1. Guild Wars

Guild Wars

In mijn dromen wandel ik door donkere bossen. Op zoek naar avontuur. Altijd onderweg. Bepakt en bezakt. Ik strijd tegen onverklaarbare wezens, mensen bevrijdend van tirannie. Dan ben ik de held. Overdag reis ik, naar mijn werk. Hopend op avontuur en uitgerust met een ferme rugzak. Ik strijd tegen de slaap. Dan ben ik mijzelf. Het eerste scenario is, zoals je begrijpt, plezierig. Wie kijkt er niet naar uit de wereld te redden van het al kwaad? Dit blijkt doorgaans onmogelijk. Als het niet in het echt kan, dan maar in je fantasie. Of nog beter; virtueel.

Ontwikkelaars Ncsoft en ArenaNet hebben met man en macht gewerkt aan een nieuwe titel, Guild Wars. Een heuse MMORPG is het resultaat. Ze hebben geprobeerd een waardige concurrent van genreleider World of Warcraft op de markt te brengen. Mensen die bekend zijn met het spel(soort) weten dat zoiets moeilijk te realiseren is. Blizzard heeft jaren ontwikkeling achter de rug en dat hebben ze laten weten ook. De vraag is: zijn de voormalige Blizzard medewerkers er in geslaagd een echte topper te maken, waarin al jouw heroïsche dromen daadwerkelijk tot leven komen?

Ik begin met het grootste en meest opmerkelijke voordeel van Guild Wars. Er zijn géén maandelijkse kosten aan verbonden. Ja, je leest het goed. Na de aankoop van het spel staat de activeringscode garant voor vele tientallen tot honderden uren spelvermaak. De makers van het spel hopen met de verkoop van het spel en de opkomst zijnde uitbreidingen voldoende geld in de wacht te slepen. Voor een hoger bedrag kun je zelfs de (Noord-Amerikaanse) Collector’s Edition bestellen. Voor veel liefhebbers van het RPG-genre zijn de maandelijkse kosten van een MMORPG veelal een (te) hoge drempel. Men heeft dat obstakel overwonnen, maar er is meer…

Bij een Massively Multiplayer Online Role-playing Game kiest de speler eerst een personage en bijbehorend beroep. In Guild Wars ben je een mens, afkomstig uit het grote koninkrijk Ascalon. Het menselijke ras, waar jij bij hoort, leeft al tijden een relatief rustig bestaan, afgezien van de eeuwige strijd met de andere twee koninkrijken. De hel barst los als een woedende massa beesten het land binnen valt. Deze zogenaamde 'Charr' is al die jaren volledig genegeerd. Het is jouw taak het land Tyria te beschermen tegen deze indringers. Om deze uiterst moeilijke missie te volbrengen kun je kiezen uit zes verschillende beroepen; Ranger, Warrior, Monk, Necromancer, Mesmer en Elementalist. Per beroep zijn 75 unieke vaardigheden ontworpen. Momenteel kun je spelen tot je level twintig hebt bereikt. Je kiest voor twee beroepen. Dit betekent dat je op een bepaald moment honderdvijftig (!) unieke vaardigheden bezit. Buiten de grote steden heb je slechts ruimte voor acht spreuken. Je moet dus goed bedenken welke vaardigheden je kiest, voor je aan een missie begint.

Na het kiezen van een personage betreed je de wereld van Ascalon. De eerste indruk is overweldigend. Direct komt een druk bevolkte stad tevoorschijn. Ik geef mijn ogen goed de kost en geniet met volle teugen van de omgeving. Alles is tot in de details uitgewerkt en oogt zeer gelikt. Zelfs op de mindere systemen zien het landschap en de personages er bijzonder goed uit. Bij mijn vrouwelijke metgezel ontdekte ik zelfs elegant loopje. Een groot nadeel is echter dat er onzichtbare muren in het spel verwerkt zijn; geen absolute vrijheid dus. Buiten de stad is alles wat minder massively. De te ontdekken omgeving is persoonsgebonden. Als je er in je eentje op uit gaat, heb je niets te maken met andere spelers. Je zult nooit te maken krijgen met kill-stealing of uitgestorven gebieden. In elke stad staan tevens enkele NPC's (non-playable characters) opgesteld. Je kunt voor aanvang van een missie de hulp inroepen van deze voorgeprogrammeerde bots, die nog best slim blijken te zijn. De makers hebben zelfs gezorgd voor een legio aan gezamenlijke missies. Vorm een gebalanceerde spelersgroep en ga er op uit. Deze manier van samenspelen is in de praktijk uiterst vermakelijk. Guild Wars heeft ook een einde gemaakt aan eindeloze wandelingen om opdrachten te voltooien. Op de landkaart kun je op elk moment naar een willekeurige stad teleporteren.

In het algemeen zijn de missies uitdagend en gebalanceerd. Bij World of Warcraft zijn de quests vaak eentonig. Leg dit om, haal dit op en je krijgt van een beloning. Bij Guild Wars loopt het uiteen, van een gezamenlijke uitbraak tegen de vijand (raid) tot het begeleiden van een groep soldaten. De vijanden die je tegenkomt zijn allemaal verschillend van sterkte, uiterlijk en grootte. Mocht het even te veel worden en sterf je, dan wordt je personage bij het dichtstbijzijnde reïncarnatiepunt neergezet. Je krijgt dan een tijdelijke straf die betrekking heeft op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Voor de ervaren speler biedt Guild Wars, naast het role playing gedeelte, de mogelijkheid PvP (Player vs. Player) te spelen. Jouw personage begint met het maximale level en kiest de twee beroepen. Vervolgens word jij, met een aantal andere spelers in een arena losgelaten en kan het gevecht losbarsten.

ArenaNet heeft overigens gekozen voor een makkelijke manier om het spel up-to-date te houden. Alle noodzakelijke updates worden door middel van het zogenaamde streaming technology-principe binnengehaald. Tijdens het spelen haalt de speler ongemerkt updates binnen. Zonder dat je er iets van merkt worden deze patches binnengehaald en direct geïnstalleerd. De wereld waarin je speelt is zodoende continu aan veranderingen onderhevig.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al heeft het Guild Wars veel te bieden. Eigenlijk teveel om in deze recensie op te noemen. In de eerste plaats ziet alles er fantastisch uit. De missies en personages (en bijbehorende beroepen) zijn verfrissend en gevarieerd. Tevens is er een groot aanbod aan unieke spreuken. Het spel is wat mij betreft een directe concurrent voor World of Warcraft, des te meer omdat er geen maandelijkse kosten aan verbonden zijn.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Geen maandelijkse kosten
  • Oogt fantastisch
  • Diversiteit in missies
  • Streaming Technology
  • Minpunten
  • Onzichtbare muren
  • Beperkte mogelijkheid om spreuken te gebruiken

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • het is toch echt nog maar 23:55 :P

  • inderdaad niet te vergelijken met World of Warcraft

  • onzichtbare muren? bedoelen ze niet stijle vlaktes?

  • \"In het algemeen zijn de missies uitdagend en gebalanceerd. Bij World of Warcraft zijn de quests vaak eentonig. Leg dit om, haal dit op en je krijgt van een beloning. Bij Guild Wars loopt het uiteen, van een gezamenlijke uitbraak tegen de vijand (raid) tot het begeleiden van een groep soldaten.\"



    Leuke recensie maar dit klopt van geen kant. Ik heb zat escortmissies en raidmissies gedaan in world of warcraft.

  • Ben zelf een fervent speler van World of Warcraft. Mijn mening kan zodoende gegrond worden genoemd. Tot en met level twintig zijn de quests in WoW eentoning en weinig uitdagend. Ik lieg niet als ik zeg dat er, vooral in de beginfase, in WoW weinig spanning en diversiteit is. De makers van dit spel hebben een complete verhaallijn in de missies verwerkt. Dat mis ik bij de concurrent.



    Een directe vergelijking met WoW is tevens te rechtvaardigen. Simpelweg omdat het genre overeenkomt. Guild Wars valt ook onder de noemer MMORPG. Er is dus genoeg materiaal om beide spellen te vergelijken. Het questen is alleen anders als je er in je eentje op uit gaat. Wil je met vrienden of een complete guild spelen, dan kan dat net zo makkelijk. In World of Warcraft kan het echter ook buiten grote steden. In GW zul je dit van te voren moeten beslissen. Je kunt natuurlijk altijd naar een stad teleporteren, om daar alsnog te groeperen.

  • wow is vet

  • guild wars ook :P

  • ga naar www.knightonlineworld.com speel ik ook kan je gratis dowloaden en geen maandelijkse kosten en kwaliteit is ook goed je ziet geen vierkante hoofden:DSpeel het zelf ook.

  • het is ook een MMORPG

  • ik vind het geen mmorpg, de enigste waar je gamers ziet is in towns, en niet in '' de wereld '' dat is imo alles wat het een MMORPG maakt, dat je gamers overal ziet!

  • ik ga em kopen

  • Dat maakt het speel MINDER leuk het is leuk met andere mensen party's maar het blijft een MMORPG vind k maar minder dan WoW

  • WORLD OF WARCRAAAFT :P

    en btw: \"tot lvl 20 zijn de missies saai\"

    binnen 2-3 dagen ben je lvl 20 '-_-

  • Dit spel is stoer me vader van in de 50 speelt het.

    Weet je er was dus iemand die zei van ik ga dit spel verkopen aan iemand en ik wil al me spullen wegeven. Iemand anders was dus zo dom om zn passwoord aan die persoon te geven.

    Wat deed diegene vervolgens:

    Hij blockeerde die accoutn zodat die persoon niet meer kon inloggen.

    Hij stol alles wat hij had.

    Hij haalde sommige dingen weg.




  • Ehmm wat bedoel je hier precies mee…?



    ff over guild wars zelf ik vind het wel een cool spel had een tijdje die demo gespeeld maar World of Warcraft blijft voor mij de MMORPG :)

  • liever toch WoW hoor

  • wat uuik bedoel is dat er iemand was die zn passwoord weggaf en vervolgens gigantish genaaid werd.

  • Ik zie hier sommige mensen zegen dat Guild Wars geen MMORPG is. Waarom zou je dit spel geen MMORPG mogen noemen? massive(ly) multiplayer online role-playing game betekend niet dat er 5000 spelers op één server moet zitten en elkaar de hersens in moeten slaan voor een mob. Het is een RPG en je speelt het online, dus is het een MMORPG. Diablo 2 was een hack en slash en dat speel je (kan je) online. Dus dat is geen MMORPG. Als je nu gaat kijken naar de eerste echte grote MMORPG die ooit op de markt is gekomen (en naar mijn mening nog één van de beste die er ooit is gemaakt, maar dat terzijde) genaamd Ultima Online dan zal je er nu ook maar 400 a 500 mensen per server aantreffen. Is dit ook gelijk geen MMORPG meer? Mensen kruip eens uit je schild, er is meer in de wereld van MORPs dan alleen maar WoW.

  • Ja maar zie je dan niet met Ultima Online altijd mensen rondlopen? Zie je niet bij WoW Altijd mensen rond lopen? Bij Matrix online? Bij heroes ? Etc, allemaal MMORPGS en bij Guild Wars niet, daarom vind ik het niet een MMORPG maar meer eem ORPG niets meer en niets minder.

  • Die MM weghalen vind ik idd ook niet erg. Maar ik zou niet boos worden als ze het lekker mmorpg noemen..stelletje mierenneukertjes^^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren