn.

  • Ik betrek in dit geval alleen LOTR erbij omdat dat mij direct te binnen schoot toen ik over dit spel las.



    Je geeft zelf met die lijst van titels al aan dat het desondanks weinig origineel is…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren