1. Fable - Heldensysteem

Fable - Heldensysteem

“Wie wil ik zijn?” Daar begonnen we vorige week onze vierdelige Fable artikelenreeks mee. In deze actievolle RPG, die verder geen nadere toelichting behoeft, is het immers mogelijk een volledig uniek karakter te ontwikkelen. Volledig uniek zeg je? Ja, volgens Molyneux en zijn mannen bij Lionhead Studios zorgt elke actie die je onderneemt voor een indirecte verandering bij het spelpersonage. Veel in de zon lopen zorgt voor een gebruinde huid, zwaar werk verrichten zorgt voor grote spierballen en veel rennen voor een lichaam zoals dat van Forrest Gump. En dan hebben we het nog niet eens over de honderden voorwerpen die je zelf kunt aanpassen en meenemen. Elke speler zal een andere voorkeur hebben. Zo wil de ene een zwaar gemodificeerde boog en de ander hakt er liever op los met een goed geslepen bijl. Tenslotte begint de held als een jong broekie zonder ervaring en eindigt hij als een geroutineerde kerel.

Het doel van de semi-held is een échte held te worden. Nou is het mogelijk om te kiezen tussen goed en kwaad, maar dat maakt in principe vrij weinig uit. Immers, het hele spelidee zorgt ervoor dat je ‘iemand’ moet zijn en niet ‘niemand’. Een door- en doorslecht persoon kan een ‘iemand’ zijn terwijl iemand die geen vlieg kwaad doet en ook geen actie onderneemt, niet eens opgemerkt wordt door de vele niet speelbare karakters. Deze NPC’s geven het meest duidelijk weer of de speler een belangrijke persoon is of niet. Bij binnenkomst zal een echte held met luid gejuich worden ontvangen, terwijl een antiheld met boegeroep verwelkomd wordt. Wanneer de NPC’s de speler niet opmerken, is dat een groter probleem dan het boegeroep aanhoren van de burgers.

Natuurlijk is het wel zo dat de hoofdpersoon verandert naarmate hij actie onderneemt. Een echte held ziet er picobello uit en is bovendien geliefd bij de vrouwtjes. De gemenerik is spierwit, voorzien van littekens en heeft donkere kleding aan. Ook het spelverloop past zich aan de goede, dan wel slechte, acties aan. De beide zijden van de maatschappij worden even goed beloond en het is dus slechts de eer aan de speler om te kiezen.

Niet alleen het uiterlijk van de speler is te veranderen, ook de statistieken verbeteren door het nemen van verschillende acties. In Fable is het de bedoeling met drie zaken rekening te houden: Strength, Skill en Magic (ook wel Will genoemd). Al deze karaktereigenschappen kunnen groeien. Zo zorgt Strength ervoor dat de speler sterker wordt en bijvoorbeeld groeit qua spieromvang. Skill laat de hoofdpersoon goed omgaan met allerlei wapens en ook Magic is aan het concept toegevoegd. Het is niet nodig een balans te zoeken tussen deze eigenschappen want elk kenmerk heeft eigen voordelen. Ook deze keuze is dus in zijn geheel aan de speler zelf.

De held die je creëert, zal in het begin nog op straat leven. Later is het mogelijk te trouwen, kinderen te krijgen en een eigen huis in te richten. Dit managementsysteem gaat zelfs zo ver dat het mogelijk is een ander huis te kopen, in te richten en vervolgens te verhuren aan andere mensen. Bovendien is het noodzakelijk door cadeautjes en bezoekjes een goede echtgenoot te blijven, dit om ruzies en dalende statistieken te voorkomen.

Het heldensysteem in Fable zorgt er mede voor dat we enorm naar dit spel uitkijken. Helaas hebben aspecten zoals paardrijden, de keuze voor een vrouwelijk karakter, het kopen van een huisdier en de mogelijkheid te zwemmen het spel niet gehaald. Wel is het een optie te vissen en te slapen (dit is zelfs heel nuttig). Volgende week donderdag belichten we de spelwereld van Fable.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • het Magic-systeem wordt niet 'magic' genoemd, maar will.. :)



    en dat je niet kan zwemmen staat niet helemaal vast :p er wordt alleen gezegd dat 'het niet nodig zal zijn om te zwemmen'. bepaal zelf hoe je dat wilt interpreteren :D



    voor de rest; leuk dat jullie dit doen , ik kijk uit naar de volgende 'preview'. net zoals Fable zelf :D


  • Ja klopt: 'Will'. Waarom ze het zo noemen, is echter nog niet duidelijk.



    Over dat zwemmen, dat klopt wel inderdaad, maar Lionhead kennende zouden ze dat zeker gezegd hebben als het wél kon. Zou i.i.g wel vet zijn als het toch een optie werd.

  • huizen kopen, inrichten en verhuren.. lijkt the sims wel :D

    Nee.. dit spel MOET ik hebben..

  • dit spel staat al een tijtje op mijn verlang lijsje, en sudeki

  • Dit spel word wel een van de toppers voor de Xbox.

  • neeeee eerst Fable en dan misschien Halo2 en dan zien we wel weer verder :D ik wil niet al te ver vooruit plannen.. ;)

  • juist ja.. voor fable had ik een xbox gekocht, dat is nou al bijna 2jaar geleden.. moet je nagaan hoevaak en hoelang dit spel al is uitgesteld :@

  • Wanneer Peter Molyneux aan een project meewerkt, verwacht uitstellingen.



    Anyway, ik blijf het zeggen…….. samen met Half-Life 2, meest ambitieuze project EVER.



    Er is altijd nog Fable 2 wat in de concept fase is (geruchten dan he).


  • Als ze alleen de helft al waarmaken van wat ze zeggen dan is dit al en geweldig spel.

  • k heb liever dat ze alles waarmaken… dit klinkt echt als een geweldig spel… ik ben alleen bang dat het nu zo gehyped wordt dat het heel erg tegen gaat vallen =\

  • Dat zijn van die mensen die zelf meer verwachten….. het team zegt dat je dat en dit kan doen…….. en wanneer gamers het horen gaan ze zelf dingen erbij verzinnen en daarna klagen dat het niet had waar ze op gehoopt hadden en claimen dat het een bagger spel was. Kan nog herinneren van "Splinter Cell" of het eerste "Metal Gear Solid".

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren