1. ZooCube

ZooCube

ZooCube is een spel dat ik bijna maandelijks afstof. De game is nauwelijks bekend bij het grote publiek, maar ZooCube werd toch redelijk lovend ontvangen door de internationale pers. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik dit Game Boy Advance spel voor een zacht prijsje op de kop weten te tikken op ons eigen Xchange forum. Sindsdien is het mijn ideale partner in de auto of in de trein. Een potje ZooCube is simpel, snel en verslavend.

Het verhaal achter de ontwikkeling van ZooCube is zeer aandoenlijk. Nalin Sharma is een programmeur die al meer dan twintig jaar actief is in de games industrie. Op 16-jarige leeftijd ontwikkelde Sharma zijn eerste spel voor de Vic 20. In het jaar 2000 stuurde hij een vroege versie van ZooCube naar een nationale competitie, die werd gesponsord door EDGE Magazine. Sharma won de competitie op zijn sloffen en kreeg een plaatsje op een internationale beurs toegewezen. Het bedrijf PuzzleKings werd opgericht en alles raakte in een stroomversnelling. In augustus 2002 zou het concept in de winkels liggen voor zowel de GameCube als de Game Boy Advance.

ZooCube is een spel dat er, op het eerste gezicht, ingewikkeld uitziet. Toch is dit spel erg gemakkelijk op te pakken wanneer je er even een half uurtje in steekt. De speler neemt de controle over een zesvlakkige kubus. Deze kubus kan op allerlei manieren roteren. Één voor één vallen er allerlei objecten uit de lucht die je op moet vangen met je kubus. Wanneer twee dezelfde objecten elkaar aanraken zullen ze verdwijnen en zal de speler punten verdienen. Wanneer je zes objecten gestapeld hebt, volgen de bekende woorden: Game Over.

Het hele concept klinkt erg saai, maar probeer eens een spel als Tetris samen te vatten in een paar zinnen. Tetris is niet briljant omdat je blokjes moet vernietigen. Tetris is een briljant concept, omdat je denkvermogen en je inzicht op een bepaald moment plaatsmaken voor vingervlugheid. Ditzelfde gevoel heb ik met ZooCube ook. De game speelt als een trein en binnen de kortste keren loop je op de toetsen te rammen alsof je leven ervan afhangt. En met een beetje inlevingsvermogen klopt dit ook.

De titel doet vermoeden dat deze game vol zit met harige zoogdieren, maar niets van dit in de Game Boy Advance versie. Wegens technische beperkingen was het niet mogelijk om allerlei dieren op het scherm te toveren. Het spel heeft een ingewikkeld scoresysteem, dat niet wordt toegelicht in het boekje. ZooCube zul je dus moeten leren te spelen. Het is niet het ideale puzzelspel, maar wanneer je eenmaal bezig bent is het maar wat moeilijk om je Game Boy Advance neer te leggen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren