1. Hitman: Contracts

Hitman: Contracts

In Hitman: Contracts stapt de speler opnieuw in de wereld van de kale huurmoordenaar Agent 47. Het spel opent in een hotelkamer in Parijs alwaar de antiheld is neergeschoten in zijn maag tijdens een uit de hand gelopen missie. Onder de medicijnen en zwaar in shock krijgt hij terugblikken op zijn eigen, donkere leven. De speler belandt dus in het verleden tot op een gegeven moment het echte verhaal vol dramatiek in het heden begint.

Sluipen is ook in dit derde deel essentieel om te overleven. Het is wel mogelijk om een missie met veel geweld en lawaai te voltooien, maar je maakt het jezelf onnodig lastig. Meestal is het slimmer om wachters te vermijden door de juiste kleding te jatten of om de vijanden gewoon geruisloos af te maken. Hier merk je al aan dat je (opnieuw) de missies op verschillende manieren kunt aanpakken. Sommige manieren zijn nogal logisch, maar er zijn ook minder logische opties en die zijn zeker interessant.

Zo kun je op een gegeven moment laxeermiddel mixen met voedsel. De wachter die het maaltje op eet moet na een tijdje uiteraard schreeuwend en zwetend naar het toilet, en op die plaats is hij een makkelijk doelwit voor het geruisloze pistool van Agent 47. Of op een andere moment schiet je een ober neer, waarna je met zijn kleding aan een maaltijd komt brengen. In die maaltijd verstop je je wapen om de trekker dicht in de buurt van de wachter over te halen. Vaak kosten zulke fratsen enige tijd, maar het maakt het er een stuk makkelijker én leuker op. De vrijheid in het kiezen van je eigen weg is enorm.

Huurmoordenaars zijn bruut en dat komt in dit spel zeker naar voren. Bloed en ernstig geweld wordt niet vermeden. Dit komt onder andere tot uitdrukking in de lijst van wapens, want naast de bekende mitrailleurs, uzi’s en snipergeweren kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld een openhaard pook, een vleeshaak, een Japans zwaard of een pianosnaar waarmee je mensen op gruwelijke wijze kunt wurgen.

Domme vijanden zouden het spel kunnen opbreken, maar in Hitman: Contracts belooft de tegenstand serieus slim te zijn, en dus realistisch. Ziet de vijand je langslopen, dan zullen ze eerst een moment verbijsterd staan kijken wie er langsloopt, in plaats van dat ze meteen een wapen pakken en je neerschieten. Ga je echter gekke en riskante dingen doen, dan zullen ze wel meteen tot actie overgaan. Ben je eenmaal serieus opgemerkt door iemand, dan worden er meteen meerdere vijanden bijgehaald. Deze gaan in groepjes naar je op zoek, wat het geheel een stuk lastiger (maar ook realistischer) maakt. Je kunt maar beter onopgemerkt blijven.

Variatie zal er zeker zijn, want alleen al de locaties zijn bijzonder divers en groot. Waar je de ene keer een Russische basis moet infiltreren, moet je de andere keer een haven binnendringen die gesloten is door de politie. Of je moet op een duivels feest in een slachthuis geheime informatie achterhalen. Moorden blijft natuurlijk centraal staan, maar de doelwitten zijn elke keer anders, evenals de locaties dus. Rotterdam, Parijs, Siberië en Hong Kong zijn slechts enkele voorbeelden van plaatsen die bezocht worden.

Opmerkelijk is dat de sfeer ditmaal een stuk grimmiger is, in tegenstelling tot de exotische eerste delen. Dankzij een aantal grafische foefjes wordt die grimmige sfeer versterkt; regen, bliksem en sneeuwval zien er angstig realistisch uit, terwijl de objecten in de omgeving ook bijzonder goed ogen. Denk hierbij aan stukken vlees die aan het plafond hangen in een slachthuis, of aan een open haard die echt warmte uitstraalt door het gebruik van zogenaamde filters.

Hitman 2 was erg succesvol, maar IO Interactive komt niet zomaar met een simpel vervolg. De engine is flink op de schop gegaan waardoor de enorme vrijheid in het completeren van missies nog beter tot uiting komt. Ook grafisch ziet het er allemaal prachtig uit en de visuele foefjes komen natuurlijk zeer goed tot uiting dankzij de speelstijl vanuit de derde persoon. Verder maakt de muziek, waar de beste mensen voor zijn ingehuurd, de donkere en grimmige sfeer helemaal af. Er is natuurlijk veel meer dat Hitman: Contracts naast die fantastische sfeer en grote vrijheid biedt; we kunnen dan ook niet wachten om eind april in een dramatisch en spannend verhaal op pad te gaan als een brute huurmoordenaar.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Ziet er gruwelijk uit :)

  • Ik had niet zoveel met Hitman… Maar hij ziet er idd erg relaxed uit.

  • Ja, ik vind het gewoon erg cool. Het idee dat je een huurmoordenaar bent, en dat je dat via verschillende wegen kunt uitoefenen, dat lijkt me echt super. Daarnaast hou ik wel van dit soort realistische geweld. Ik kan niet wachten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren