1. Sphinx and the Cursed Mummy

Sphinx and the Cursed Mummy

Tijdens de E3 van vorig jaar toonden THQ en Eurocom een humoristisch en origineel avonturenspel met twee uiteenlopende karakters in de hoofdrol. Het spel zou bijna in de vergetelheid zijn geraak, ware het niet dat Sphinx and the Cursed Mummy onlangs bij ons op de deurmat belandde. Eurocom, ondermeer bekend van James Bond 007: Nightfire en Harry Potter en de Geheime Kamer, geeft aan dat dit spel het langs bij ze in ontwikkeling is geweest van alle eerder uitgebrachte titels. Het werk dat ze verricht hebben, is wel degelijk beloond met een strak avonturenspel dat zich onderscheidt van de rest en terecht een goed cijfer mag krijgen.

Sphinx and the Cursed Mummy speelt zich af in het oude Egypte. De hoofdpersoon is Sphinx, een halfgod met het lichaam dat veel weg heeft van een kruising tussen een leeuw en een mens. Het verhaal is nogal suf en draait eigenlijk alleen om het verwijderen van het kwaad uit het land. Sphinx is hiervoor de aangewezen persoon. Je zou dus denken: weer zo’n dertien in een dozijn spel dat zichzelf tekort doet qua originaliteit. Niets is echter minder waar; het spel voegt een leuke twist toe door een tweede karakter uit de doeken te doen: een grappig uitziende mummie.

Het spel is dus gesplitst in twee delen: het spelen met Sphinx en het spelen met Mummy. De eerste van die twee heeft heel veel weg van Nintendo’s Zelda. Het spel laat de speler door kerkers dwalen en intussen puzzels oplossen. Wel is een groot verschil aan te wijzen, Sphinx and the Cursed Mummy is namelijk veel meer platformgericht dan de Zelda spellen. De speler zal moeten springen, klimmen en rennen om bepaalde gedeelten van de spelwereld door te komen. Hierbij komt het vaak neer op goede timing, iets wat door de automatische sprongoptie in Zelda niet nodig was.

Maar gelukkig blijft hier dus niet bij. De Mummy is het echte originele gedeelte waar de speler mee te maken krijgt. Omdat je een mummie speelt, kun je met dit karakter niet sterven en dat brengt enkele leuke mogelijkheden met zich mee. Terwijl de puzzels van Sphinx wel goed zijn, maar vooral gebaseerd op andere avonturenspellen (stap op de knop, haal een hendel over en dat soort standaard zaken), is de mummie juist innovatief. Zet de mummie in brand om een houten poort te laten verbranden of hak hem door middel van messen in drie delen om zo elk van deze delen op een knop te laten staan.

Helaas is de titel op sommige aspecten niet goed genoeg uitgewerkt. Het vechtsysteem laat te wensen over omdat het geen lock-on systeem bevat en de camera standpunten vaak voor veel onoverzichtelijkheid zorgen. Bovendien is het spel een langzame starter. Omdat de speler aan het begin nog maar weinig krachten heeft, zullen ongeduldige spelers echt doorzettingsvermogen moeten tonen om dit spel verder te spelen.

De presentatie is op sommige punten ook verre van perfect. Sphinx and the Cursed Mummy is gek genoeg niet voorzien van stemmen waardoor de filmpjes erg saai worden en het product niet afgewerkt oogt. De visuele pracht en praal maken daarbij wel veel goed; het spel ziet er echt enorm goed uit. Vooral de lichteffecten zijn prachtig, net als de animaties die overigens ook humoristisch zijn. Je zult zeker in de lach schieten als je de mummie voor het eerst onder ogen krijgt. Tenslotte lopen de GameCube en Xbox versie soepel op 60 frames per seconde. De PlayStation 2 versie doet dat ook, maar heeft af en toe te kampen met wat beeldvertraging.

Conclusie en beoordeling

Sphinx and the Cursed Mummy is een zeer leuk avonturenspel, goed voor zo’n 20 uur spelplezier. Hoewel het spel een langzame starter is, ontpopt het zich later tot een ‘bijna-klassieker’ die helaas niet kan tippen aan titels als Zelda, maar alleen al door de toevoeging van een tweede karakter zeker de moeite waard is.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Twee uiteenlopende karakters
  • Lang avontuur
  • Humor
  • Minpunten
  • Langzaam en saai begin
  • Afwerking laat te wensen over
  • Cliché puzzels en verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hmm ken volgens mij wel een leuke game worden als je eenmaal verder in het spel bent

  • Vind het spel ook wel ok, erg gelachen samen met kris op de bank. Maar het irriteert me enorm dat de karakters niet praten, terwijl hun mondjes wel op en neer gaan.

  • Heb het spel ook gespeeld en moet zeggen dat het wel wat weg heeft van Zelda… en ja… dat ze niet praten is erg irri -.- … maarja… naar twee uur spelen had ik het wel bekeken met dat spel…

  • dit is het hoogste cijfer wat dit spel heeft gekregen…..dacht ik



    en trouwens, 20 uur replay?! das aaardig veel aangezien je metroid prime in 6 uur kan uit spelen en POP in 4 á 5 uur

  • Misschien dat je dit in 15 uur kunt, maar zeker niet veel korter. Ik heb de gemiddelde score even opgezocht voor je: die ligt op 80%. Als je naar de grotere gamesites kijkt, dan zie je dat IGN een 8.5 geeft en Gamespot een 8.2. Maar ja, al was het anders, dan hoeven wij hier toch geen rekening mee te houden. Een 8 is mijn inziens het perfecte cijfer voor dit spel omdat het net niet de top kan bereiken, maar wel heel erg leuk is.

  • hm

  • Ik vind deze wel oke. Meschien zijn die puzzels wel lame oke maar wel vermakelijk :)

  • Heb hem een half jaar geleden besteld. Heb hem nog steeds niet :(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren