1. E3: Geist

E3: Geist

We lachten met z’n allen hard en smakelijk om Doom 3 dat kort voor de releasedatum niet meer op de E3 verscheen omdat het al zo vaak op die beurs te zien was. Nintendo is echter met Geist ook heel hard onderweg. Dit toch wel unieke schietspel kwamen we namelijk voor de derde achtereenvolgende keer tegen op de E3! Tot overmaat van ramp werd het spel onlangs ook nog met een tweetal maanden uitgesteld in de Verenigde Staten. Ondanks dat uitstel verwachten we niet dat Geist nog een vierde E3 zal meemaken. Als we Nintendo mogen geloven ligt het spel eind dit jaar ook in de Europese winkels.

Verschillende collega’s kwamen tijdens de E3 al naar me toe met de melding dat Geist eigenlijk elk jaar slechter wordt. Toen ik de demo bekeek (terwijl iemand anders speelde), leek dat inderdaad het geval te zijn. De visuele prestatie is echt ver beneden peil; animaties ogen houterig en omgevingen onscherp. Geist doet me soms denken aan Goldeneye of een ander schietspel voor de Nintendo 64 en dat kan nooit de bedoeling zijn. De framerate is alles behalve stabiel terwijl de omgevingen helemaal niet zo gedetailleerd zijn. Ook lijkt de actie wat langzaam en omslachtig en is de besturing wat traag bij het omdraaien en mikken op verschillende doelwitten.

Toch is dat alles niet genoeg om het spel gelijk af te schrijven. Net als vorig jaar kreeg ik de controller weer van een enthousiaste Nintendo-medewerker in mijn handen gepropt, en werd ik in de actie gezogen. Ook vorig jaar had ik best asociaal lang gespeeld, dit jaar was dat hetzelfde verhaal. Hoe het komt? Op één of andere manier heeft Geist een aantal toegankelijke puzzels die wel erg leuk zijn om te doen. Zoals je wellicht zult weten, ben je een geest die allerlei lichamen over kan nemen. Dit kan echter pas als de drager van het lichaam doodsangsten doormaakt. En dus zul je als ware plaaggeest voorwerpen moeten beïnvloeden.

De E3-demo van 2005 is opgedeeld in twee levels. In het eerste level speel je nog als de normale John Raimi (de hoofdpersoon) en vecht je met een groepje soldaten tegen wat monsters. Aan het eind van dit level gaat Raimi bijna dood en vindt hij zichzelf terug in een machine die zijn geest uit zijn lichaam zuigt. Het tweede level doet vervolgens dienst om de speler in te leiden met de krachten van een geest. Hiervoor komen we onder andere terecht in een soort bovennatuurlijke wereld met veel felle kleuren, en later krijgen we de kans in een kamer allerlei voorwerpen over te nemen. Opvallend is het grote aantal over te nemen voorwerpen, waaronder een schietkast (knallen op langzaam bewegend servies). Helaas lijken de meeste overnames van voorwerpen op elkaar, met steeds dezelfde doffe knallen en vreemde kleurtjes.

Vervolgens moet je wat puzzels uitvoeren door voorwerpen over te nemen en zo bijvoorbeeld een muur te laten ontploffen. De demo werkte echter weer langzaam toe naar het moment dat je een gewapende bewaker overneemt, betrapt wordt en er op los knalt. Dit schietgedeelte was in de demo véél te gemakkelijk. We hopen dan ook dat dit enkel en alleen voor ons luie journalisten was gedaan en dat de uiteindelijke versie wat lastiger wordt. Wel echt geniaal was het baasgevecht dat we te spelen kregen. De vijand had een groot schild waar we met ons geweer nauwelijks doorheen kwamen. Het duurde even voor we het door hadden, maar de bedoeling was de baas te raken als hij een granaat wilde gooien. Dit zou dan mislukken en de granaat belandde in de buurt van de vijand zelf. Zaak was om zo snel mogelijk uit het lichaam van de bewaker te treden, de granaat over te nemen en deze richting de baas zijn voeten te rollen. Met één druk op de knop ontplofte de granaat en dook het levensbalkje van de tegenstander naar beneden.

Het is nu vooral de vraag hoe Geist zich zal ontwikkelen. Het verhaal schijnt nogal vaag te worden, met een vreemde criminele organisatie en natuurlijk een hoop geesten. Dat is erg positief voor een spel als dit. Laten we alleen hopen dat de makers zich vooral richten op het puzzelen en minder op het domweg rondknallen. Dat doen we immers al in genoeg games en er zullen altijd wel betere schietspellen zijn dan Geist. Het unieke element rond het veroveren van lichamen is echter een punt waarmee het spel interessant kan worden. We verwachten Geist eind dit jaar in de Nederlandse winkels.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geist… volgend jaar weer op E3? :D ;-) gewoon voor de lol!



    (eerste reactie!!…(…)..lol ja..)

  • lijkt me wel vet hopelijk is het eindproduct uber en koop ik dit spel….alleen Nspace blijkt een kut studio te zijn…

  • het concept is goed… maar volgens mij heeft dit spel gewoon nog een beetje verbetering nodig, om een topper te worden… :/



    jammer is dat dan! :S

  • hmmm, hebben we niet eerder gepuzzeld met geestovernames…(Abe anyone :P) Maar ja, als het steeds slechter wordt en het 'orginele' onderdeel is ook al niet echt super uitgewerkt, wat hou je dan over :)

  • gewoon een jaartje mee doorwerken:P

    mssn dat de graphics beter worden, want betere graphics zijn ook nodig, niet alleen Gameplay.

  • Ik heb de game een tijdje gespeeld en ik blijf het toch wel vet vinden :P Overigens vind ik het niet eens zo'n grafisch drama als iedereen zegt. Het is niet super mooi, maar ook zeker niet lelijk. De gameplay vind ik erg leuk en lekker origineel. Ik kijk toch wel uit naar Geist.

  • IP heeft gelijk het spel wordt wel beter

  • Ik kan niet w8en :D

  • \"IP heeft gelijk\" hahaha

  • ehm ik hoop echt dat het wat wordt, zo een super concept. Maar ik betwijfel het

  • Als dit zo door gata word het nog een rev titel :P

  • @ nietinloggen: visueel gezien bedoelen we he:)

  • vorige was van mij

  • @Ramirez



    hoe kan je nou weeten dat het spel beter word, terwijl het spel juist achteruit is gegaan ?



    en de screens zijn uberlelijk



  • @tino ja screens zeggen ook alles he

    je moet inmotion beelden bekijken en geen screens die slecht gescand zijn



    en hoe weet jij nou als het spel achteruit gaat heb jij het gespeeld ??

    en omdat IG het zegt hoeft het nog niet zo te zijn



    als ik naar de in game beelden uit 2004 kijk en dan naar de nieuwe beelden zie ik toch zeker wel een vooruitgang





  • kijk al behoorlijk lang uit naar deze game, ongeacht het resultaat ga ik hem toch maar kopen. Of het moet lager dan een 4 krijgen hehe.

  • @ Ramirez, op die filmpjes kun jij de framerate niet beoordelen en ik heb het toch echt zien draaien.



    Ik zeg overigens niet dat het een slecht spel is. Het ziet er gewoon niet zo goed uit. Maar ik dacht dat de meeste Nintendo-liefhebbers toch gameplay boven graphics verkozen?

  • ik ben een nintendo fan, maar graphics vind ik tog egt belangrijk:D

    Maar als ik moet kiezen denk ik dat ik eerder een spel koop met goede gameplay dan goede graphics en ik denk dat daar het verschil ligt tussen de \"xbox/sony fanboy\" en de \"Nintendo fanboy\".

  • Donkerste Zelda ooit wat vind je van mischien de BESTE Zelda ooit??



    Maar Geist wordt gewoon een leuk spelletje met gelukkig ook Multy-player en het ziet er niet mooi uit nee zolang je maar lekker mensen kan overnemen en kan schieten met dit spel vind ik het goed:D

  • @kris over de framerate heb je gelijk



    maar dat over de meeste nintendo fans gameplay>>>graphics niet

    alleen de hardcore gamer denk zo met een paar uitzonderingen natuurlijk



    ik zelf vindt wel van gameplay>>> graphics

    maar als het waar is over die framerate waar ik niet aan twijfel dat je gelijk hebt dat is dan denk ik ook de reden waarom het weer uitgesteld is maarja des te langer des te beter zeg ik altijd





Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren