1. E3: The Godfather

E3: The Godfather

Vraag mensen naar hun favoriete film, en een groot aantal zal The Godfather noemen. Het is de klassieker onder de klassiekers, een film die je gezien moét hebben. Als je van die film een spel gaat maken, kun je rekenen op veel aandacht. Want ja: iedereen die de film gezien heeft, wil zien hoe Marlon Brando er in het spel uitziet, hoe alle andere karakters zijn, enzovoorts.

Om maar met de deur in huis te vallen: de techniek is fenomenaal. In de Xbox 360-demo vielen de gezichtsanimaties van de verschillende karakters vooral op, en natuurlijk de echte stem van Marlon Brando, die zijn deel in het spel vlak voor hij kwam te overlijden nog heeft gedaan. Ook de achtergrondmuziek en veel locaties zijn afkomstig uit de films, dus ook dat geeft het spel het authentieke Godfather-sfeertje.

In het spel heb je de controle over een losstaand figuur. Je bent wel met de Corleone-familie, maar je bent er zelf van oorsprong geen deel van. Je speelt dus niet, zoals onterecht werd gesuggereerd, de rol van Michael Corleone. Desondanks zul je je wel veel bezighouden met dingen waar Michael zelf niet vies van was: afpersing, duistere zaakjes regelen en af en toe flink veel geweld gebruiken. De missies in het spel zijn logischerwijs allemaal in de maffiasferen en bieden redelijk wat afwisseling.

Bij de meeste missies zul je vroeg of laat geweld moeten gebruiken. Wapens zijn daarbij vaak onontbeerlijk. Welke wapens precies beschikbaar worden zullen we later nog te weten komen. Enkele standaardwapens, zoals twee verschillende pistolen en een honkbalknuppel, waren al wel te gebruiken. Daarbij valt dan al meteen op hoeveel vrijheid de gameplay van The Godfather biedt. Je kunt door de twee triggers in de drukken de controlemodus in gaan, waardoor je je vijand in allerlei onaangename posities kunt wringen. Zo kun je hem tegen een muur op flikkeren, van een dag af gooien, op een tafel meppen, onnoemelijk harde stoten verkopen, en ga zo maar door. Dit is dé sleutel in dingen als afpersing: een beetje muurknuffelen doet wonderen voor koppige winkeleigenaren.

Toch zou het zo kunnen dat het vechten, wat je toch vaak doet, een beetje gaat vervelen. Zou kunnen, maar gebeurt niet. The Godfather biedt genoeg afwisseling om het geheel levendig te houden. Je zult namelijk ook stukken verhaal doorspelen zonder te vechten. Het verhaal bevat overigens raakpunten met de films, maar is wel een verhaal op zich. In dat verhaal werk je jezelf dus op. Dat doe je via het hoofdverhaal, maar ook door bepaalde missies op een bepaalde manier af te sluiten. In de E3-demo die wij speelden kon je, als je het goed speelde, een klein, illegaal gokpaleis overnemen. Dat zou je dan extra respect opleveren. Ik verkoos echter de snellere manier (gewoon iedereen daarbinnen afknallen). Dat is op dat moment makkelijker, maar levert op langere termijn niets op.

Dus, wat wordt The Godfather voor spel? Je zou het misschien kunnen omschrijven als een soort van Grand Theft Auto. Echter: als je in GTA verveeld raakt, is er niet echt iets om op terug te vallen. En als dat in The Godfather gebeurt… één keer Don Vito Corleone of Luca Brasi horen praten en je hebt er meteen weer helemaal zin in. Hopelijk kunnen we in de komende maandag nog een en ander van The Godfather verwachten. Ik dacht het al, maar nu weet ik het zeker: The Godfather gaat iets héél moois worden!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ben nog steeds bang dat ze em gaan vern*#ken,ondanks budget en alle positive berichten

  • Als Jurian zegt dat ie gaaf is dan is ie gaaf, anders krijgt ie klappen.

  • Dus het is eigenlijk gewoon Mafia(geweldige game raad ik iedereen aan) alleen dan Godfather theme??

  • Jaloers!

  • in de 4e alinia staat dag maar er hoort denk ik dak te staan

  • wreed spel lijkt me het

  • ja idd daar moet dak staan :)

  • Het grootste budget dat EA ooit voor een spel uitgaf… Maar lijkt me echt een top spel worden, alleen ik vrees dat de PS2 versie een stuk minder wordt

  • Zekers halen voor de xbox 360

  • Damn right Marcel!



    Je bent gewaarschuwd Jurian.

  • Ik blijf er ver bij uit de buurt. Ik heb geen vertrouwen in EA als spelletjesmaker en ik ben bang dat ze me de film verpesten als ik dit speel.

  • Wat loopt iedereen toch altijd te mekkeren en te emmeren over EA? ok, ik geef toe, ze zijn wel erg commercieel (maar welke producer niet?) en ze hebben veel kapitaal, maar over het algemeen leveren ze kwalitatief goede games–> SSX, Nba street, the sims (voor de liefhebber) en ze vertegenwoordigen bijna elke sport met een goede kwaliteit.

  • ga ik zekerz halen voor mijn xbox 360 :)

  • Geplaatst op 20 mei 2005 om 13:24

    Wat loopt iedereen toch altijd te mekkeren en te emmeren over EA? ok, ik geef toe, ze zijn wel erg commercieel (maar welke producer niet?) en ze hebben veel kapitaal, maar over het algemeen leveren ze kwalitatief goede games–> SSX, Nba street, the sims (voor de liefhebber) en ze vertegenwoordigen bijna elke sport met een goede kwaliteit





    Dat loop ik dus al maanden te roepen.



  • Marcel, je bent een profeet

  • vet ga hem zeker halen voor de psp

  • Niet op de GameCube?



    Maak eigelijk niks uit haal ik hem voor mijn PSP

  • Ik ga het zeker halen voor m'n Xbox.

  • Als ik de gameplay bekijk in de filmpjes, kan ik alleen maar heel hard lachen. Die shoot outs en \"gevechten\" zijn echt lachwekkend slecht.

  • op de psp lijkt hij me cool

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren