1. Spellen die wij willen

Spellen die wij willen

Negen maanden na de E3 staan we hier dan. InsideGamer v2 is af, maar datzelfde kan niet gezegd worden voor vele spellen die op de E3 getoond werden. Half-Life 2, Halo 2, Gran Turismo 4, allen werden ze uitgesteld tot 2004.

Iedereen heeft wel een verlanglijstje van spellen die ze graag zouden willen hebben, zo ook wij. Hieronder tref je games aan waar wij het meeste naar uitkijken.

Multi Platform spellen

Door Jelle van Es

1 - Halo 2


Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Bungie
Releasedatum: Herfst 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1306.jpgMotivatie:Halo was voor mij een openbaring. Eindelijk eens een goede shooter op de console, die helemaal tot zijn recht kwam als je het met meerdere mensen speelt. Nog steeds pak ik dit spel er minstens één keer per maand bij.

Halo 2 zal neemt alle goede dingen uit Halo pakken, samen met een aantal nieuwe elementen. Zo zal er een grotere nadruk liggen op de spectaculaire shoot outs en zal er meer samengewerkt moeten worden met de karakters die door de computer bestuurd worden.

Daarnaast ziet het spel er prachtig uit en zal het via Xbox Live speelbaar zijn. Ik zie niet in waarom Halo 2 geen topgame zal worden.

Waarom wel: alles wat Halo is, maar dan beter.
Waarom niet: we hebben het nog niet kunnen spelen.

2 - Metal Gear Solid: Twin Snakes
Uitgever: Konami | Ontwikkelaar: Silicon Knights
Releasedatum: 26 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/195.jpgMotivatie: Eindelijk kunnen Gamecube bezitters kennis maken met een legendarisch spelfiguur. Eind maart komt Metal Gear Solid: The Twin Snakes naar de GameCube. Het verhaal mag dan misschien al een paar jaar oud zijn, toch is het een klassieker. Aan het verhaal wordt niks veranderd, maar gelukkig zal Silicon Knights er voor zorgen dat het spel er ook nog behoorlijk uit gaat zien.

Metal Gear Solid: The Twin Snakes zal gebruik maken van dezelfde techniek die voor Metal Gear Solid 2 werd gebruikt. Zo zullen vijanden van uit een eerste persoons perspectief beschoten worden en weet Snake een paar nieuwe trucjes, die hij in het origineel niet onder knie had.

Waarom wel: een klassieker zal altijd goed bljven.
Waarom niet: aast een nieuw likje verf, heeft The Twin Snakes niks nieuws te brengen.

3 - Gran Turismo 4
Uitgever: Sony | Ontwikkelaar: Polyphony Digital
Releasedatum: 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1068.jpgMotivatie: Gran Turismo Prologue liet zien dat Polyphony Digital nog steeds koning is in het maken van race spellen. GT4 zal verder gaan waar GT3 ophield, authentieke race ervaring maar nu met onder andere een online speel mogelijkheid via de Sony Network Adaptor. GT4 maakt gebruik van de nieuwste physics engines in combinatie met de nieuwste grafische technologieën om zo voor de meest realistische racer ooit te zorgen.

Natuurlijk is het ook mogelijk om vele uren in de single player mode door te brengen. Met meer dan 500 verschillende auto’s die te koop zijn en een groot aantal races die gewonnen moeten worden, kan je met Gran Turismo 4 bijna geen miskoop maken.

Waarom wel: er valt ongelofelijk veel te doen en het racen is nog steeds super
Waarom niet: als jij het weet, mail het ons dan!

4 - Final Fantasy XI
Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: Square Enix
Releasedatum: 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1084.jpgMotivatie: Op de PC komt hij binnen niet al te lange tijd in Europa, maar de PS2 versie wordt alsmaar uitgesteld. Dit komt omdat de harde schijf voor de PS2 ook maar niet opschiet, en die is toch echt nodig voor Final Fantasy XI.

Final Fantasy XI is een Massive Multiplay Online RPG, wat er op neer komt dat je met vele andere gamers tegelijk avontuurtjes kan beleven. En geloof ons, niks is leuker dan met een aantal vrienden virtueel monsters afslachten, missies voltooien en sterke verhalen bij het kampvuur vertellen. Helaas zal er wel een maandelijks bedrag betaald moeten worden om Final Fantasy XI te blijven spelen

Waarom wel: samen met vrienden online spelen is erg leuk
Waarom niet: maandelijks zal dit spel een aantal euro’s van de gamer vragen

5 - Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Ubisoft
Releasedatum: 26 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1302.jpgMotivatie: Sam Fisher is helemaal klaar voor zijn tweede Splinter Cell avontuur. Het eerste game werd door menig persoon positief ontvangen en voor deel twee zijn de verwachtingen dat het spel nog beter wordt dan zijn voorganger.

Zo is er nu een online mode, die met vier man tegelijk gespeeld kan worden, verdeeld over twee teams. Gelukkig wordt het single player gedeelte niet onder gesneeuwd door het online geweld, maar zul je je wederom een flink aantal missies kunnen gaan vastbijten. Tel daarbij alles wat goed was aan deel één op en je weet dat Pandorra Tomorrow wederom veel goeds zal gaan brengen

Waarom wel: online mode en een uitgebreide single player mode
Waarom niet: als je het origineel niks vond, zal je aan het vervolg ook bar weinig plezier beleven.


Game Boy Advance spellen
Door Jakob Dieckmann

1 - Metroid: Zero Mission
Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
Releasedatum: Q1 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1501.jpgMotivatie: Iets meer dan een jaar geleden verscheen Metroid Fusion in de schappen. Sindsdien heeft deze game de bovenste regionen van mijn favoriete-Game-Boy-Advance-Games-lijstje onveilig gemaakt. Metroid Fusion was voor mij dé beste action adventure op de Game Boy Advance.

Toch viel er nog een hoop af te dingen op Metroid Fusion, want de game was lineair van A tot Z. De makers van Metroid: Zero Mission beloofden mij veel meer bewegingsvrijheid in dit nieuwe avontuur van Samus Aran. Haar nieuwe moveslist was zeker ook niet mis. Het enige wat aan mijn achterhoofd blijft knagen is het feit dat dit een remake is van een game van ongeveer een decennium geleden.

Waarom wel: omdat het vorige deel op de Game Boy Advance ook van je beeldscherm afspetterde en Zero Mission belooft verbetering op alle fronten.
Waarom niet: omdat deze game de zoveelste vermomde poort is van een oudgediende.

2 - Fire Emblem
Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
Releasedatum: Q1 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/434.jpgMotivatie: Over niet al te lange tijd zal Fire Emblem in de Nederlandse winkels opduiken. Deze titels verscheen al ruime tijd geleden in Japan en enige maanden geleden verscheen Fire Emblem ook in Amerika. Europa is traditioneel als laatste aan de beurt, maar dat heeft mijn verlangen naar deze titel alleen maar gesterkt.

De buitenlandse pers was er lovend over en Fire Emblem werd bekroond met de ene award na de andere. Afgaande van de beelden die ik heb gezien lijkt deze game de ideale combinatie te gaan worden tussen een strategy game en een RPG. Het enige wat deze game nog in de weg zou kunnen staan is een oververtegenwoordiging van één van de beide genres in de game.

Waarom wel: omdat Fire Emblem een unieke combinatie belooft te zijn tussen een strategy game en een RPG.
Waarom niet: omdat deze game misschien te veel RPG invloeden heeft waardoor het eerder op Final Fantasy Tactics gaat lijken dan op Advance Wars 2.

3 - Harvest Moon: Friends of Mineral Town
Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Natsume
Releasedatum: Q1 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/438.jpgMotivatie: Met minder dan een week te gaan voor de release, nemen mijn boeren instincten de overhand. De drang naar een autarkisch bestaan en het geluid van tjirpende krekels op het erf brengen mij in extase. Harvest Moon wist mij altijd al te intrigreren. Virtuele koeien die staan te springen om gemolken te worden, kippen die geen eieren willen leggen, Harvest Moon heeft het allemaal in zich.

De game is al diverse malen uitgesteld, maar op het hoogtepunt van mijn spanningsboog lijkt het er dan toch eindelijk van te komen.

Waarom wel: omdat Harvest Moon een unieke game is die alle oerinstincten in de mens prikkelt.
Waarom niet: omdat de ervaring leert dat de Harvest Moon niet tot in het oneindige leuk blijven.

4 - CT Special Forces 3: Bioterror
Uitgever: LSP | Ontwikkelaar: LSP
Releasedatum: maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1488.jpgMotivatie: De mannen van het Franse LSP hebben hun handen weten te leggen op een rasechte melkkoe. Binnenkort ligt deel drie van de CT Special Forces serie alweer in de winkel. Waarom komt dit massaproduct dan toch voor in mijn top 5? Omdat de mannen van LSP iedere keer weer genoeg vernieuwing doorvoeren in hun games.

De beelden liegen er dan ook niet om. Deel drie belooft nog intenser te zijn dan zijn voorganger. Hopelijk gaat deel drie voor een hoop spektacel zorgen, want nog een opvolger zou te veel van het goede voor mij betekenen.

Waarom wel: omdat de CT Special Forces serie over het algemeen toch wel garant staat voor enige kwaliteit en het weer een perfect voorbeeld is van zinloos vermaak.
Waarom niet: omdat dit deel wel erg snel na deel twee in de winkels ligt.

5 - Mario Tennis
Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
Releasedatum: Q1 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/436.jpgMotivatie: Er is nog geen filmpje van verschenen. Er is nog geen screenshot van deze game onthuld. Toch staat deze game gewoon gepland voor het eerste kwartaal van 2004. Als klein kind was ik al urenlang zoet met Mario Tennis. Met behulp van de linkcable werkte ik al menig Grand Slam toernooi af tegen een vriend. Mario Tennis was een game die leuk bleef tot in het oneindige.

Wel was het jammer dat je de tegenstander met één enkele tactiek punt na punt kon verslaan. Hopelijk hebben de mannen van Nintendo iets meer aandacht besteed aan de AI van de opponent.

Waarom wel: omdat Mario Tennis garant staat voor vele uren speelplezier.
Waarom niet: omdat je met enkele knoppencombinaties je computer-tegenstander altijd op de meest knullige manier de baas kunt zijn.


GameCube spellen
Door Daniël de Keizer

1 - Tales of Symphonia
Uitgever: Namco | Ontwikkelaar: Namco
Releasedatum: Q4 2003

http://media.insidegamer.nl/topimages/1508.jpgMotivatie: RPG liefhebbers die in het bezit zijn van een GameCube mogen zich in hun handen wrijven. Naast Baten Kaitos komt Namco met Tales of Symphonia, een titel waar bijzonder veel verwacht wordt. De Japanse pers is lovend over het spel, en ook in Europa kijkt men uit naar de game.

Tales of Symphonia die je de rol van Lloyd Irving aan laat nemen vindt plaats in een cell-shaded omgeving en laat je kennismaken met een grote verscheidenheid aan karakters die je onderweg aan je gezelschap toe mag voegen. Een interessant verhaal en Namco’s ervaring met RPG’s zorgen ervoor dat ik ontzettend zin heb dit spel te gaan spelen.

Waarom wel: Japanse magazines zijn laaiend enthousiast over de game die gebruikt maakt van de apart ogen cell-shaded stijl.
Waarom niet: wanneer het spel niet naar behoren vertaald wordt kan de magie verloren gaan.

2 - Metal Gear Solid: Twin Snakes
Uitgever: Konami | Ontwikkelaar: Silicon Knights
Releasedatum: 26 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/195.jpgMotivatie: Twin Snakes is een remake van het originele Metal Gear Solid spel dat voor de PSOne verscheen, gecombineerd met het beste dat Metal Gear Solid 2 bracht. Wat is er nu zo bijzonder aan het feit dat het spel wederom wordt uitgebracht?

Silicon Knights, ontwikkelaar van Eternal Darkness heeft onder de supervisie van gamegoeroe’s Miyamoto en Kojima de titel in hun bestel genomen en bij iedere gamer is welbekend dat dit spel veel wist los te maken. Duidelijker kan ik dan ook niet zijn, en met onrust in mijn hart wacht ik het moment af dat ik met Snake aan het werk kan gaan.

Met opgepoetst beeld en geluid, het dogtags verzamelen uit deel twee en het bijbehorende eerste persoonsperspectief geven het spel dat beetje extra dat het nodig heeft. Ik ben maar wat blij dat Konami de gamers van tegenwoordig ook de mogelijkheid biedt om een klassieker te kunnen gaan spelen.

Waarom wel: Metal Gear Solid is een klassieker die je een kippenvel bezorgende spelervaring bezorgt.
Waarom niet: het spel voor de volle prijs in de winkel wordt gebracht, terwijl een titel op de markt wordt gebracht die in een iets andere vorm al eens eerder is verschenen op PC en PSOne.

3 - Final Fantasy Crystal Chronicles
Uitgever: Square Enix | Ontwikkelaar: Square Enix
Releasedatum: 11 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/234.jpgMotivatie: De Final Fantasy serie van Square Enix doet het al sinds het eerste deel in de winkels verscheen bijzonder goed. De diepgaande verhaallijnen, de prachtige beelden en de orkestrale muziek gaan hand in met het omstebeurt inzetten van je reisgenoten.

Crystal Chronicles pakt het eens heel anders aan door juist voor een direct te spelen variant te kiezen. Iedereen valt aan op het moment dat het hem goeddunkt in een prachtig ontworpen omgeving. De game die speciaal voor meerdere spelers is ontwikkeld laat je onder andere met de GameBoy Advance als controller de game doorkruisen.

Crystal Chronicles heeft het in zich een uitstekende titel te gaan worden, die vooral in de meerdere speler modus tot zijn recht zal komen. Niet de titel om alleen te spelen, maar behouden met juiste sfeer, wél met elkaar.

Waarom wel: Final Fantasy staat garant voor kwaliteit ook al is de game een avontuur dat je ditmaal samen mee zal moeten maken.
Waarom niet: geen avontuur van Square Enix om je in je eentje in onder te dompelen.

4 - Donkey Konga
Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Namco
Releasedatum: 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/233.jpgMotivatie: Donkey Kong heeft lange tijd niet van zich laten horen op Nintendo’s homeconsole. Gelukkig is hij nu terug in een door Namco geproduceerde muziekgame die pret voor het gehele gezin belooft. In de sfeer van Samba di Amigo, een game die je met samba’s liet schudden, komt Donkey Konga met twee heuse trommels aanzetten.

Het spel dat bij uitstek geschikt is voor meerdere spelers heeft alles in zich de partygame van het jaar 2004 te gaan worden. Naast het trommelen is het ritmisch meeklappen bij diverse nummers ook belangrijk, wat bij mensen met weinig gevoel voor ritme dan ook voor hilarische taferelen zal gaan zorgen.

Het hangt voor een groot deel af van de muziekkeuze, en het bezitten van een groep vrienden die niet te beroerd is gezellig wat af te trommelen. Zijn de juiste ingrediënten aanwezig, dan zal Donkey Konga weinig in de weg staan.

Waarom wel: partygames doen het altijd goed in een gezelschap; Konga lijkt zich als geen ander in dit genre in te passen.
Waarom niet: aan te raden is het spel niet alleen te spelen. Ook de muziekkeuze en een gebrek aan variatie kan het spel de kop kosten.

5 - Harvest Moon: A Wonderful Life
Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Natsume
Releasedatum: 26 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/191.jpgMotivatie: Buiten is het nog koud, en geen pretje om op het land te werken. Vroeg opstaan hoeft ook niet zo nodig, en voor dag en dauw je bezig houden met het voederen van de dieren staat mij behoorlijk tegen. Een boer die de kantjes er van afloopt, maar eentje die niet te lui is Harvest Moon als één van de toppers van het jaar tegemoet te zien.

Naast het harde werken is er namelijk ook een tijd van gezellige dorpsfeesten, leuke gebeurtenissen en mooie dorpsvrouwtjes die versierd dienen te worden. Harvest Moon heeft altijd al haar charme gehad en ik heb niet het idee dat daar iets aan zal veranderen. Ook de connectie met de Gameboy Advance en de diverse extra’s zie ik absoluut zitten.

Wanneer de game de hoek om komt kijken over ruim een maand dan sta ik klaar op mijn klompen om gezellig aan het werk te gaan. Het boerenleven is nog nooit zo leuk geweest.

Waarom wel: het bezitten van een eigen boerderij en het loon naar harde werken doet mij bijna zelf het platteland op stappen.
Waarom niet: elke ochtend opstaan om vijf uur laat je sociale leven verdwijnen als sneeuw voor de zon.


PC spellen
Door Sander Stricker

1 - Half-Life 2
Uitgever: Vivendi Universal Games | Ontwikkelaar: Valve
Releasedatum: Q3 2003

http://media.insidegamer.nl/topimages/706.jpgMotivatie: Of je nou PC gamer bent of niet; Half-Life 2 is een game waar iedereen naar uitkijkt. Al vier jaar lang is Valve stilletjes bezig met het vervolg op misschien wel de meeste revolutionaire first person shooter aller tijden. Op de E3 van vorig jaar werd Half-Life 2 voor het eerst getoond en gelijk stond het spel op alle voorpagina’s van sites en bladen.

Half-Life 2 zal dezelfde technisch basis kennen als het originele Half-Life maar is op elk gebied gigantisch verbeterd. De source techniek die Half-Life 2 zal kennen is waarschijnlijk nog wel de grootste trots van Valve. Deze nieuwe techniek zorgt ervoor dat alles reageert zoals het in de echte wereld ook zou doen. Net zoals bij het eerste deel van Half-Life is ook bij Half-Life 2 de game heel erg open gezet voor mod ontwikkelaars. Half-Life 2 zal ongetwijfeld een grote verandering gaan maken in de game-industrie, wanneer dit echter precies zal zijn kunnen we alleen nog maar gokken.

Waarom wel: De game is een technisch wonder en het vervolg op het meest online gespeelde spel van het moment.
Waarom niet: De game is onderhand al drie keer uitgesteld en dat dit nog een paar keer zal gebeuren is zeker niet uitgesloten.

2 - World of Warcraft
Uitgever: Vivendi Universal Games | Ontwikkelaar: Blizzard Entertaiment
Releasedatum: Q3 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/784.jpgMotivatie: Elke game op de markt met het woord Warcraft in de naam is tot dusver succesvol geweest, en terecht. World of Warcraft is de eerste adventure/RPG in de Warcraft reeks. Het ziet er naar uit dat ook in dit genre Blizzard een goede titel gaat neerzetten.

Zoals de naam al zegt speelt dit spel zich af in de wereld van Warcraft. Bij dit spel houdt dit in dat je de personages en omgevingen uit de voorgaande Warcraft spellen zal tegen komen. Wanneer je voor het eerst deze gigantische online wereld betreed zal je nog niks voorstellen, je zal moeten vechten met andere spelers om sterker en rijker te worden. Deze online speelwijze klinkt bekend maar is tot op heden nog niet goed uitgewerkt. Een game als dit in de handen van Blizzard kan eigenlijk alleen nog maar goed uitpakken.

Waarom wel: Blizzard heeft nog nooit een slechte titel op de markt gezet.
Waarom niet: Je moet maandelijks voor de game betalen om het te kunnen blijven spelen.

3 - Far Cry
Uitgever: Ubisoft | Ontwikkelaar: Crytek
Releasedatum: 25 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/694.jpgMotivatie: Al lange tijd word iedereen warm gemaakt met screenshots, filmpjes en feitjes over deze uit Duitsland afkomstige first person shooter. Far Cry maakte al vanaf het begin een goede indruk bij veel gamers door de schitterende beelden. Toen de game later op verschillende beursen te spelen was bleek dat de game meer te bieden had dan mooie beelden alleen.

Far Cry speelt zich af op een groep tropische eilanden. Far Cry levert zowel onvergetelijke single player als een unieke multi player. Zoals veel shooters tegenwoordig zullen ook in Far Cry bruikbare voertuigen aanwezig zijn. Insidegamer heeft zowel de multi player als de single player van Far Cry kunnen spelen en het ziet er naar uit dat Far Cry "de” first person shooter van het eerste kwartaal gaat worden.

Waarom wel: Boeven schieten op een schitterend tropisch eiland, wat wil je nog meer?
Waarom niet: Met een zwakke PC wil je deze game niet proberen.

4 - Battlefield Vietnam
Uitgever: Electronic Arts | Ontwikkelaar: Digital Illusions
Releasedatum: 19 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/653.jpgMotivatie: Na Half-Life is Battlefield 1942 één van de meest online gespeelde games. Zoals gewoonlijk bij elk PC spel van Electronic Arts zullen er eerst een aantal uitbreiding verschijnen en zal er daarna pas gewerkt gaan worden aan een waardig vervolg. Battlefield Vietnam is het langverwachte vervolg op Battlefield 1942.

Na Europa te hebben gehad heeft Digital Illusions het slachtveld nu verplaatst naar de jungle van Vietnam. De wapens en voertuigen die je in Vietnam zal aantreffen zijn allemaal net een tikje moderner dan wat er in de tweede wereld oorlog gebruikt werd. Battlefield 1942 word nog elke dag door duizenden gespeeld, of Battlefield Vietnam dit succes weet te evenaren zullen we spoedig weten.

Waarom wel: Battlefield 1942 was goed, Battlefield Vietnam is beter.
Waarom niet: Kon je geen vermaak vinden in het vorige deel dan is deze ook niks voor jou.

5 - Rome: Total War
Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: Creative Assembly
Releasedatum: 24 september 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/711.jpgMotivatie:
Over het algemeen ben ik niet z’n strategie fan, maar Rome: Total War wil ik toch zeker niet missen. Rome is het deerde deel in de Total War reeks, de twee voorgaande delen waren beide redelijk succesvol.

Dit spel geeft ons een goede kijk naar toekomst van strategie spellen, en dat bedoel ik dan op visueel gebied maar ook wat betreft de gameplay. De slachtvelden maar daarop duizenden soldaten zullen volledig 3D zijn, en jij kan je gevechten dus vanuit elk punt kunnen bekijken hoe jij wenst. Buiten spannende gevechten zal er ook nagedacht moeten worden, je zal je veroverde gebieden goed moeten onderhouden en de economie moet wel draaiende blijven. De Total War games waren altijd al revolutionair op gebied van gameplay, nu de game ook visueel een traptrede hoger ligt kan dit gemakkelijk één van de beste strategie games van dit jaar worden.

Waarom wel: Een 3D leger van duizenden soldaten mag je niet missen.
Waarom niet: De game zal veel tijd vergen om te leren.


PlayStation 2 spellen
Door Remco Greeve

1 - Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Uitgever: Konami | Ontwikkelaar: KCE Japan
Releasedatum: TBA

http://media.insidegamer.nl/topimages/1078.jpgMotivatie: Een remake zoals de Twin Snakes is natuurlijk leuk, maar de echte Metal Gear fans wachten natuurlijk op Metal Gear Solid 3: Snake Eater die exclusief op de PlayStation 2 zal verschijnen. Niemand minder dan Hideo Kojima is op dit moment druk bezig met het spel en heeft op de verschillende gameshows al wat trailers van de game laten zien. Ook bij het zien van de trailer van Snake Eater spatte het grafische geweld weer van het scherm.

Eigenlijk weten we nog niet al te veel over deze game. Kojima heeft ons alleen beelden laten zien van het jungle gedeelte, maar dat is maar een klein deel van de gehele spel. Kojima beloofd ons wel nieuwe spelelementen die wij nog niet eerder zijn tegengekomen in de eerdere Metal Gear games.

Waarom wel: de trailer zegt genoeg.
Waarom niet: er is een kans dat ook dit derde deel weer vol zit met teveel tussenscènes.

2 - Gran Turismo 4
Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: Polyphony Digital
Releasedatum: TBA

http://media.insidegamer.nl/topimages/1068.jpgMotivatie: De game is al enkele malen uitgesteld, maar ergens rond de lente moet dit ultieme racespel daadwerkelijk verschijnen. De mannen van ontwikkelaar Polyphony Digital hebben er weer alles aangedaan om van Gran Turismo 4 een waar feest te maken. Dit vierde deel bevat meer wagens, meer circuits, meer speelmodi en, ook niet verkeerd, een online speelmode. Het is straks dus mogelijk om met je eigen opgevoerde wagen het op te nemen tegen iemand uit Polen.

De Gran Turismo reeks staat bekend om haar oog voor detail. De vele wagens zijn tot in de puntjes nagemaakt en in het spel gestopt. En zoals je gewend bent klinken de wagens zoals ze horen te klinken. Hoewel het er allemaal weer net iets gelikter uitziet dan het vorige deel, kijk ik vooral uit naar de online speelmode.

Waarom wel: de Gran Turismo reeks staat garant voor kwaliteit.
Waarom niet: zijn al die toevoegingen genoeg om van Gran Turismo 4 een waardig opvolger te maken?

3 - SOCOM II: U.S. Navy SEALs
Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: Zipper Interactive
Releasedatum: 26 maart 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1064.jpgMotivatie: Op dit moment wordt het eerste deel uit de SOCOM reeks nog door duizenden spelers tegelijkertijd online gespeeld. In de Benelux ging het spel makkelijk honderdduizend keer over de toonbank. Kortom: SOCOM is niet zomaar een game, en daarom kijk ik erg uit naar het vervolg. Het tweede deel is inmiddels al in Amerika uitgebracht en is daar een groot succes. Het spel bevat nieuwe mappen waarop gespeeld kan worden, en verder zijn alle mappen uit het eerste deel overgebracht naar SOCOM 2 en daarbij ook aangepast.

Het draait in SOCOM II uiteraard om de online speelmode, maar net als het eerste deel bevat de game ook een uitgebreide 1 speler mode. In deze mode kun je, via de USB headset, commando's geven aan jouw teamleden die deze dan graag voor je uitvoeren.

Waarom wel: de PlayStation 2 heeft een nieuwe goede online game nodig.
Waarom niet: brengen de nieuwe mappen en wapens echt iets nieuws?

4 - Final Fantasy XII
Uitgever: Square Enix | Ontwikkelaar: Square Enix
Releasedatum: Q2 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1495.jpgMotivatie: Een vervolg op Final Fantasy X is leuk, maar nog leuker is een gloednieuw Final Fantasy spel. Square-Enix heeft inmiddels het twaalfde deel uit de serie al aangekondigd, maar het zal nog maanden duren voordat het spel ons continent bereikt. Ik als Final Fantasy fan kan echt niet wachten totdat de game daadwerkelijk in de schappen ligt. Enkele mensen die gewerkt hebben aan Final Fantasy Tactics werken nu aan Final Fantasy XII, en dat is goed nieuws. Het is daarom niet zo vreemd dat Final Fantasy XII zich afspeelt in Ivalice, de wereld uit Final Fantasy Tactics.

Volgens de geruchten worden er vele traditionele Final Fantasy aspecten in dit twaalfde deel radicaal omgegooid. Zo zullen de gevechten anders zijn dan je gewend bent en heb je als speler eindelijk de mogelijkheid om de camera 360 graden te draaien.

Waarom wel: met de mensen die zich ook bezighielden met Tactics, kan dit twaalfde deel niet mis gaan.
Waarom niet: de grote vraag is of dit twaalfde deel echt iets nieuws brengt.

5 - Onimusha 3: Demon Siege
Uitgever: Capcom | Ontwikkelaar: Capcom Production Studio 2
Releasedatum: september 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1517.jpgMotivatie: Het laatste deel uit Capcom's trilogie Onimusha zal dit jaar voor de PlayStation 2 verschijnen. De eerdere twee delen uit de Onimusha reeks hebben het uitermate goed gedaan, vooral in thuisland Japan. In dit derde deel, met de ondertitel Demon Siege, zal de speler weer de controle krijgen over Samanosuke. Samanosuke was de held uit het allereerste deel en krijgt in dit derde deel hulp van het personage Jacques Bran, gebaseerd op de Franse acteur Jean Rano.

De rede waarom ik uitkijk naar Onimusha 3, is omdat het spel zich nu eindelijk in een 3D wereld zal afspelen. De eerste twee delen maakte gebruik van voor gegenereerde achtergronden. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe deze trilogie afgesloten zal worden.

Waarom wel: Capcom laat zien er alles voor over te hebben om de Onimusha reeks op een spectaculaire manier te beëindigen.
Waarom niet: ik vraag mezelf af of er genoeg nieuwe speelelementen in de game verstopt zitten.


Xbox spellen
Door Joost Vogel

1 - Halo 2
Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Bungie
Releasedatum: Herfst 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1306.jpgMotivatie: Bijna twee jaar geleden verscheen Halo: Combat Evolved bij de lancering van de Xbox. Het was veruit het populairste spel voor de Xbox en ik denk dat velen dit eerste deel nog altijd zien als één van de betere titels verkrijgbaar. Dat zal zo nog wel blijven totdat Halo 2 in de schappen ligt. Ontwikkelaar Bungie is alweer een tijdlang bezig met deze opvolger, maar we zullen minstens nog tot de herfst moeten wachten.

Halo 2 bevat meer voertuigen, ziet er mooier uit en is nog intenser. De kritiekpuntjes in deel één, waaronder de klacht van saaie gangenstelsels, zullen verholpen worden door meer buitenlocaties waardoor het ook nog leuker wordt. Meer, mooier, leuker en dus beter. Kan dit nog fout gaan? Wat mij betreft niet.

Waarom wel: Halo 2 zal zijn voorganger overtreffen op alle fronten, waardoor we meteen een klassieker in handen hebben.
Waarom niet: tot nu toe hebben we alleen enkele beelden gezien; wordt Halo 2 alleen verbeterd en een soort uitbereiding? Ik hoop op veel nieuwe dingen en dat heb ik tot nu toe niet gezien.

2 - Fable
Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Lionhead Studios
Releasedatum: 2e helft 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1352.jpgMotivatie: Peter Molyneux heeft zelf voor de enorme hype gezorgd door zijn uitspraak dat Fable de geschiedenis in zal gaan als beste Role Playing Game ooit. Een grote uitspraak van een zeer gerespecteerd man binnen de spellenindustrie. Fable, voorheen Project Ego, is al tijden in ontwikkeling en de vraag is wanneer we eindelijk het avontuur kunnen beginnen. Volgens de mannen van Lionhead zal dat zeker nog dit jaar zijn.

Het maken van Fable vergt zoveel tijd, omdat er ontzettend veel te doen is. Alle keuzes die gemaakt worden hebben invloed op de ontwikkeling van je personage, zowel qua uiterlijk als uitstraling. Een litteken bij een gevecht zal bijvoorbeeld voor altijd je lichaam sieren. Zo blijft Fable iedere keer dat je het opnieuw speelt leuk, want elke keer wordt er een ander personage gecreëerd.

Waarom wel: een fantastisch concept van niemand minder dan Peter Molyneux; bijna iedereen is lovend.
Waarom niet: komt het spel ooit nog uit? En worden alle beloftes wel waargemaakt? Peter Molyneux heeft eerder wel eens voor teleurstellingen gezorgd.

3 - Ninja Gaiden
Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Tecmo
Releasedatum: 21 mei 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1308.jpgMotivatie: Ik kan me niet voorstellen dat iemand het niet leuk vindt om als ninja allerlei wezens uit te moorden middels diverse stoere bewegingen. Tecmo wekt een klassieker op de NES tot leven voor de Xbox. Ninja Gaiden is veelbelovend.

Ryu Hayabusa zal in het prachtige verhaal een zwaard terug moeten veroveren. Gelukkig leert Ryu steeds nieuwe vaardigheden en zal het wapenarsenaal na vordering groeien. De verschillende gebieden en vijanden zijn dus geen onmogelijke hindernissen. De grootste reden voor een plaatsing in de top-3 zijn de oogstrelende beelden. Ook speelt het naar verluid erg gemakkelijk en zien de bewegingen er flitsend uit. En dat Tecmo wel spellen kan maken is eerder al bewezen. Ninja Gaiden belooft iets heel bijzonders te worden.

Waarom wel: adembenemende beelden gemixt met flitsende bewegingen. Ninja’s zijn stoer!
Waarom niet: tot nu toe lijkt Ninja Gaiden wellicht een tikkeltje eentonig.

4 - Sudeki
Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Climax
Releasedatum: 11 juni 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1304.jpgMotivatie: Velen beweren dat het de Xbox ontbeert aan goede RPG’s. Dit klopt niet helemaal, want er zijn al een aantal sterke RPG’s verschenen en in de toekomst ziet naast Fable ook Sudeki er veelbelovend uit.

Sudeki is een avontuur met vier personages. Het leuke is dat de speler onbeperkt kan wisselen tussen de verschillende hoofdrolspelers. Dit kan in twee werelden, een kwaad gebied en een vredig gebied. Ook hiertussen kan de speler onbeperkt wisselen. Verder is het magiesysteem innovatief en kun je de gevechten direct spelen, dus zonder allerlei saaie menuutjes. Een mooi avontuur met mooie gevechten dankzij lekker veel magie, in een gigantische wereld met twee uitersten. Deze RPG van Climax moeten we in de gaten houden.

Waarom wel: veel innovatieve dingen en het avontuur lijkt er divers door meerdere werelden en personages.
Waarom niet: hopelijk blijft Sudeki een rasechte RPG en zullen de gevechten zonder menuutjes niet teveel hack & slash bevatten.

5 - BC
Uitgever: Microsoft | Ontwikkelaar: Intrepid Games
Releasedatum: Q4 2004

http://media.insidegamer.nl/topimages/1289.jpgMotivatie: Opnieuw een veelbelovend spel van Peter Molyneux en opnieuw niet zonder reden. BC is een bijzonder ambitieuze waarin de speler een groep holbewoners in leven moet houden. Terug naar de prehistorische tijd vol gevaren en een primitieve beschaving!

BC kent een totaal andere insteek dan het gros van de spellen die tegenwoordig uitkomen. De speler zal strategisch en economisch moeten denken om de holbewoners in leven te houden. Nieuwe gereedschappen en vaardigheden moeten ontwikkelt worden om een steeds groter gebied te bewonen. Het grootste gevaar vormen de dinosaurussen, maar deze kunnen worden verslagen met de vuisten of scherpe stenen. Vaak zal er een innovatieve oplossing gevonden moeten worden voor een probleem. Zo kunnen planten je holbewoners vergiftigen, maar met hetzelfde gif kan een dinosaurus worden uitgeroeid. Iets totaal anders dus, en de beelden zien er ook nog eens zeer goed uit.

Waarom wel: zeer innovatief, want het kent een fris concept. De prehistorische tijd is leuk, daarin overleven is nóg leuker.
Waarom niet: ook bij BC geldt, komt dit spel ooit nog uit? Verder kan het concept verkeerd uitpakken en kan bijvoorbeeld eentonigheid parten spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • De Top 5 van de xbox spellen ben ik bijna met jullie eens, de games die daar in staan zitten ook bijna allemaal in mijn top-5

    mijn top 5:



    1) True Fantasy Live Online: Als een echte RPG fan is dit echt de titel waar je op wacht….als je teminste Live hebt natuurlijk.

    2) Sudeki: Het ziet er lekker goed en snel uit, met RPG elementen erin met veel prachtige actie's.

    3) Halo 2: Deze game wordt super, net als deel 1, nadeel van deel 1 waren; a: geen xboxlive mogelijkheden; b: Gameplay was iets te traag, maar in deel 2 wordt dat beiden verholpen.

    4) Fable: Deze RPG game wordt ook echt super, je kunt je helemaal vrij bewegen en eruit zien hoe je ook maar wilt….heb er vertrouwen in.

    5) BC: Deze game ziet er erg leuk en bijzonder uit, ook al weten we weinig van deze game nog, maar dit zal ook bijzonder leuk worden….





  • Het is niet zoals wij het allemaal zouden willen. Iedere "platform" heeft zijn eigen top 5 die samengesteld is door een redacteur. In dit geval dus Joost.

  • Goed gedaan jongens. Redelijk snel gedaan voor jullie maar omdat 5 mensen het doen genoeg leesvoer voor een kwartiertje.

  • Ligt er wel natuurlijk in welke platformen je interesseren. Niet iedereen zal het interesseren in wat ik bij de Game Boy Advance titels heb geschreven bijvoorbeeld :).

  • IK WIL ZE ALLEMAAL EN IK WIL ZE NU

    (behalve die xbox crap) maar das mijn mening))

  • Final Fantasy XII? WOW cool die wil ik hebben ik hoop dat deze spel op Playstation 2 ook komt en wanneer die weet ik het niet anders koop ik het bij Turkije gecopieerd of bestel ik van mijn vrienden uit China, japan of Indonesie.

  • het is ps2 only hoor~…

  • een keer harvest moon lijkt me zat

  • @ de redactie: dit was de reden waarom niet van mgs3 Waarom niet: er is een kans dat ook dit derde deel weer vol zit met teveel tussenscènes.



    door de tussencenes is het ps1 deel zo goed geworden door het vette verhaal wat achter het gamen zit. in mgs kunnen er gewoon niet teveel tussenscénes zitten.

  • zou mario tennis nog uitkomen op de gBA?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren