1. School en leraren

School en leraren

FIJN! Dacht ik toen ik met trots het middelbaar onderwijs verliet. Eindelijk naar een school, waarvan het vak mij interesseert. De middelbare vond ik maar stom, al die leraren die achter je kont aan sjouwden. Eindeloze stapels huiswerk waar maar geen eind aan leek te komen en als dat nog niet genoeg marteling was kregen we ook nog om de zoveel weken proefwerk week. En dan hadden we het nog niet eens gehad over toetsen tussendoor. Waar je s'avonds laat nog even snelvoor leerde, of s'ochtends nog even snel door het boek bladerde.

Ik verliet de oude school vol glorie. Op naar het grote mensen leven! De zomer vakantie volgde, en bleef maar fantaseren over hoe het zou zijn op het MBO.

Eindelijk brak de dag aan waar ik dan de nieuwe school zou betreden. Ik reisde met de trein, op weg naar het walhalla. Ik arriveerde tijdig in de les. En wachtte vol spanning op de leraar. De les begon en de eerste dag was een groot succes. De weken daarna waren super. Ik ging met plezier naar school en ik wist het zeker. Dit was de perfecte opleiding, voor mij althans.

Een paar maanden later, nadat de proeftijd voorbij was, en ik al lang en breed zat te lessen in een niveau 4 klas begonnen de eerste klachten. We hadden vaak 5 uur achter elkaar les. Dat was geen punt, aangezien ik wel meer was gewend bij de vorige school. Alleen hadden we in die 5 uur les, ook 5 uur uitleg. Aan een stuk door. Er werd van je verwacht dat je het hele hoofdstuk (ca. 25 subhoofdstukken) in een les kende, en de volgende dag een toets kon maken. Opletten en concentreren was echter geen probleem voor mij. Maar 5 uur achter elkaar naar dezelfde man staren en luisteren was toch iets te veel van het goeden. Ik merkte al gauw dat ik het niet meer bij kon benen en viel al vaak na 3 uur uitleg half-in-slaap.

Dit was duidelijk niet goed, en besloot daarom met mijn medestudenten aan de tafel te gaan en uit te horen wat zij er nou van vonden.

De uitleg is veelte lang.

Ik had heel wat anders van de opleiding verwacht dan wat we hier hebben voorgeschoteld gekregen.

Dat waren een paar, dat werden genoemd. Ik bleek in ieder geval niet de enige te zijn met dit probleem. Wij allen besloten om werk van deze ernstige zaak te maken. Omdat het gewoon niet meer ging. Wij legde het voor bij de leraar en als antwoord kregen wij:

Als jullie de les niet aan kunnen, of de manier van lesgeving niet bevalt, is het duidelijk dat deze opleiding niet voor jullie geschikt is.

ONZIN! Wij allen hebben een test moeten doorstaan om ons te kwalificeren voor de niveau4 opleiding, dus moet hij niet aan komen zetten met die domme rotsmoes. Wat wij ook aanhaalde, wat wij ook probeerde. We hadden de strijd al verloren.

We wisten dus dat er helemaal niets aan te doen was, en probeerde er het beste van te maken. Het project volgde om het eerste semester af te sluiten, en het tweede probleem kwam al om de hoek kijken. Het probleem 'organisatie'. Er stond 3 weken voor het project, en we kregen maar 8 á 9 schooldagen de tijd om het te maken. Dit was bij verreweg te weinig om het project met een voldoende af te ronden. Een maat van mij, waar ik mee samen werkte, besloot toch ons beste beentje voor te zetten. We hebben het uiteindelijk met een zeer magere voldoende gehaald mede dankzij de vele overuren die wij hebben moeten maken.

De leraren gaven toe dat ze in de fout waren, maaaar het tweede semester zou vlotjes verlopen zonder enige problemen. Althans, dat werd ons verteld. Maar niets bleek minder waar. Er was geen ene steek veranderd, behalve de leraar die nu voor de klas stond. En verdomme wat was dat een eikel (mijn excuses). Ik begon aan mezelf te twijfelen, en misschien had ik het allemaal wel veel te hoog gegrepen. Misschien moest ik maar een stapje terug doen naar Niveau3, en ging het dan beter. Zo gezegd zo gedaan. Het was inmiddels Kerst vakantie en ik moest wachten tot na kerst zodat ik in een nieuwe klas terecht zou komen. Eenmaal in de nieuwe klas, was mijn motivatie op en top. Ik had er weer zin in. Maar dat vervaagde al snel. Want ik kreeg al snel genoeg in de gaten dat Niveau3 totaal niets verschilde met Niveau4. Ik ben zelfs van mening dat 3 nog veel kutter is dan 4. Simpele voorbeelden heb ik je te bieden zoals deze: Ik had een error met een domein server. Ik kwam er maar niet uit en wilde graag nader uitleg zodat ik de fout begreep en verder kon met het project. Ik heb een week gevraagd - gewacht - gevraagd en de leraar vertikte het om mij het even uit te leggen. Uiteindelijk heb ik het verholpen met de mede studenten. Alleen was de tijd voor het project al voorbij en had ik een dikke onvoldoende gescoord. De leraar denkt van zichzelf alsof hij een of andere hoge pief is. Nu moet ik iedereen in zijn eigen waarde laten maar die vent legt voor geen meter uit. Het enige wat hij doet is een beetje voorlezen uit het boek. Nou, dat kan ik zelf ook nog wel!

Nu zit ik hier, en geen flauw idee wat te doen. Stoppen misschien? Omdat A: de school zo corrupt als de pest is? Of B: omdat de opleiding gewoon geen donder aan is? Maar ja, wat voor een opleiding zou ik dan moeten kiezen? CIOS (sport opleiding) klink heel erg verleidelijk maar wie zegt dat daar niet hetzelfde probleem is? En wat dan nog? Op mijn 40ste zit ik aan de grond zonder werk omdat ik dan al in principe te oud ben om gymnastiek te geven.

Wordt zeker nog vervolgd.

Dit artikel delen

Over de auteur