1. Unreal Championship 2: The Liandri Conflict

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict

Unreal Championship 2: The Liandri Conflict is het resultaat van de samenwerking tussen Microsoft en Epic. Het spel is nog maar net exclusief voor de Xbox aangekondigd, en wordt in eerste instantie ontwikkelt door zusterstudio Scion. Doordat dit tweede deel helemaal van de grond af opnieuw gebouwd wordt, onderscheidt het zich van zijn voorganger en van de PC-conversie The Awakening.

Grootste vernieuwing is dat de gevechten niet alleen door schietende wapens worden beslist. Ditmaal kunnen spelers namelijk ook lijfelijk de strijd aangaan met zogenaamde melee-wapens. Hiervoor is de optie om te alle tijde te wisselen tussen de derde persoon en de eerste persoon in het leven geroepen, zodat je altijd het overzicht behoudt. Dus bijvoorbeeld ook bij het maken van allerlei combo’s met behulp van allerlei sprongen. Dat klinkt allemaal interessant.

Maar laten we bij het begin beginnen; het soloavontuur. In UC2 is dit gedeelte opgesplitst in twee delen, waardoor er in je eentje meer te doen is, in tegenstelling tot deel één. In een speciale campaign moet de speler in een episch verhaal rituelen terughalen van de Liandri Corporation. Naast dit hoofdavontuur kan de speler ook de klassieke kampioensladder doorlopen met het spelen van allerlei toernooien.

Er is keuze uit ongeveer vijftien karakters die verdeeld zijn over vier rassen. Elk personage heeft zijn eigen unieke vaardigheden; zo is de ene snel en de andere weer heel sterk. Leuker is dat elk karakter een eigen melee-wapen bezit, waarmee het een geheel eigen stijl van aanvallen heeft.

Nu ligt het natuurlijk voor de hand om te zeggen dat spelers met bruut schietgerei veel meer in het voordeel zijn dan spelers die meer het lijfelijke geweld hanteren. Daarom heeft Epic wat aardige voordelen voor de vechters ingebouwd. Zo zijn de klappen met melee-wapens vaak krachtig door het gebruik van allerhande combo’s, die nog eens versterkt kunnen worden door het inzetten van vergaard adrenaline. Is er genoeg adrenaline, dan kan elk karakter iets unieks en krachtigs voor elkaar krijgen. Stel je maar eens een vampier voor die levensenergie van een ander afpakt om z’n eigen meter aan te vullen, om maar een voorbeeld te noemen.

Verder is een vechtende speler niet meer kansloos tegen een spervuur aan kogels. Wordt de linker trigger namelijk op het juiste moment ingedrukt, dan kunnen raketten of kogels voor een groot deel worden geweerd. Is de timing helemaal perfect, dan ketsen de kogels terug naar de speler die geschoten had. Daarnaast kan de speler beide triggers tegelijk indrukken om een schild op te bouwen dat de schade beperkt houdt. De mogelijkheid om een schild aan te maken is overigens van korte duur, maar helpt wel om dichter bij schietende spelers te komen. Eenmaal dichterbij kan het vizier op de vijand gericht worden waardoor de speler om hem heen kan dansen; een wendbare speler zal natuurlijk minder geraakt worden. Tel daar brute finishing moves bij op zoals we die kennen uit Mortal Kombat, en je zou op voorhand denken dat de balans tussen schietende en vechtende spelers wel goed zit.

Waar je in het eerste deel alleen een beetje kon wegduiken, daar is in deel twee een heel repertoire aan acrobatische bewegingen beschikbaar. Denk hierbij aan twee muren die tegenover elkaar staan; het is nu mogelijk om via sprongen van de ene kant van de muur naar de andere kant omhoog te gaan. En dit is slechts een voorbeeld, want er is natuurlijk veel meer. Heeft de speler eenmaal genoeg adrenaline, dan zijn er helemaal genoeg verschillende combinaties en bewegingen. De mappen zijn overigens zo gecreëerd dat er een flinke dosis strategie bij komt kijken, zodat de capriolen ook echt nut hebben.

Het soloavontuur lijkt met dit alles genoeg diepgang te hebben, maar waar een Unreal-spel in uitblinkt, zijn de online opties. Er zijn ongeveer vijftig verschillende mappen gemaakt die speelbaar zijn via Xbox Live. Epic heeft nog geen uitspraken gedaan over vernieuwde speltypes, maar we kunnen in ieder geval gewone opties als deathmatch, team deathmatch, capture the flag en variaties hierop verwachten. Een split-screen optie staat gepland voor op dit moment maximaal twee spelers, maar er wordt geëxperimenteerd of het ook mogelijk is met maximaal vier spelers. Epic betwijfeld echter of de speler dan genoeg beeld heeft om de bewegingen en gevechten uit te voeren.

Visueel zal het spel indrukwekkend zijn, met een boel speciale foefjes zoals we gewend zijn van een Unreal-spel. Daarnaast belooft de framerate dit keer wél soepel te lopen. Unreal Championship 2 staat gepland voor het einde van 2004, het is dus moeilijk om nu al een goed beeld te vormen. De eerste media en informatie beloven in ieder geval een boel vernieuwing en spektakel. Komt er opnieuw een rij informatie vrij, dan houden we je op de hoogte door middel van nieuwe impressies!

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Leuk voor de liefhebbers, maar UC lijkt me helemaal niks. UT is leuk, maar ik ga daar niet nog een keer UC bij kopen :(. De moves lijken me aan de andere kant wel vet. Naja. Maybe.

  • lijkt me wel leuk maar niet echt geweldig ofzo ik kijk wel hoe t uitpakt.

  • Hopen dat deze wel cool wordt op Live.

  • Kon je toch ook al met de 2004 editie? Tegen muren aanspringen dan?



    UT op console lijkt me niets, UT is gewoon een PC spel, net als Quake. Maar misschien dat deze UC wel wat kan gaan worden. *Duimt mee*

  • Dus dan vind je dat FPS niks zijn voor de console .

  • ik wil niet zeggen dat fps niks voor een console is, want het schijnt nogal wat fans te hebben. maar iedereen die het op de pc heeft gespeeld weet dat een muis en toetsenbord combi fijner en sneller is voor dit soort games.

  • ik wil niet zeggen dat fps niks voor een console is, want het schijnt nogal wat fans te hebben. maar iedereen die het op de pc heeft gespeeld weet dat een muis en toetsenbord combi fijner en sneller is voor dit soort games



    ________________

    Ik vraag me af of socom 2 er beter op zou worden op PC :)


  • mijn opinion: Xboxcontroller >>>>>>> Muis +toetsenbord



    en zit niet te mekkeren dat je met een controller niet snel kunt richten, want dat is onzin: Je kunt namelijk zelf instellen hoe snel je controller is….

  • het interesseert me niet hoe snel jij wel niet een rondje kan draaien met je controller, maar wel hoe snel je precies op iets richt (zonder auto-aim). het zal vast allemaal best te doen zijn met zo'n controller, maar ik wil wel eens zien wat er gebeurt als je een team met toetsenbord en muis, en een team met controllers in counter-strike pleurt.

  • UC op de xbox heb ik bij de release gekocht, en helemaal plat gespeeld. De besturing is gewoon perfect, kzou niet weten wat ik fijner vind, muis+toetsenbord of de xbox controller….

  • Ik vind UC niet echt goed. Unreal is een spel wat je snel moet spelen, snel bewegen en richten. Op de XBox kan dat niet, daar zijn meer shooters zoals CS en Halo geschikt voor. Maar alsnog, shooters blijven het lekkerst met muis en toetsenbord. Maar doordat dit spel zo als echt een console spel wordt ontwikkelt heb ik er wel vertrouwen in.

  • Ik moet zeggen dat ik UC ook erg goed vond. De Xbox-controller vind ik dan ook nagenoeg perfect. Die twee sticks zijn echt heel handig in gebruik en perfect voor shooters; ik heb er geen problemen mee, integendeel. Hoewel ik natuurlijk ook wel inzie dat een muis nog ietsjes beter is. Maar ik twijfel er niet aan dat dit gewoon erg leuk en goed te spelen is met de Xbox-controller.

  • Dat wou ik ook ff zeggen !

    Helemaal met Yoost eens !

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren