1. E3: Unreal Tournament 2007

E3: Unreal Tournament 2007

Wat zorgt ervoor dat een First-person Shooter succes heeft of niet? Waardoor spelen mensen shooters soms nog jaren nadat ze zijn uitgekomen? De community. Een spel dat ondersteund wordt door een grote online community is een lang leven beschoren. Unreal Tournament 2004 (UT2004) is zo’n spel. Het zal nog wel even duren voor we de opvolger zelf kunnen spelen, maar toch kregen we op deze E3 bij Midway al een presentatie van Unreal Tournament 2007 (UT2007). Daarbij stelden we ook enkele vragen aan Mike Capps, de directeur van Epic.

Malcolm is back! In de E3-demonstratie neemt de hoofdpersoon, de stoere generaal Malcolm, ons mee in een rondleiding langs de nieuwe features. Wat daarbij opvalt is dat al zijn nieuwe speeltjes voornamelijk verbeterde remakes zijn van oude wapens. "Echter," zo verzekerden de makers ons, "er zullen ook nieuwe wapens en voertuigen ontworpen worden." Daarover wilden ze verder nog niets kwijt.

De verbetering in de wapens is duidelijk zichtbaar. De Rocket launcher ziet er erg lekker uit. Als voorbeeldvoertuig werd de Scorpion gebruikt. “Pimped!”, zoals Malcolm het omschrijft, en hij overdrijft niet. De wagen ziet er erg goed uit. Net zoals de spelwerelden die we te zien krijgen. De neonlichten knipperen steeds in andere schema's, de textures zijn scherper dan ooit en we kunnen enorm ver kijken. Kort daarna zien we ook een leuke feature van de Scorpion; Malcolm springt uit de rijdende Scorpion, die kort daarna tegen een barricade knalt, explodeert en zo de weg vrijmaakt. En dat allemaal in bullet-time.

In de singleplayer zal veel verbeterd zijn ten opzichte van UT2004. Zo zal de kunstmatige intelligentie van zowel je vijanden als je teamgenoten flink verbeterd zijn. Aardige toevoeging is dat je je teamgenoten voice commands kunt geven, zodat je ze sneller op de juiste plek kunt hebben. Ook leuk is dat je offline dezelfde spelervaring kunt krijgen als online: er zal een geheel nieuw offline toernooi zijn, waarbij je het tegen computergestuurde spelers opneemt.

Het belangrijkste deel van UT2004 was toch de multiplayer, dus is het logisch dat ook daaraan veel aandacht besteed is. Zo zal het spel een geheel nieuwe modus bevatten: Conquest. De modus zal een soort mix zijn tussen Onslaught en Assault; opnieuw een modus waarbij de actie zich vaak op een bepaald punt zal concentreren. Hoewel deze modus veelbelovend is, hamert Epic er op dat ook de Deathmatch en Onslaught modi gewoon belangrijk blijven, dus verwacht ook daarvoor nieuwe speelvelden. Behalve de nieuwe mappen zal UT2007 ook veel oud materiaal bevatten. In de eerste plaats omdat de speler het leuk vinden om de klassieke speelvelden te spelen, maar ook omdat de ontwikkelaars zelf willen zien hoe die mappen werken met de nieuwe engine. Overigens zal de multiplayer minimaal 32 spelers per spel ondersteunen. Minimaal, want of het er meer worden is niet bekend. "Waar de standaard op dat moment ligt weten we nu niet. Battlefield 2 legt het aantal bijvoorbeeld op 64, maar dat is niet echt een titel waarmee UT2007 hoeft te concurreren. Verwacht meer informatie hierover in de toekomst."

Die engine is natuurlijk ook nieuw. UT2007 maakt gebruik van de Unreal engine 3, die ook tijdens de PlayStation 3 persconferentie uitgebreid getoond werd. Unreal Tournament 2007 komt onverwacht namelijk op Sony's nieuwe spelcomputer en niet op die van Microsoft. PC, spelcomputer: de lijn naar een handheld is dan snel doorgetrokken. Deze denkbeeldige lijn wordt door Epic echter direct weggeveegd: "We hebben wel gesproken en nagedacht over de mogelijkheden voor een Unreal Tournament op een handheld, maar geen van de handhelds van dit moment zou het spel recht aan kunnen doen. We sluiten het in de verre toekomst niet uit, maar verwacht geen PSP- of DS-versie," aldus Capps.

Genoeg nieuws onder de zon dus. Een UT-titel heeft echter zonder de steun van de community nooit de potentie die het eigenlijk zou hebben. Het is dus belangrijk dat de maps bijvoorbeeld makkelijk bewerkbaar zijn. Daarin voorziet men bij Epic geen problemen: "Slechts drie mensen van het totale ontwikkelingsteam zijn programmeurs. De rest is allemaal ontwerper (level designers), of iets anders waarbij je niet uitzonderlijk goed hoeft te zijn met codes." Daar is een goede reden voor: UT2007 gebruikt namelijk Visual Scripting Language. Dat betekent min of meer dat je dingen in het spel kunt zetten door het te ontwerpen. Hierdoor wordt het voor spelers makkelijk om een en ander aan te passen. "In het begin zullen we waarschijnlijk voor licht aangepaste originele mappen zien, waarbij voornamelijk onze modellen gebruikt zullen worden. Ik verwacht echter binnen enkele maanden na de release wel de eerste compleet nieuwe maps vanuit de community," zegt Capps daarop. Zoals altijd zal Epic de community steunen in het ondersteunen van het spel. "Onlangs liepen er een paar leden van de community weg met een miljoen dollar of iets dergelijks. Omdat ze de beste map hadden ontworpen." Een goede manier om een community in leven te houden, zo blijkt wel.

Al het bovenstaande in acht nemend, kunnen we concluderen dat Unreal Tournament 2007 gewoon weer heel erg goed gaat worden. We zullen echter nog wel even moeten wachten: het spel staat voorlopig voor 2006 in de planning, en dat zal waarschijnlijk laat in 2006 worden, al is daar officieel nog niets over bekend. De PC-versie komt in ieder geval eerder dan de PS3-versie, dat konden de heren van Epic ons nog wel vertellen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • \"De Rocket launcher ziet er erg lekker\"



    Het woorde je uit moet er nog achteraan bij ;) Derde stuk van je tekst.

  • *begint te huilen van geluk, en door de gedachte dat hij nog 2 jaar moet wachten op deze titel…*

  • Chill, ziet er ook wel strak uit, een titel die ik haal bij mijn ps3:D

  • zijn dat niet gewoon xbox 360 screenshots? het zijn namelijk gewoon precies dezelfde van ruim een week geleden..



    http://xbox360.ign.com/objects/746/746631.html

  • kan, maar er word gezegt hij komt niet meer op de 360 toch?…

  • aiaiai…een goeie opletter hierzo;)



    maja…cool…unreal op de ps3(H)…

  • nog 2 jaar….

  • @prodigy nl:



    Had je het over mij ?:P



    Maar effe were over 360 eerst, ja kan wel :P en ik wil niet gaan stoken ofzo maarre ze hebben nog ene jaar ongeveer toch?:P.. en word een launch titel dus ze kunnen aardigw at kracht van de ps3 gebruiken toch?:D, als deze unreal voor de 360 moest komen hadden ze dnek ik neit genoeg tijd gehad..



  • hij staat nog gewoon aangekondigd voor de xbox 360 hoor, dus ik weet niet waar je het vandaan hebt dat hij alleen op de ps3 en pc komt.

  • Lees het artikel is…

  • ut 2004 komt gewoon op 360 das allang bekend!

  • 2007 bedoel ik

  • profesoork , HIj komt alleen op ps3 & pc , want unreal engine 3 word al gebruikt op gears of war. En is ook op e3 bekend gemaakt tijdens conferentie van sony :D

  • Het is nog niet helemaal duidelijk op wat voor platformen UT 2007 verschijnt. We hebben van de Epic-president te horen gekregen alleen PC en PS3, maar dat kunnen we ofwel verkeerd hebben begrepen, of hij versprak zich. Het is nagevraagd, we hopen zsm meer duidelijkheid te hebben.

  • Tegen die tijd koop ik wel een eigen pc als ik t geld ervoor heb, en kan ik em hopelijk op ''holy shit'' draaien :)

  • Minimaal 32 man? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Alle servers moeten meer dan 32 slots hebben, of kunnen de rondes pas beginnen als er 32 man in de server zijn?

  • Met minimaal word bedoeld dat er tenminste 32 spelers mee kunnen doen maar misschien zelfs nog meer.

  • Komt op x360!

    mail epic maar

  • dit is echt zooooooo vet :D:D:D

  • Unreal Tournament :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren