1. E3: Black

E3: Black

“Alle huidige schietspellen zijn kut”. Een gewaagde uitspraak, die gelukkig niet van mij komt. Nee, de meneer die dit zei, was Alex Ward van Criterion. Volgens hem geven de huidige schietspellen niet het ware angstgevoel dat je krijgt als je in het echte leven met een geweer schiet. Er is geen enkel schietspel waarbij de speler bang is voor de virtuele dood die om de hoek ligt. Gelukkig komt Alex met de oplossing in de vorm van Black. Na het bijwonen van een speeldemo moet ik hem voorzichtig gelijk geven. Black is een schietspel dat in ieder geval voor de spelcomputer zeer revolutionair is.

Het verhaal is dat overigens niet echt. We kruipen in de huid van een speciale agent die in Oost-Europa werkt. Wat hij daar precies doet is niet bekend, maar Criterion belooft er een boeiend verhaal van te maken. Interessanter lijkt de gameplay. Black is een schietspel waarbij je in de actie wordt gegooid, om daarna van het ene in het andere gevecht te belanden. Er lijkt geen enkel moment van rust te zijn, de kogels blijven je om de oren vliegen. Het is de bestaande formule van constante actie die bij het andere paradepaardje van Criterion, Burnout, ook heeft gewerkt. Dus waarom niet bij een schietspel?

Ik hoor je denken, er zijn meerdere schietspellen geweest waarbij je niks anders doet dan vijanden afknallen. Deze werden op een gegeven moment saai en voorspelbaar, dus waarom blijft Black boeiend? Criterion lijkt de oplossing in de omgeving te hebben gevonden. In Black kun je namelijk bijna alles kapot schieten. Zo begon de demo met vijanden die alle ramen van de kamer waarin jij stond sloopten, waarbij de glassplinters op een nog nooit eerder vertoonde en prachtige wijze om de oren vlogen. Het had misschien zo’n dertig seconden kunnen duren voordat al het glas op de grond lag, maar daar hadden we geen tijd voor. Er werd een shotgun gepakt en naar de dichtstbijzijnde deur gelopen. In een normaal schietspel doen we die deur open, maar in Black niet. In Black open we de deur door er met een shotgun op te knallen, waardoor die een meter naar achter vloog. Er stond helaas niemand achter, maar ik denk dat er in het spel vast momenten zijn waarbij dat wel zo zal zijn. Die gedachte brengt in elk geval een glimlach op mijn gezicht.

Eenmaal buiten te zijn gekomen viel de grauwe, stedelijke omgeving op. Het had zo Leningrad ten tijde van de Tweede Wereldoorlog kunnen zijn, met veel gebouwen die half in puin liggen. Verder viel het op dat er een flink aantal auto’s op straat stonden, waarachter vijanden dekking probeerden te zoeken. Dat dit niet verstandig was, bleek nadat een magazijn uit de machinegeweer op één van de auto’s werd geleegd. Deze ontplofte, waarna de vijandelijke soldaten een meter naar links of rechts werden geblazen. De trend van het spel was gezet.

In de minuten die daarop volgden schoten we meer ramen, muren en auto’s kapot, waarbij de stofwolken en lichteffecten me deden watertanden. Als iemand mij had vertelt dat we op een Xbox 360 zaten te spelen, had ik het zonder na te vragen geloofd, terwijl we naar de PlayStation 2 zaten te kijken. Hetzelfde geldt voor de animaties van de vijanden. Hun bewegingen en de manieren waarop ze sterven lijken zo vreselijk echt.

Deze impressie sluit ik graag met een paar voorbeelden van de destructieve omgeving af, om zo een beter beeld van de mogelijkheden te krijgen. Zo zagen we dat het mogelijk was om een granaat bij een huis naar binnen te gooien, waarna de explosie vanuit vijf verschillende ramen naar buiten knalde en een vijand van drie meter hoogte op de grond deed kwakken. Daarna kwamen we een flatgebouw in opbouw tegen, die uit enkel betonplaten en muren bestond. Op de derde verdieping stonden een paar sluipschutters op de speler te schieten. Zonder na te denken werd de bazooka gepakt en op de bovenste betonplaat geschoten. Deze werd opgeblazen, waarna het gebouw als kaartenhuis in elkaar zakte en de vijanden de dood vonden. Iets verder was een kerk, met in de toren een paar vijanden. Hier werkte hetzelfde recept, waarna de hele kerk instortte. Tot slot wil ik graag jullie aandacht voor dit laatste voorbeeld. De speler zat deze keer zelf in een gebouw en tegenover hem zaten een paar vijanden achter wat puin op hen te schieten. Ze zaten goed verborgen en waren lastig te raken. Helaas voor hen hingen er boven hun schuilplaats een aantal grote neon reclame letters. Eventjes een kogeltje of twintig er op knallen en ze vielen naar beneden, precies op de arme vijanden.

Het spel was pas voor 25% af en nu heb ik er al een uitstekend gevoel aan over gehouden. De omgeving oogde geweldig, het geweer klonk realistisch en de actie was adembenemend. Het enige waar nog aan gewerkt moet worden is de kunstmatige intelligentie. Jouw vijanden maken namelijk nauwelijks gebruik van de omgeving. Als jij achter een auto schuilt, dan zullen zij niet bedenken om dat ding op te blazen. Gelukkig heeft Criterion nog tot februari 2006 om de kleine schoonheidsfoutjes weg te werken. Ik heb daar alle vertrouwen in. Sterker nog Black was voor mij de titel van de E3 2005!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ziet er ckr goed uit! jammer genoeg nie voor pc :( maarja BF2 :D

  • mooi spel, ga ik zeker kopen

  • Lijkt me wel een gaaf spel, maar gah hem niej kopen! ;)

  • en dat voor de PS2 :D

  • deze lijkt me echt vet

  • Lijkt me erg tof :)

  • Lijkt me een Zwaar Vet Spel ;)

    Kan niet anders zeggen, ik houd wel van dit soort spellen.

  • kappuh cool spel, mooie graphics:P

  • Kwam deze ook op Xbox uit? Gewoon voor de mensen die een Xbox hebben, ik zelf heb alleen een PS2 en een GC.

  • dit lijkt me een vet mooi spel. En nogvoor de ps2 nog wel! Dit bewijst maar weer dat de volgende generatie veel te snel komt!!

    ben benieuwt ik ga hem zeker kopen!

  • dit zou toch een perfect spel voor online zijn

  • Klinkt goed! :)

  • http://ps2.ign.com/articles/618/618091p1.html



    Unfortunately we didn't get to play the whole demo because there was a line of folks waiting to get into the room to see the game as well, but so far I'm impressed with what I've seen, especially since the team at Criterion says that what we're seeing is only about 50% of the graphical quality they want to achieve. Luckily, they have plenty of time to work on the details as Black is slated to hit early next year.





    Het kan dus nog dubbel zo mooi worden!!!




  • greatgreatgreat!!

  • zeker great.. maar ik geloof dat dat 50% praat maar gelul is want ik geloof al met moeite dat de ps2 dit al aan kan

  • dit is pas een schademodel! :)

  • Dit spel wordt dus zonder enige twijfel kut…

  • Waar kan ik het filmpje vinden.

    En ik geloof er niks van dat dit voor de ps2 is.

    Alleen dat pistool is te mooi.

    jack 3 is grafisch het mooiste spel op de ps2 en zelfs die is nioet zooo mooi.

    Omt dit ook voor de xbox 360.

    En weer geen nintendo jammer.




  • De grapjes die hij (Alex Ward) over Nintendo maakte zal ik hier maar niet plaatsen, dan worden de nintendo fans erg chagerijnig :P

  • Het ziet er wel mooi uit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren