1. Deus Ex: Invisible War

Deus Ex: Invisible War

Warren Spector en zijn Ion Storm wisten in 2000 een fantastisch staaltje werk te verrichten met de komst van Deus Ex. Door een intrigerend sciencefiction verhaal te combineren met bijna complete vrijheid en een camerastandpunt vanuit de hoofdpersoon’s ogen, groeide deze actie-RPG uit tot een briljant kunststuk. Reden voor een vervolg? Eigenlijk niet, want Deus Ex was onder dezelfde naam bijna niet meer te verbeteren.

Toch zagen Eidos en Ion Storm nog wel iets in het verdienen van een paar centen. Een goed concept een beetje uitmelken moet kunnen, toch? Nou, dat gebeurde dan ook, maar wel volgens een aparte denkwijze. De makers wisten dat ze met een direct vervolg nooit konden slagen en besloten daarom een nieuwe Deus Ex te ontwikkelen, met dezelfde naam, maar een andere stijl. Niet dat de vrijheid, plotwendingen en karaktergroei verdwenen zijn; Deus Ex: Invisible War is vooral veel simpeler geworden om te spelen. Dat heeft een duidelijke reden, namelijk dat het spel ontworpen is voor de Xbox en tegelijkertijd voor de PC wordt uitgebracht.

Voorbeelden van dit versimpelde spelconcept zijn onder andere de manier om een computer te hacken, wat in Invisible War stukken gemakkelijker werkt. Ook een multitool (soort lasapparaat waarmee allerlei deuren en poorten te openen zijn) wordt ditmaal direct gebruikt wanneer de speler voor een plaats staat waar dat kan. Tenslotte is alle munitie op elk wapen te gebruiken. Het denkwerk op dat gebied is dus fors afgenomen.

En dat is voor veel spelers heel erg jammer. De computers die eerst met een eigen besturingssysteem tot in het detail gekraakt konden worden, zijn nu voorzien van een droog menuutje waarin de speler op een saaie manier aanpassingen kan maken. Bovendien waren veel mensen helemaal gek van het ‘creatief denken’, nodig om bepaalde vijanden uit te schakelen terwijl er maar weinig munitie voor de sterkere wapens voor handen was. Sluipen was daarom vaak de enige optie, iets wat we in deze variant niet zó vaak meemaken. Al schietend is het mogelijk een groot gedeelte van het spel te doorkruisen. Nou is dat helemaal niet zo leuk en zorgt het voor minder spannende momenten. Feit is echter wel dat veel personen hiervoor kiezen omdat de andere opties (waaronder het kraken van computers) nou eenmaal niet genoeg uitdaging bieden. Door de bovenstaande wijzigingen neemt het gevoel van vrijheid af. En laat dat nou net één van de belangrijkste punten van het eerste deel zijn!

Het is, zoals je zult zien, erg gemakkelijk om Deus Ex: Invisible War af te zeiken, de grond in te boren. In al ons enthousiasme vergeten we alleen dat het spel ook een heleboel kwaliteiten heeft. Al is de vrijheid dan wel afgenomen, het sciencefiction verhaal wordt op een fantastische manier neergezet. De missies lopen allemaal door elkaar en de speler heeft de keuze om de ene missie wel te voltooien en de andere misschien niet. Daarnaast biedt het spel de mogelijkheid om allerlei biomods aan het karakter toe te voegen. Hiermee kan hij of zij onzichtbaar worden, sneller zijn of weerstand bieden tegen gifgassen. De keuze tussen deze toevoegingen luistert af en toe erg nauwkeurig en maakt het spel daardoor wat uitgebreider.

Ook de verwerking van de grafische engine en de physics is geniaal. Hoewel deze physics soms vooral voor de sier toegevoegd zijn, is het enorm leuk om te zien dat elk voorwerp (of lichaam) is op te pakken en weg te slingeren. Tel dat op bij de lichteffecten, de kwaliteit van de textures en er is te concluderen dat Deus Ex: Invisible War op visueel gebied zijn tijd ver vooruit is. En dat allemaal op de sterk verbeterde Unreal techniek, die andermaal bewijst goed mee te kunnen.

Conclusie en beoordeling

Deus Ex: Invisible War geeft vooral een dubbel gevoel. Het is erg moeilijk om dit spel van een cijfer te voorzien. Aan de ene kant schiet het spel zwaar tekort aan de verwachtingen die opgewekt werden door zijn voorganger. Spelers van het vorige deel zullen dus teleurgesteld zijn en het spel daardoor het liefst zo ver mogelijk van zich af zetten. Een ‘vijf’ of ‘zes’ is dan erg logisch. Echter, dan vergeten we dat het spel aan de andere kant op zichzelf erg goed is. De vrijheid is minder geworden, maar nog steeds op een goed niveau en de wisselwerking tussen actie en strategie is netjes in het verhaal en concept geïmplanteerd. Daarom verdient Deus Ex: Invisible War dan minimaal een ‘zeven’, voor de mensen die het eerste deel niet speelden misschien zelfs nog hoger.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Intrigerend verhaal
  • Visueel kunststukje
  • Wisselwerking actie en denkwerk
  • Minpunten
  • Minder vrijheid dan in voorganger
  • Maakt beloften niet waar
  • Veel simpeler geworden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een spel waar velen jaren naar uitgekeken hebben. Jammer dat hij niet aan de verwachtingen voldaan heeft.

  • Dat zeker inderdaad, maar het valt dus wel vies tegen als je de hoge standaard vna het eerste deel gewend bent.

  • Volgens mij alleen de PC versie getest ? Graficks van de X-Box zijn ook wel aardig maar niet echt een visueel kunststukje:)

  • Voornamelijk de Xbox versie getest en ik vind de dynamische belichting en dergelijke toch erg goed. Het is misschien geen top-of-the-bill spel wat betreft visuele kwaliteiten, maar de sciencefiction sfeer maakt er wel degelijk iets aparts van, vandaar de benaming 'kunststukje'.

  • Dat hele gedoe met die ammo vond ik erg stom in de game. Maar even over de graphics… Veel modellen van bv wapens en characters waren gewoonweg niet mooi. Daarom hebben veel modders ED al bergen nieuwe character skins, moddels etc. gemaakt. Die werkelijk vele malen mooier zijn dan wat we in dat spel te zien kregen… Zoals bv goeiende ogen van al die biomods enzo.



    Maar de gameplay is dik in orde… enzigzins simpel maar zo erg is dat niet. Het speelt wel lekker weg daardoor. :)

  • Het grootste probleem van Invisible War is een nauwelijks te overtreffen voorganger… Als op zich zelf staande game verdient ie boven de 8, als sequel schiet ie te kort.



    Klasse review, je weet ook mijn gevoelens over de game prima te verwoorden.



    Nog over het verhaal: de meeste gamers zullen er weinig van snappen, de dialogen zijn UITSTEKEND maar wel in vrij lastig Engels. No problemo for me of curz :P

    Het verhaal is erg politiek getint, en als je de wereldpolitiek een beetje volgt, de spelletjes die worden gespeeld enz. dan weet je het verhaal heel erg te waarderen. Veel mensen zeiken er over, dan komt doordat het erg volwassen is, geen Area 51 blabla die iedereen wel aanspreekt.



    Het is nog nooit voorgekomen dat ik zo weinig toe te voegen aan een review, mijn complimenten.





  • Tnx, eerlijk gezegd was dit de moeilijkste game om te beoordelen, en ik heb de laatste twee jaar toch heel wat spellen voor IG gerecenseerd. Probleem is dat je ook na het spelen van het spel eigenlijk niet weet wat je er van moet denken, en dan moet je het dus nog op papier zetten:)



    Dat politieke tintje aan het verhaal vind ik juist erg vet trouwens, maar is wel erg hoogdrempelig voor veel mensen.

  • ik vind het spel spel dik in orde, maar goed er moet wat te zeuren zijn

    over games toch.

    vroeger mocht je dromen over dit zoort spellen.

    nu heb je ze.

  • hmm ik heb hem zelf al (voordat hij uitkwam awaw :P) maaruh ik vind het wel een geinig spel ik heb het eerste deel nooit gespeeld dus ik weet niet of die btr was maar ik weet wel dat dees goed is :D

  • Wat ik het meest gemist heb bij deel 2 is de xp die je kon halen in deel 1 door bepaalde submissies uit te voeren of locaties te ontdekken. Die xp kon je dan gebruiken om een heel rijtje skills te verbeteren, zoals: hacken, wapen en lockpick skills. Voor die xp heb ik vaak genoeg hele levels uitgekamt totdat er echt niks meer te halen viel. Daarnaast had je natuurlijk ook de biomods, alleen dan meer.

    Het verhaal is op zich goed te doen, maar makkelijker te begrijpen als je deel 1 hebt gespeeld.

    Goeie recensie trouwens.

    Ps: voor de mensen die deel 1 niet kennen. Ik zag hem laatst nog ergens liggen voor 5 Euro.

  • Ik had Invissible Wars 3 dagen non stop gespeeld en uitgespeeld. Ok, het is idd wel een kort spel, maar het verdient zeker hoger dan een 7. Deel 1 was wel een stuk beter, maar een acht had toch op zijn minst toch wel gekunt???

  • Heb het ook als minimaal cijfer ingevoerd, zoals uit mijn laatste zin blijkt. Invisible War is zeker een goed spel en verdient voor veel mensen ook zeker een 8, maar het kan anderen erg tegenvallen en vandaar dat dubbele gevoel: een 7 dus.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren