1. In de ban van Metal Gear

In de ban van Metal Gear

Na mijn column over diverse sluiptitels ben ik weer eens Metal Gear Solid 2 gaan spelen. Ik dacht terug aan het eerste deel, de commotie rond deel twee en aan de toekomst. Wij, en dan bedoel ik de Metal Gear-fans, gaan namelijk een fantastische periode tegemoet.

Sam Fischer is met zijn Pandora Tomorrow al bijna doorgedrongen tot in onze huiskamers en ook Solid Snake laat niet lang meer op zich wachten. Er zullen een aantal baggerproducten (waar ik het in mijn vorige column al over had) bijkomen, een stuk of wat samurai-titels (Ninja Gaiden bijvoorbeeld) en het derde deel van Thief mag natuurlijk ook niet ontbreken (daar hebben jullie me wel op gewezen). Ik heb deze column echter niet geschreven om het nogmaals over sluip-door-kruip-door titels te hebben. Deze column is eerder een ode aan de Metal Gear Solid spelletjes.

Op de een of andere manier hebben Metal Gear-titels altijd iets stoers over zich gehad, vaak zelfs iets mysterieus. Iedereen wilde bijvoorbeeld weten waar deel twee zich zou gaan afspelen (binnen of buiten) en hoe het verhaal nou precies verder ging. Hideo Kojima wist het voor elkaar te krijgen steeds zoveel informatie naar buiten te brengen dat je nog niet alles (of zelfs niets) wist. Je bleef geboeid tot het spel verscheen en je zelf kon gaan ervaren wat voor spel het nou geworden was. Het mag duidelijk zijn dat de Metal Gear Solid-saga (serie is gewoonweg onder de maat) een bepaald soort gevoel geeft; een stoer en heldhaftig gevoel als je het mij vraagt. Beide titels hebben gewoon een heel spannende sfeer. Met deel twee werd dat inderdaad een beetje afgezwakt maar ik heb er het volste vertrouwen in dat Snake Eater het ouderwets stoere Metal Gear gevoel terugbrengt. Vergeet trouwens The Twin Snakes niet, de hele ervaring opnieuw beleven in een nieuwe jasje. Prachtig!

Het draait echter allemaal om Solid Snake. Tussen de Snake uit deel een en de Snake op de tanker is weinig verschil, maar als je hem (jammer genoeg alleen in filmpjes) vanuit Raiden´s standpunt ziet is hij behoorlijk veranderd. Voor het eerst zie je heel duidelijk zijn ogen (zijn Rambo-hoofdband is verwijderd) en bovendien heeft hij zijn baard laten staan. Voor mij was dat echt een fantastische metamorfose. In zijn (gestolen) SEAL´s kostuum, met de vrij grote koptelefoon en die baardgroei kwam Snake helemaal tot zijn recht. Ook wil ik even de nog steeds niet begraven discussie rond meneer Raiden aankaarten. Bijna iedereen was het er over eens dat Raiden een matige (tot barslechte) vervanging voor Snake was en dat hij hier en daar een beetje teveel zijn vrouwelijke kant toonde (zeker voor een ex-kindsoldaat en geheim agent). Daaruit kun je wel opmaken hoeveel een spel kan afhangen van een hoofdpersonage en dat Snake toch echt niet te vervangen is. Ik vond het zelf niet heel erg om met Raiden te spelen (ik legde me min of meer bij zijn verschijning neer), maar een groot gedeelte van de charmes gingen toch echt wel verloren. Over Snake Eater hoeven we ons als het goed is niet druk te maken, Kojima heeft gezegd het bij Snake te houden. Ik zeg nou wel Snake, maar ik bedoel een Snake ogend figuur natuurlijk.

Hij is de man die dingen doet die ik nooit zal doen, op plaatsen komt die ik nooit zal bezoeken en een missie heeft die ik nooit zal krijgen. Solid Snake is een zwijgzame man die íets heeft, of beter gezegd, hij heeft hét. Hele normale handelingen lijken, wanneer hij het doet, opeens heel erg stoer. Dat is ook de enige juiste definitie: Solid Snake is stoer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuke column jeffrey en idd: Hulde aan de legendarische Solid Snake.

  • @JESTIX (die zijn naam steeds weg gaat bij reacties :S) sam heeft in ieder geval nog niet zo´n fanbase als snake heeft



    @SYLVANO ja bedankt en idd hulde aan snake



    @ANDEREN binnenkort weer een column van moi. geen stealth ditmaal echter. ander onderwerp.


  • Sam is gewoon een droge gast imo. Geen karakter :).

  • idd, daarom is het spel voor mij ook niet zo interessant. Ik hou nou eenmaal van spellen met een goed verhaal. En niet klakkeloos missies afraffelen.



    MGS is dan ook voor mij een verademing geweest en is dat nog steeds.

  • Solid Snake is a tough guy, better than that fisher guy! vinden jullie het niet?

  • Aiii. Idd, SC kon mij ook niet boeien omdat het verhaal(verhaal?) zoog. Geef mij maar een hollywoord achtige game als MGS.

  • Ik vond SC eigenlijk leuker dan MGS… Veel meer stealth en Clancey erachter. Hollywood is niet echt mijn ding :P

  • @TheOneGamer: voor de duidelijkheid, Tom Clancy heeft helemaal niets, en dan ook niets met SC of andere 'Clancy' games te maken. Het enige wat hij doet is de zak geld ophalen die hij incaseert door zijn naam aan het spel te lenen.



    Overigens vindt ik SC (en Sam Fisher) zeker erg cool, zowel de actie als het verhaal (verhaal!). Verder moet ik tot mijn schaamte bekken dat ik nog nooit een MGS game heb gespeeld, gedeeltelijk door afwezigheid van een PS(2).

  • Wat maakt het uit of iemand stoerder is dan de ander het gaat om de gameplay en de sfeer van een game. Ik zie jullie al een game kopen in de trend van Final Fantasy tactics maar dan met Snake en de rest van de Metal Gear cast. Nou ik denk dat niemand van jullie dat spel zou kopen. Want al is Snake nog zo stoer, in een slecht spel koopt niemand hem toch….

  • Eventjes mijn fout corigeren ik wilde niet zeggen dat final fantasy tactics een slecht spel was. Maar bedoelde dat alleen maar een stoere personage niet een spel goed maakt ok.

  • jij hebt duidelijk niets van mijn column begrepen mindgame. dit gaat niet over het kopen van een spel na aanleiding van het (hoofd)personage. dit gaat gewoon over het gevoel achter metal gear solid. mensen die beide games hebben (uit) gespeeld en het cool vonden begrijpen wat ik bedoel. metal gear games hebben iets cools over zich. dat komt door het verhaal en de manier waarop de personages in dat verhaal worden geplaatst.

  • Ik vind Splinter Cell en MGS toch wat anders. MGS gaat wat sneller en doet me meer aan een echt actie game denken. Splinter Cell is alle stapje voor stapje bedenken en uitkienen, een stuk moeilijker, en in mijn mening een stuk spannender.

  • heb je gelijk in. maar splinter cell mist de sfeer en het verhaal. vind ik dan he.

  • \"Wat maakt het uit of iemand stoerder is dan de ander het gaat om de gameplay en de sfeer van een game. \"



    En dat het hoofdpersonage stoerder is en dus meer persoonlijkheid heeft in het ene spel geeft dat spel niet meer sfeer?



    knap.


  • Ik snap niet wat iedereen tegen Raiden had. Als je Solid Snake vanuit de derde persoon zou willen zien, was Raiden daar juist een heel goed personage voor. Ach zolang ik het maar leuk vond…

  • Leuke column. MGS is m'n favo gamesserie samen met Tenchu. En Solid Snake is inderdaad onvervangbaar :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren