1. E3: Perfect Dark Zero

E3: Perfect Dark Zero

Wat zou de Nintendo 64 zijn geworden zonder Rareware? Waarschijnlijk niet veel. Het Britse bedrijf leverde een aantal memorabele toptitels die het verschil maakte tussen succes en mislukking. Vooral de First-person Shooters GoldenEye en Perfect Dark maakten indruk en worden tot op de dag van vandaag beschouwd als regelrechte klassiekers. Toen Microsoft voor veel geld Rare opkocht, werd al gauw massaal uitgekeken naar de opvolger van Perfect Dark. De ontwikkelingen van het spel liepen echter niet helemaal soepel en daarom duurde het lang voordat we duidelijkheid kregen rondom deze opvolger. Maar gelukkig weten we het na de recente E3 eindelijk zeker: Perfect Dark Zero verschijnt op de Xbox 360!

De screenshots die Microsoft op de persconferentie vrijgaf, deden nogal wat stof opwaaien. Het zou er allemaal teleurstellend slecht uitzien en absoluut niet van next-generation niveau. Wees echter gerust, de beelden die je op deze pagina ziet, zijn niet representatief voor hoe het spel er uiteindelijk uit gaat zien. Waarom Microsoft dan toch deze beelden heeft vrijgegeven, blijft vooralsnog een raadsel, maar eigenlijk maken we al teveel woorden vuil aan de visuele kant van het spel. Was Perfect Dark op de Nintendo 64 immers niet groot geworden vanwege zijn fenomenale gameplay?

Perfect Dark Zero is een prequel op zijn veelgeprezen voorganger, wat inhoudt dat het spel zich zo’n drie jaar vóór de gebeurtenissen uit het eerste deel afspeelt. In het futuristische verhaal speelt er zich een geheime oorlog af tussen machtbeluste groepen die allen uit zijn op wereldbeheersing. Hoofdrolspeler Joanna Dark en haar vader Jack zijn jammerlijk verwikkeld in deze strijd. Tijdens een uit de hand gelopen missie wordt duidelijk dat er globale samenzweringen zijn tegen Joanna, wat haar leven voorgoed zal veranderen. Tijd om in actie te komen!

Erg veel is er nog niet bekend over het singleplayer avontuur, maar we weten in ieder geval wat meer over de wapens die je ter hand kunt nemen. Een groot deel van de wapens in het originele Perfect Dark, vind je ook terug in Zero, zoals de RPC, pulse rifle, het pistool en de sniper-rifle. Daarnaast zijn er veel nieuwe exemplaren bijgekomen; in totaal zijn er maar liefst 28 verschillende wapens beschikbaar. Uiteraard kennen alle schietijzers een tweede functie. Ken je de laptop gun nog? Deze kon je in het eerste deel tegen de muur plakken, waarna het uit zichzelf vijanden onder vuur nam. In Perfect Dark Zero is dit wapen ook weer van de partij. Waar je ditmaal wel op moet letten, is dat je niet onbeperkt wapens kunt meesjouwen. Je hebt vier slots om je wapens in mee te dragen. De grootste wapens kosten drie vakjes, terwijl kleinere twee of slechts één plaats in beslag nemen. Dit brengt de nodige tactische overwegingen met zich mee. Interessant is de mogelijkheid om een wapen van een vijand te stelen. Je rent dan als een dolle naar een tegenstander toe, ontfutselt zijn wapen en neemt hem vervolgens met zijn eigen wapen meedogenloos onder vuur. Klinkt goed! Verder is het, net als in Halo 2, mogelijk om een ferme mep met je wapen uit te delen.

Op de E3 kregen we verreweg de meeste informatie over de multiplayer-opties. Waar we vroeger nachtenlang bezig waren met offline splitscreen, zullen we binnenkort voornamelijk online ons mannetje moeten staan. Straks kunnen maar liefst vijftig spelers deelnemen aan één spel! Uiteraard zullen de speelvelden hierop ingespeeld zijn: verwacht dus een aantal zeer groots opgezette maps. Ervaren Xbox Live-spelers zullen blij zijn om te horen dat werkelijk alles in Perfect Dark Zero instelbaar is. Bovendien zijn er weer meer dan genoeg spelvarianten. Vooral het zogenoemde ‘Dark Ops’ klinkt goed, waarbij je, vergelijkbaar met Counter Strike, geld krijgt voor kills.

Teamgebaseerde speelmodi zijn er volop. In alle spelvarianten met teams is het zo dat je vijand een rode kleur heeft, bots wit en je eigen teamgenoten groen zijn. Dit geldt ook voor de voertuigen die in het spel te vinden zijn. Als je een voertuig van een tegenstander afpakt, zal deze dan ook van kleur veranderen. Over die voertuigen gesproken: in het spel kun je je laten vervoeren met een jetpack, hovercraft en een soort van motorachtige wagen. In die laatste twee kunnen zelfs meerdere spelers plaatsnemen, wat een stuk extra diepgang aan de strijd meegeeft. Verder kent het spel innovaties op het gebied van spawnen. Wanneer je je weer in de strijd begeeft na te zijn gedood, kom je in een speciale kamer van je eigen team waar geen vijanden zijn en je rustig een aantal wapens kunt oppakken. Hierdoor wordt voorkomen dat spelers die net weer in het spel worden geplaatst, meteen weer reddeloos worden gedood.

De informatie die we op de E3 hebben gekregen is slechts het topje van de ijsberg. Het is wachten op het moment dat we meer te weten komen. Op ons forum zien we dat een aantal leden Rareware al bijna heeft afgeschreven, maar daar is het nog te vroeg voor. De ontwikkelaar heeft tijd nodig om te acclimatiseren en aan het einde van het jaar, met de lancering van de Xbox 360, zal blijken of Rare nog steeds de kwaliteiten heeft die het vroeger bezat. Want als dat het geval is, kunnen we weer lange nachten tegemoet zien, net zoals dat in de gloriedagen van de Nintendo 64 het geval was. Het wordt het jaar van de waarheid voor Rareware en uiteraard houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Tja…

  • Word gewoon een UBER game rare is en blijft de beste.

  • Zou best kunnen. Maar de graphics vallen tegen.

  • \\\"Wat zou de Nintendo 64 zijn geworden zonder Rareware? Waarschijnlijk niet veel.\\\"



    Waar slaat dat nou op, voor mij heeft nintendo toch echt zelf de meeste toppers afgeleverd op de n64. Wat denk je van 2 zelda's, talloze goede mariotitels (favorieten uiteraard sm64, papermario en mariokart). En nog meer.

    Ja ik begrijp dat de n64 het misschien nog minder zou hebben gedaan zonder rare, maar om nou te zeggen dat de n64 niet veel zou zijn geweest zonder rare, vind ik toch een beetje ver gaan.


  • Nintendo 64 was zonder Rareware inderdaad niks geworden.



    Alleen die mario kart en mario world enz….

    ( dus alleen de titels die Nintendo zelf heeft gemaakt )



    En daar kan een console niet op leven.




  • Dit word een absolute topper en ik denk dat rare veel voor de xbox360 zal betekenen.

  • dit spel hoort op een nintendo console dat weet jij, dat weet ik

    alleen microsoft weet dat nog niet…

  • @ Ps3&XBox2



    Nou ik herrinner me dat zelda een must have was. Zo erg, dat een paar maten speciaal voor dat spel een n64 hadden gekocht.

  • @ aapje_vd_hoek: Goldeneye en Perfect Dark zijn wel echte systemsellers geweest en dus heel belangrijk voor het systeem. Je moet alleen niet zo vallen over die ene zin, het minder letterlijk nemen. Joost zal heus wel inzien dat er meerdere goeie titels voor gekomen zijn. :)



    Over PDZ: mij trekt het toch echt wel en hoorde tijdens de E3 van gelukkige collega's (die hem wel te zien kregen:() dat het er toch echt heel mooi uit ziet. Misschien niet zozeer qua realisme wat we overal al zien, maar qua unieke vormgeving; ook heel erg belangrijk. We wachten af, Rare kennende duurt het nog wel ff voor dit spel verschijnt…kan me herinneren dat het eerste deel enorm lang op zich liet wachten.

  • Ik verwacht erg weinig van Perfect Dark Zero. Waarom? Omdat het spel te lang in ontwikkeling is geweest en te lang op zich heeft laten wachten. Daardoor heeft het (tenminste op mij) niet de indruk gemaakt die het had willen maken. Tuurlijk, er zijn zat mensen die denken / willen dat het spel geweldig wordt want kom op, het is Rare(ware) en die kunnen geen slecht spel afleveren! Nee, ik verwacht dat Rareware te hoge verwachting heeft gecreeërd door al hun grote successen op de N64. Ik denk dat Perfect Dark Zero zwaar gaat tegenvallen en men na PD0 Rareware niet meer zal zien als een geweldige developer, maar als een developer wiens magie verdwenen bleek te zijn na de N64 …

  • Ik wil de game toch eerst eens spelen.

    Ik heb heel grote verwachtingen.

    Maar ik ben zeer benieuwd of rare (of toch gedeeltelijk rare) deze verwachtingen kan waarmaken

  • 'Op ons forum zien we dat een aantal leden Rareware al bijna heeft afgeschreven, maar daar is het nog te vroeg voor.'



    ???

  • rare was vroeger goed

  • quote van:\"Aapje_vd_Hoek\".

    \"Wat zou de Nintendo 64 zijn geworden zonder Rareware? Waarschijnlijk niet veel.\\\"



    Waar slaat dat nou op, voor mij heeft nintendo toch echt zelf de meeste toppers afgeleverd op de n64. Wat denk je van 2 zelda's, talloze goede mariotitels (favorieten uiteraard sm64, papermario en mariokart). En nog meer.

    Ja ik begrijp dat de n64 het misschien nog minder zou hebben gedaan zonder rare, maar om nou te zeggen dat de n64 niet veel zou zijn geweest zonder rare, vind ik toch een beetje ver gaan.

    /quote





    2 Goede zelda titels?

    Dacht het niet alleen de eerste Zelda was goed en werd goed verkocht, en Majora's Mask niet.

    Mario Kart was een Launch game dus die werd alleen in het begin veel gekocht.

    Super Mario 64 was een echt knaller dat moet ik je na-geven maar Paper mario..

    Is die ook op de N64 gekomen?

    Zo ja dan moest het wel na de launch van de Playstation zijn, en dus werd die ook niet veel verkocht.!

    Kijk die spellen die jij noemt zijn wel goed maar GoldenEye en Perfect Dark, waren echte Toppers om het zo maar is te noemen.

    Kan me nog goed herrineren dat ik vroegah met me vrienden alleen maar GoldenEye speelde terwijl ik ook MarioKart 64 had liggen.














  • Ja, uiteraard heeft Nintendo een aantal klassiekers afgeleverd, maar als dat het enige was, zou dat te weinig zijn en was de N64 gewoon mislukt. Ik kan zo uit m'n hoofd zes absolute toppers van Rare noemen waardoor de N64 alsnog een fantastische console is geworden.



    @ -ArNo-: kijk je wel eens op ons forum? Tegenwoordig zijn er heel veel mensen zeer negatief over Rare, dat er zo veel mensen zijn weggegaan en dat het een waardeloze ontwikkelaar is geworden, vinden ze dan.

  • ik hoop maar dat Rare het niet verneukt…PD 64 is nog steeds geweldig…speel het nog steeds =)

  • Ik vind dit allemaal gelul over rare, weet iemand nog hoe rare begon op de n64. Nou in het begin kregen ze van nintendo behoorlijk veel tijd om te gewoon dingen uit te proberen wat was het resultaat ookal weer precies Goldeneye. Dus te lange ontwikkeltijd theorie slaat nergens op (niet bij hun in ieder geval). Maar ja tijd tijd zal het leren.

  • Nou zo goed heeft de n64 het niet gedaan hoor, ookal heeft rare er spellen voor ontwikkelt, dus ik denk dat het niet zo heel veel zou uitmaken dat rare er toen was of niet. Natuurlijk wel een beetje maar zonder rare zou de n64 het echt niet superslecht hebben gedaan zoals velen van jullie zeggen, de gamecube heeft nu ook geen rare en doet het niet superslecht, het kan natuurlijk beter.

  • ik had genoeg aan mn N64 omdat ondanks het niet al te grote spellenaanbod, er toch die spellen op uitkwamen die beschouwd kunnen worden als mijlpalen in graphics, gameplay en belevenis. Zo'n 25% van die games kwam van Rare.. Dus ik zeg niet dat de n64 zonder Rare nergens was geweest maar Rare heeft t bestaan van de N64 wel een extra beetje glans meegeven die t verdiende gezien de potentie die t ding had.

  • 2 Goede zelda titels?

    Dacht het niet alleen de eerste Zelda was goed en werd goed verkocht, en Majora's Mask niet.

    Mario Kart was een Launch game dus die werd alleen in het begin veel gekocht.

    Super Mario 64 was een echt knaller dat moet ik je na-geven maar Paper mario..

    Is die ook op de N64 gekomen?

    Zo ja dan moest het wel na de launch van de Playstation zijn, en dus werd die ook niet veel verkocht.!

    Kijk die spellen die jij noemt zijn wel goed maar GoldenEye en Perfect Dark, waren echte Toppers om het zo maar is te noemen.

    Kan me nog goed herrineren dat ik vroegah met me vrienden alleen maar GoldenEye speelde terwijl ik ook MarioKart 64 had liggen.



    Je weet niet waar je over praat.



    1)Beide Zelda's hebben erg goed verkocht.

    2)Mario Kart 64 was geen launchgame, maar kwam korte tijd na Super Mario 64 en Pilotwings 64 uit. Daarnaast heeft de game tot het eind van de N64 goed verkocht, zowel in Japan, Amerika als Europa.

    3) Er kwam idd een Paper Mario op de N64 uit, en wel in de nadagen van de N64. November 2001 als ik het goed heb, in dezelfde periode als Pokémon Stadium 2.












Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren