1. Slechte eindes

Slechte eindes

Vanochtend, toen mijn buikje al goed gevuld zat met allemaal paaseitjes, besloot ik er een stapel Xbox 360 games bij te pakken die ik nog niet heb uitgespeeld of waarvan ik vind dat ik nog een paar Achievements moet halen. Het begon met MotoGP 06, maar daarbij merkte ik dat ik toch echt te roestig was. Ik moest veel tijd investeren om het gevoel van juist sturen weer onder de knie te krijgen, en dus besloot ik een andere game te spelen. Rainbow Six Vegas is bijvoorbeeld zo'n game die ik niet had uitgespeeld. Van mijn collega's had ik al vernomen hoe het spel zou eindigen, maar zelf zat ik tot voor kort vast in het laatste level van het spel.

Afijn, vandaag moest het gebeuren. En het gebeurde. Ik kwam voorbij dat lastige stuk, bevrijdde de Hoover Dam van de lastige terroristen en zag de woorden 'to be continued' voorbij rollen, gevolgd door een schamele Achievement van 30 puntjes. Met mijn hoofd zat ik op dat moment ergens anders. Ik vond het namelijk schandalig dat een game zo eindigde. Ik bedoel, je betaald er zestig euro voor en dan verwacht je toch dat je een bevredigend einde krijgt. Maar nee, met Vegas krijg je een paar uur leuk spelplezier met zo'n vreselijk rot open einde die je eigenlijk verplicht om de opvolger te kopen. En dat vind ik toch gewoon niet netjes.

Hetzelfde had ik, net als zovelen, met Halo 2. Ja, Bungie heeft zelf toegegeven dat het einde niet zo was als het had moeten zijn, maar dat hadden ze van te voren ook wel even kunnen bedenken. Nu ben je als Halo 1 en Halo 2 consument en fan automatisch verplicht om het derde deel te kopen, omdat je wilt weten hoe het eindigt.

Is dit uitmelken? Eigenlijk wel ja. Het is gewoon de consument lekker te maken om vervolgens voor een paar euro met een uitbreiding te komen of nog ergens, met een opvolger waarvoor je het volle pond moet betalen.

Deze vaststelling betekent natuurlijk niet dat games met een open einde, die je teasen, per definitie slecht zijn. Halo 2 en Vegas zijn je geld gewoon 100% waard, maar ik vind het hinten naar een volgend deel wel een kwalijke zaak. Bovendien geven games als deze mij niet zo volmaakt gevoel als een einde dat bijvoorbeeld een Final Fantasy VII bracht.

Daarom hoop ik maar dat ontwikkelaars dit soort trucjes niet al te vaak gaan uithalen en mij gewoon een gesloten einde geven om vervolgens een opvolger te maken, die het verhaal een nieuwe wending geeft of gewoon verder gaat op hetgeen wat er in het origineel is neergezet.

Dit artikel delen

Over de auteur