1. Vietcong: Fist Alpha

Vietcong: Fist Alpha

Vietcong was niet bepaald een spel dat tot de toppers in zijn genre werd gerekend. Toen dat spel uitkwam was het idee echter nog wel origineel, omdat er nou eenmaal nog niet zoveel Vietnam spellen waren. Inmiddels is er wél concurrentie, en dan vooral in de vorm van Battlefield Vietnam, en met Shellshock: Nam ’67 op komst lijkt het Vietnam oorlog monopolie van Vietcong weg te vallen. Vraag is dus of deze uitbreiding de standaard hoog genoeg legt om de concurrentie voor te blijven.

Hoe goed of slecht het ook is, het blijft een uitbreiding van een al bestaand spel. Ik kon dan ook vrij weinig veranderingen ontdekken in de algemene in-game gameplay. Uiteraard is het spel visueel her en der een beetje opgepoetst, maar het oogt allemaal nog steeds een beetje grof. Vooral de omgeving zien er niet super uit. Puur kijkend naar de omgeving kun je zeggen dat bijvoorbeeld Far Cry een nieuwe standaard op dat gebied heeft gezet. Een standaard waar Vietcong: Fist Alpha bij lange na niet aankomt.

Een uitbreiding steunt natuurlijk op vernieuwingen; hoe meer nieuwe dingen, hoe interessanter de aankoop van de uitbreiding immers wordt. Wat vernieuwingen betreft vinden we behalve een vijftal nieuwe wapens natuurlijk ook een nieuwe campaign. Je speelt vóór het verhaal uit het originele Vietcong. Concreet: jouw eenheid wordt gestationeerd op Nui Pek met als hoofdopdracht daar een basis op te bouwen. Die basis ken je wellicht al uit Vietcong, waar de basis op Nui Pek je thuisbasis is. Met deze campaign ben je ongeveer een uur of zes, zeven bezig.

Een belangrijk punt in iedere shooter is het ‘gevoel’ van de actie. Een spel kan er nog zo fraai uitzien, maar als de actie gewoonweg niet realistisch is, is het spel kansloos. Gelukkig is dit aspect in Vietcong: Fist Alpha dik in orde. Vooral wanneer je basis wordt aangevallen door de North Vietnamese Army (NVA) is de spanning van het spel duidelijk voelbaar. Je ligt op wacht en tuurt naar de jungle zonder iets te zien, maar je wéét dat ze er zijn. Je kunt ze alleen niet zien… Wanneer het geweld dan ineens losbarst, zal je flink aan de bak moeten om je basis te beschermen. Naar mijn mening is dit een van de leukste missies in het spel.

Daar tegenover staat helaas ook een slechte missie. Er is een missie waarbij je niet opgemerkt mag worden. Jij niet, en je maten ook niet. Dat is niet zo leuk als die lui zo slim zijn te schieten zodra ze een vijand zien: je bent opgemerkt, mission failed. Een goed voorbeeld van de kunstmatige intelligentie in dit spel. Op dit punt zakt het spel naar mijn mening een beetje door het ijs. Op een gegeven moment zat ik achter een struikje te wachten tot de NVA manschappen langs kwamen lopen. Nadat ik er een stuk of vijf had neergeknald verwachtte ik toch wel opgemerkt te worden, maar nee, de vijanden bleven gewoon dezelfde route nemen, en fungeerde op die manier dus als knalvoer voor mijn machinegeweer. Daarbij kun je ook nog een aantal bugs optellen: mannetjes die tegen bomen aan blijven lopen, mannetjes die half boven een greppel gehurkt zitten waardoor een voet in de lucht hangt, enzovoorts.

Gelukkig kunnen we ook echte tegenstand vinden in de multiplayer modus. Helaas is dit ook niet echt super. Het is niet superslecht of iets dergelijks, maar het mist toch iets. Ik voelde nooit de spanning die ik in andere schietspellen online wel vaak voel. Toegegeven: in de multiplayer is het pure vechten wel leuker als in de singleplayer, maar doordat het in de multiplayer min of meer doelloos is (geen radiocontact met de basis, alleen maar schieten) wordt het al snel saai.

Conclusie en beoordeling

Ik ben niet kapot van Vietcong: Fist Alpha. Hoewel het Vietnam sfeertje wel goed wordt neergezet en de actie zelf redelijk goed is, mist het spel toch de afwerking die nodig is voor een echt goed spel. Het ziet er niet geweldig uit en kent enkele irritante bugs. De multiplayer is teleurstellend. Concurreren met andere FPS spellen als Far Cry en Call of Duty kan dit spel bij lange na niet, en ik vraag me af of het in de buurt kan komen van Battlefield Vietnam. Geslaagde missie? Dacht het niet...
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Spanning bij sommige gevechten
  • Herkenbare elementen in het nieuwe verhaal
  • Minpunten
  • Gebrekkige kunstmatige intelligentie
  • Matige multiplayer
  • Technisch achterhaald door nieuwe FPS spellen

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • heb hem geleend van een vriend en vond het ook maar niks, vooral de AI, deed het spel het meest parten

  • Hoe kan je als minpunt zeggen technish achterhaald door nieuwe FPS spellen… dan kan je dat bij elke game zetten waar een addon uitkomt voor een iets oudere spel -_-;

  • Addons kun je toch ook verbeteren? Zoals battlefield Vietnam. Die is een stuk zwaarder dan BF 1942.

  • Daarom is Vietnam ook geen addon, maar een stand-alone nieuw spel, deeltje 2 in de battlefield serie

  • Inderdaad, BF:Vietnam is een spel op zich…



    bij de plus en minpunten staan de voors en tegens van het spel, of: de aankoop daarvan. Het feit dat het spel technisch achterhaald is lijkt me een behoorlijke tegen als je overweegt het spel te kopen… daarom dus.

  • ik vind vietnam wel goed maar het is vertder egwoon hetzelfde als 1942.

  • Het spel ziet er niet uit! echt lelijk beeld en de gameplay is ook niet goed.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren