1. E3: Persconferentie Sony

E3: Persconferentie Sony

Zojuist is de E3-persconferentie van Sony afgelopen. Deze vond plaats in de Sony Picture Studio’s en had plaats voor ruim tweeduizend personen. InsideGamer was zelf niet aanwezig op de presentatie, omdat deze voornamelijk voor Amerikanen bedoeld was. Toch willen we voor de volledigheid middels deze ‘reportage op afstand’ een duidelijk beeld van de persconferentie geven. Mocht je alles willen lezen over de PlayStation 3, dan raden we je aan de volgende rubriek te lezen:

Alles Over: PlayStation 3

Na een beginfilmpje over de PlayStation en PlayStation 2 (190 miljoen verkochte exemplaren, 2 miljard software) ging de presentatie van start. We hadden zelf gehoopt op een heel klein beetje informatie over de PlayStation 3, maar Sony heeft zelfs de hele presentatie op deze spelcomputer gericht en daarbij de PSP en PlayStation 2 ‘gewoon’ overgeslagen. Kutaragi nam als eerste grote man het woord. Hij vertelde over de geschiedenis van de PlayStation (2) en leidde met dat verhaaltje het gedeelte over de zogenaamde ‘Cell-processor’ in.

Terwijl de PlayStation met 3D CG graphics revolutionair was en de PlayStation 2 de Emotion Engine bevatte, is de Cell-processor Sony’s techniek voor haar nieuwe troetelkindje. De Cell-processor is gemaakt door Sony, IBM en Toshiba en twee keer krachtiger dan de Xbox 360. Daarom zou de PlayStation 3 volgens Kutaragi in elke huiskamer als entertainmentcentrum op moeten duiken. Tijdens de conferentie werd onder andere een videoboodschap met iemand van IBM getoond, waarin hij zei dat alle drie de bedrijven de uiterste motivatie hadden de PlayStation 3 zo krachtig mogelijk te maken.

De grafische chip wordt ontwikkeld door Nvidia, en uiteraard moeten die dan aan het woord gelaten worden. Volgens deze gigant binnen de grafische industrie is het de bedoeling een combinatie te vinden tussen de scherpte van graphics en de snelheid waarop de games draaien. Daarom zal elke PS3-titel op een stabiele zestig frames per seconde kunnen draaien en toch op een resolutie van liefst 2000 bij 1000. De grafische chip, de RSX Reality Synthesizer, is sterker dan twee Ge-Force 6800 Ultra’s en bevat liefst driehonderd miljoen transitoren. Dat is meer dan elke onlangs gelanceerde spelcomputer bij elkaar.

Vervolgens verscheen op het, overigens asociaal grote, scherm een vrouwengezicht. De aanwezigen maakten kennis met Luna, een volledig door de computer gegenereerde vrouw met glimmende lippen, zachte schaduwen (onder de neus en dergelijke) en ultrarealistisch haar. Bij het uitzoomen van de camera werden laserstralen zichtbaar die om Luna heen kronkelden. Deze stralen reflecteerden in het pakje van Luna en dit alles zag er werkelijk prachtig uit. Ook later in de persconferentie zou Sony zulke animaties van gezichten en omgevingen laten zien. Zo werd een man getoond die op allerlei verschillende achtergronden zichtbaar was en elke keer andere lichtinval op zijn gezicht had. Natuurlijk toonde het scherm ons ook allerlei gigantische en prachtige 3D-landschappen, een benzinestation dat opgeblazen werd én de stad Londen. Die demo van Londen werd overigens gemaakt door Team Soho, de makers van The Getaway.

De hierboven genoemde demonstraties werden veel later tijdens de conferentie getoond. Na het technische gedeelte aan het begin, werden twee mensen van Epic Games voorgeleid. Jawel, Epic Games, de makers van Unreal en meester in het maken van prachtige techdemo’s. Zij kwamen met een filmpje van Unreal 3, dat er werkelijk fantastisch uitzag, met gedetailleerde gezichten en natuurlijk een geweldig scherpe omgeving. De invalshoek van het filmpje was echter dat de animatie gepauzeerd kon worden en dat één van de Epic-medewerkers de camera vrij rond kon bewegen.

Eén van de hoogtepunten van de hele persconferentie was de terugkeer van ‘de eend’. De eend vraag je? Tijdens de aankondiging van de PlayStation 2 werd een techdemo van een eend en een onderzeeër in een badkuip getoond. Toen vielen onze monden open van verbazing, nu was dat weer het geval. De badkuip was niet alleen met prachtig water gevuld, het mooiste was toen Phil Harrison (executive vice-president) de bedenker van EyeToy uitnodigde om nu eens echt wat spectaculairs te laten zien. Dit werd met beide handen aangegrepen. Terwijl Harrison al meerder eenden in bad had gegooid (enkele tientallen waarbij sommige op een ludieke manier uit het bad vielen), was het met de EyeToy-techniek mogelijk te doen alsof er met een glas water uit het bad geschept werd. Het glas werd dan ook echt gevuld. Dit leverde een daverend applaus op. Volkomen terecht natuurlijk.

Na al deze demonstraties was het eindelijk tijd voor de games die op de PlayStation 3 zouden verschenen. Eerst verscheen de CEO van Electronic Arts (Larry Probst) nog op het podium om samen met de maker van Fight Night hun nieuwste bokstitel kort te tonen, om vervolgens plaats te maken voor Wada, de president van Square-Enix. Na een mooie trailer van Final Fantasy XII volgde nog een techdemo van Final Fantasy VII voor wat ze zouden kunnen doen met de PlayStation 3. De demo’s van games van andere bedrijven volgden elkaar in rap tempo op, we zagen onder andere Devil May Cry 4, Tekken 6 en een mogelijke nieuwe Gran Turismo. Ook Killzone 2 van het Nederlandse Guerilla werd getoond en maakte de nodige visuele indruk. Meer over de games lees je later in onze Alles Over rubriek.

Tot slot volgde de grote verrassing: ook het uiterlijk van de PlayStation 3 werd getoond. Uiteraard heeft het gros van onze bezoekers die foto’s al gezien op InsideGamer. Het was een mooi einde voor een goede presentatie die wel wat sfeer mistte, maar natuurlijk (en gelukkig) wel meer toonde van de PlayStation 3 dan we zelfs maar hadden kunnen hopen. Alleen van de controller is niets getoond, maar daarvan zijn op de officiële Japanse website van Sony foto's opgedoken.

Waarschijnlijk krijgen we morgen (LA-tijd 12.30uur) meer informatie over de nieuwe titels op de PSP en PlayStation 2.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Killzone ziet er daar wel vet uit

  • Ziet er wel goed uit idd.

  • Niets aan toe te voegen. Ziet er prima uit…

  • Check die gameplay movies op gamespot!..Echt vet

  • @ IP 213.224.158.22 ben je teleurgesteld a gossie ,

    vreemd hoor ik ken bijna geen enkel PS bezitters die met deze spec ontevreden zijn Ben je niet toevallig een XBOXfan maar dan undercover ;)

  • Hebben jullie die techdemo, met die bekertjes in dat bad? die bewegen via de eye toy gezien? Amazing

  • Leuk, ik kijk erg uit naar de PS3…

  • Ziet er wel ill uit. Screens + design.

  • jah ik ben wel onder de indruk van de techs maar de desing valt tegen moet ik zeggen het lijkt wel godverdomme op een faxapparaat en voor de duidelijkheid ben geen consolebezitter.

  • Dit is aardig impressive, ben erg benieuwd naar meer nieuws.



    Owja, mensen die nu nog steeds zitten te zeuren van \"ik vind 't toch wel tegenvallen\" zijn volgens mij gewoon dikke pessimisten, je kunt niet altijd wat te zeuren hebben djeezz. WTF had je dan voor specs / graphics verwacht? Vroeger waren we nog blij tenminste toen de N64 werd aangekondigd, of de PS2, iedereen zit tegenwoordig veel te veel te hypen.

  • @ip:213.224.158.22 Wat heeft dit meer dan de xbox360? De processor alleen al is 2x sterker dan de xbox360 weet je wel wat dit niet betekent het verschil zullen we hem echt wel terug zien. Xbox had eerst een pluspunt op de ps2, omdat ie grafisch een stuk sterker was, maar nu is dat voorbij. Wil nu wel ff zien of MIcrosoft Sony wel van de troon kan afstoten en dan moet de REvolution nog gepresenteerd worden.

  • raar dat iedereen zo positief is over de ps3 en de xbox360 alleen maar lopen te zeiken over het design en blabla.



    ik ben nog lang niet overtuigd van beide systemen.

  • Een vergelijking als dubbel zo krachtig als de xbox360 geloof ik niet, sony manipuleerde bij de ps2 presentatie door een veel krachtigere console te beloven waarom zouden ze dat nu niet doen?

  • demo showcase ps3, http://www.gamespot.com/ps3/action/killzone2/media.html?gcst=killzone2_ot_ps3_051605.asx

  • Kijk dan eens naar dat Killzone 2 filmpje, zoiets is echt nog niet op de 360 getoond.



    Ik vind het design overigens ook niet al te denderend, maarja als daar tegenover wel supermooie graphics in vette games als MGS4, GT5 en FFXII (huh, die zou toch op PS2 uitkomen?) staan, dan vergeet je de vormgeving van de console zo hoor.

  • Wat Killzone heel goed doet, is het menselijke erin houden. De hoofden zijn écht en emotioneel, niet van die plastic 360-poppen die je echt overal ziet.



    Toch speel ik liever Quake IV dan Killzone 2 :-)

  • dat is final fantasy 11!!! dat is de online game van ff, deel 12 komt op de ps2 als eht goed is toch?

  • Die controller lijkt op een soort zilveren worst :S

  • Dat Killzone 2 filmpje ziet er nog mooier uit dan menig CGI filmpje uit hedendaagse games :D, ik persoonlijk verwacht dat de 3 consoles qua grafische pracht niet al te ver uit elkaar gaan zitten en dat het meer op de games aankomt maar ja wie ben ik.

  • De PS3 ziet er weer eens goed uit mensen !!

    Thank God Sony Exists !!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren