1. Fable - De spelwereld

Fable - De spelwereld

Twee weken geleden startten we een reeks met impressies over Fable. Vorige week gingen we dieper in op het heldensysteem. Daarin blikten we kort vooruit naar vandaag, omdat we ook wel eens naar de spelwereld willen kijken. Fable speelt zich af in Albion, dat is een fictieve wereld vol met niet speelbare karakters, dorpjes, steden, bossen en allerlei andere natuurverschijnselen.

Lionhead Studios is nogal trots op Albion en dat lijkt volkomen terecht te zijn. Het creëren van de wereld heeft de studio erg lang gekost, maar het resultaat mag er daarom ook zijn. Albion is namelijk van alle markten thuis: het bevat ravijnen, rotsachtige omgevingen, bossen, bergen, heuveltjes, kustlijnen en zelfs ruïnes. Een klein stukje lopen in Albion zorgt ervoor dat de speler zich in een totaal andere wereld waant. Daardoor is er veel diversiteit in Fable te bespeuren en wordt het nooit echt saai.

Albion is, anders dan veel andere spelwerelden, niet voorzien van de zogenaamde ‘achtergronden’. Dit zijn vaak getekende oppervlakken waar de speler naar kan kijken, maar niet heen kan omdat een onzichtbare muur de weg blokkeert. Het grote gevaar in het ontbreken hiervan is dat Fable wel eens enorm onoverzichtelijk kan worden. Immers, je zult dan rondlopen in gedeelten van de wereld waar je helemaal niet moet en wilt zijn. Daar hebben de breinen achter het spelconcept (waaronder de heer Molyneux) iets op gevonden: door hoogteverschillen en allerlei natuurverschijnselen toe te voegen, kan de speler niet alle plaatsen bereiken. “Wat flauw!”, zul je nu denken. Maar als je erover nadenkt, is het wel realistisch. Niet iedereen die dit stuk leest kan bijvoorbeeld het topje van de Mount Everest bereiken. In Fable zijn dit soort beperkingen dus toegevoegd.

Overigens wil dit niet zeggen dat Fable maar een klein spelwereldje zal bevatten; integendeel! De wereld is enorm groot en het zal heel wat tijd kosten om van de ene naar de andere kant te lopen of rennen. Door de eerder genoemde beperkingen lijkt de wereld bovendien groter omdat er nu op elk plekje wel iets te doen is.

De steden zijn echter het meest interessant, omdat de mogelijkheden hierin bijna onbeperkt lijken te zijn. Het is dus, zoals vorige week al aan bod kwam op InsideGamer, mogelijk een huis te kopen en te verhuren. Daarnaast behoort het tot de opties om bij andere huizen in te breken. Dan moet je er natuurlijk wel zorgen dat je niet betrapt wordt. Enkele namen van steden zijn ‘Bowerstone’, ‘Oak Vale’ en ‘Hook Coast’.

Fable bevat dus een dynamische wereld met groot oppervlak en allerlei verschillende soorten gebieden, enkele steden en dus geen achtergronden. Dat is nogal wat, maar gek genoeg houdt het daarmee niet op. Naast een zeer belangrijk weersysteem, is er ook nog een dag- en nachtcyclus geïmplanteerd. Beide elementen zijn op elkaar afgestemd. Het weer verandert als het nacht wordt of juist als het weer licht is. De zon schijnt, de wind waait, het kan misten en regenen. Bovendien draait de planeet om de zon waardoor de positie ervan steeds verandert. Jouw karakter zal daarop reageren: hij kan bijvoorbeeld bruin worden of spierwit blijven. Bovendien moet hij rekenen houden met de nacht, omdat naar bed gaan toch een belangrijke plaats in het spel heeft. Zonder slaap zullen bepaalde krachten en het uithoudingsvermogen kunnen afnemen. Tenslotte reageren ook de andere karakters in Albion op deze elementen. Kinderen gaan overdag naar school en mensen naar hun werk. Dit terwijl in de avond gezamenlijk thuis wordt gegeten en dat het in de nacht een stuk rustiger is.

Volgende week sluiten we af met een blik op het vechten in Fable. Daarbij volgt ook een gedeelte over de magie, wat de makers ‘Will’ noemen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • het spel mag van mij nu ook wel een keer uit komen

    dit duurt wel heel lang met deze game.

  • jup…warneer komt het spel nou eigelijk precies uit? dan weet ik namelijk voor warneer ik geld moet hebben :)

  • Grrrrr….. nu kan ik nog minder lang wachten, goede text!!!

  • Geduld jongens , geduld .

  • Release staat, zoals ons systeem meldt, op 2e helft van 2004. Dat is een vrij ruim genomen schatting natuurlijk. Ik hoorde dat ze dingen als paarden, de keuze van een vrouwtje spelen en de online optie hebben geschrapt zodat het eerder af is. Gokje: eind november.

  • over 5 jaar dan is het spel af.

  • Hahaha.



    Deze zomer.

  • je kan ook een hond nemen in dit spel tog:P

  • Wordt een toppertje das zeker

  • Uh Priest ooit van ABN gehoord???

    Jammer dat ze dingen als paarden hebben geschrapt!

    Die vrouw spelen boeit me niet echt en heb toch geen live dus online ook niet.

    YEAH prachtig spel


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren