1. Ikaruga

Ikaruga

Het 2D (space) schietspel genre is zeer populair bij de harde kern gamers. De absurde moeilijkheidsgraad van deze spellen en het old skool gevoel dat deze spellen opwekken is moeilijk te beschrijven.

Ikaruga is een titel die ontwikkeld is door Treasure, een ontwikkelaar die zich al zeer lang op de markt beweegt. Het spel is een verticale space shooter die je tegen een enorme hoeveelheid schepen laat vechten om het uiteindelijk na ieder level op te laten nemen tegen een gigantische eindbaas. Spellen als deze worden vaak na enkel gebruik al weer ingeruild door de massaspelers, aangezien de moeilijkheidsgraad, zoals gezegd, zeer hoog ligt en het plezier na enkele speelsessies verdwenen lijkt te zijn.

Ikaruga vraagt om discipline en een herhaling van spelen en nog eens spelen, totdat het complete level in je hoofd zit. Waar het gehele spel om draait is het chainen van kapotgeschoten luchtschepen. Wanneer drie dezelfde schepen worden vernietigd heb je één chain. Krijg je daarna weer drie schepen van dezelfde kleur, dan krijg je er nog een chain bij. Het probleem is echter dat naast het feit dat er gigantisch veel schepen in beeld verschijnen, de polariteit de hele tijd verandert. Er zijn namelijk zwarte en witte schepen die kogels op je afvuren.

Denk nu echter niet dat je geheel weerloos bent wanneer je geraakt wordt door de honderden schepen die in beeld verschijnen. Het schip heeft namelijk de mogelijkheid om óók van polariteit te veranderen. Het absorberen van witte kogels is dan bijvoorbeeld mogelijk wanneer het schip haar witte ‘vorm’ aanneemt. Andersom geldt dit ook voor zwarte kogels, zodat het lijkt alsof het doel is om alleen de kogels te ontwijken.

Niets is minder waar, aangezien tegenstanders eerder ontploffen wanneer zij geraakt worden door een tegengestelde polariteit. Zwart doodt wit sneller, en andersom. De kunst is dan om het gehele level door te chainen en een zo hoog mogelijke score te behalen. Naast het chainen is het echter zeker ook zaak om in leven te blijven. En dat is zeer pittig wanneer tientallen schepen je proberen kapot te schieten. Ontwijken, van polariteit veranderen en blijven schieten: een hel voor de gemiddelde speler die het al zeer snel voor gezien zal houden. Ikaruga is echter niet veel moeilijker dan dat je het zelf maakt. Speel maar vaak genoeg één van de vijf levels en het gaat je steeds makkelijker af.

Voor zover je van makkelijk kunt spreken natuurlijk. Ikaruga blijft schrikbarend moeilijk voor het grote publiek en vraagt veel geduld en tijd. Wanneer je dan echter het level uit je hoofd kent wordt het pas echt interessant. Het chainen van een rij van drie dezelfde schepen geeft je een steeds betere plek op de rangschikking. Een uitstekende score na afloop van een level levert een flinke adrenalinestoot op en vergeet ook niet dat het steeds maar verbeteren van je eigen score voor een bijna oneindige speelduur zorgen.

De gedegen soundtrack en de niet zeer opvallende visuele beeldvullingen zijn niet belangrijk genoeg om aandacht aan te besteden. De speelbaarheid van een game als deze is de spil waar het spel om draait en bij Ikaruga heeft Treasure fantastisch werk verricht. Persoonlijk leg ik het spel wel erg snel weer aan de kant. Een teken van zwakte? Misschien, of ik ben niet helemaal geschikt om een titel als deze tot op het bot af te kluiven. Eens in de zoveel tijd kriebelt het alleen weer en dan waag ik mij weer aan deze space shooter.

Conclusie en beoordeling

Ikaruga is voor mij een spel precies zoals het moest zijn. Of je nu fan bent van het genre of niet; het spel barst van de kwaliteit die je echter wel de tijd moet gunnen om tot je door te dringen. Ben jij het type dat al bij een spel als Eye Toy een walktrough erbij pakt, dan is Ikaruga zeker niets voor jou. Het spel is één van de moeilijkste spellen van deze generatie, vraagt veel van je geduld en slokt een hoop tijd op. Gamers die geïnteresseerd zijn in het genre of het oude vertrouwde “vroeger was alles beter”-gevoel weer eens mee willen maken doen er goed aan Ikaruga aan te schaffen. Treasure heeft een juweeltje afgeleverd.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • chainen
  • herspeelbaarheid
  • Minpunten
  • moeilijkheidsgraad
  • lengte

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Blijkbaar werdt er toendertijd nog mooi gevochten om je moeder (of luster). Maar Inside Gamer heeft zijn recensie sindsdien erg uitgebreid, tenminste dat is wat ik vindt.

  • Ohja, leuk voor de fans, maar niets voor mij. InsideGamer zou zich meer moeten richten op het gebruik van het woord lutser.

  • Ik doe echt veel te veel voor badges…

  • wat voor badges? of ben ik nu dom?

  • Blijkbaar werdt er toendertijd nog mooi gevochten om je moeder (of luster). Maar Inside Gamer heeft zijn recensie sindsdien erg uitgebreid, tenminste dat is wat ik vindt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren