1. Aandelen Sony en Nintendo gedaald na aankondiging Google Stadia

Aandelen Sony en Nintendo gedaald na aankondiging Google Stadia

De streamingdienst vormt een bedreiging voor de consoles van nu

Sinds de aankondiging van Google’s streamingdienst Stadia zijn de aandelen van Sony en Nintendo gedaald. Nintendo is 4,6 procent gedaald en Sony 4,5 procent.

Stadia is een streamingdienst die het mogelijk maakt om, wanneer je met wifi verbonden bent, games te spelen op pc’s, telefoons en televisie, zolang Google Chrome erop draait. Ook kondigde Google onderstaande controller aan, die benodigd is om Google Stadia op televisies te draaien.

Stadia

Sony heeft eerder al een streamingdienst uitgebracht. De dienst, genaamd PlayStation Now, kwam in 2014 uit, maar de technologie en gebrek aan aandacht voor datacenters heeft de dienst tegengehouden. Hierdoor waren er veel klachten van gebruikers over het laggen van games. Nintendo werkt vooralsnog niet aan een streamingdienst.

“Dit is pas het begin”, zei Karol Severin, medeoprichter van databedrijf MIDiA Research, over Stadia. “De grote voorlopers in technologie, zoals Google, Microsoft en Amazon zijn de echte winnaars als het aankomt op het creëren van synergieën door hun huidige entertainment-landschap, grip op de Cloud infrastructuur en hoge content budgetten.”

Lees hier meer over wat Google Stadia exact inhoudt. De dienst lanceert dit jaar.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • zoals verwacht
  • En zeer zeer waarschijnlijk gaan Sony en Nintendo dit ook weer te boven komen. Want die twee staan qua streaming en innovatie echt niet stil.
  • @Meta_coola
    Zit alleen wel een flink verschil tussen de middelen en infrastructuur die Microsoft en Google tot hun beschikking hebben.
  • @Meta_coola

    Sony en Nintendo gaan nooit kunnen concurreren met de platforms die Google, Amazon en Microsoft kunnen bouwen….

    Amazon, Google en mischien microsoft en tencent zijn de 4 bedrijven die het kunnen gaan worden qua platforms….

    Dat wij als gamers het graag zouden willen is wat anders :)….

    Denk dat de huidige 'liefde' tussen microsoft en Nintendo ook iets met deze toekomst te maken heeft. Wie weet aast microsoft nu al op exclusieviteit van 3rd party nintendo. Beide Nintendo en microsoft weten dat Nintendo een cloud toekomst niet als 1st party overleeft.
  • @Newgamessuck

    No way dat Sony hier door gaat "verliezen" Sony gaat en blijft gewoon een Grote ( en sterke ) speler het gaming gebied.
  • @Meta_coola

    Zou kunnen, maar ik geloof niet erin dat Sony gaat bijbenen in cloud gaming gebied. Nu is gaming nog niet echt in de cloud en Sony is king. Wie weet blijft cloud klein of naast fysiek.

    Ze gaan op de cloud nooit winnen van een Google die het serieus neemt. Amazon gaat ook nog komen wss. Ene met youtube en andere met twitch integratie.

    Begrijp me niet verkeerd. Sony is groot in gaming, net als Nintendo. Ik denk dat dat nog wel zal blijven. Ik denk alleen niet in de cloud. Op dat gebied kun je gewoon niet concurreren met een google en microsoft en amazon.
  • @Newgamessuck
    Zolang het internet er niet klaar voor is blijft cloud gaming klein.

    Cloud gaming kan daarnaast nog wel eens een zeer duur grapje gaan worden voor de consument. De meeste gamers zijn casual gamers die alleen maar FIFA, GTA en Mariokart spelen. Zijn deze mensen bereid de abonnements kosten te betalen? Eerst zien dan geloven dus.

    Wat ook nog eens een punt is is dat de gamingmarkt nog erg klein is. Die 2 miljard betalende klanten kan je echt uit je hoofd zetten want dat wordt nooit gehaald. Verder zijn echte gamers, gamers die veel games kopen dus, zo conservatief als de pest en zijn ook nog eens verzamelaars. Daarom alleen al zal er de komende 20 jaar plek blijven voor consoles.
  • @Ramirez
    Ik verwacht idd ook dat de impact van cloud op de volgende generatie consoles nog miniem is. Maar vind het wel positief dat er nu zulke grote spelers de techniek gaan ontwikkelen tot consumentenproduct.
  • @Newgamessuck
    Zou kunnen. Maar ik zou het geen schande voor sony en nintendo vinden dat ze bv stoppen met hardware consoles en zich enkel nog richten op software. (en eventueel een controller)
  • Sony heeft eerder al een streamingdienst uitgebracht. De dienst, genaamd PlayStation Now, kwam in 2014 uit, maar de technologie en gebrek aan aandacht voor datacenters heeft de dienst tegengehouden. Hierdoor waren er veel klachten van gebruikers over het laggen van games.

    Wat is er tegengehouden? Afgelopen half jaar is PSNow aan het uitbreiden naar veel meer landen. Daarbij zijn er vorig jaar de eerste PS4 games downloads erbij gekomen. Klachten uit 2014, waar internet brandbreedtes nog veel lager waren is niet zo gek. Zelfs Stadia heeft op de showfloor input lag problemen en compressie issues. Latency problemen zal je bij alle 3 de streamingdiensten hebben namelijk.

    Internet bandbreedtes zijn in de laatste jaren natuurlijk hard gestegen maar zullen dit soort problemen nog lang niet volledig oplossen. PSNow is zelfs de grootste streamingdienst op dit moment qua gaming met een grote aanbod. Het is wachten tot de aankomende generatie om te zien of de infrastructuur overhaul zijn vruchten heeft afgeworpen.
  • Ik begrijp de reactie van aandeelhouders wel. Ik vind alleen de reacties, op bijvoorbeeld InsideGamer, echt voorbarig. Alsof Google al gewonnen heeft… Dat terwijl ze met al hun macht diverse andere markten binnen zijn getreden en hopeloos zijn gefaald. Daarnaast is ook Microsoft nog geen enkele generatie de grootste geworden, dat terwijl ze meer capaciteit op zo een beetje ieder vlak hebben.

    Daarnaast denken sommige dat de dienst alleen om de servers gaat ofzo, nee de service moet gewoon goed in elkaar zitten. Die server capaciteit zou je ook prima zelf kunnen realiseren of zelfs in samenwerking met een andere partij kunnen doen.

    Ik denk dat Amazon en Google het nog lastig gaan krijgen. Microsoft is door schade en schande een stuk wijzer geworden. Sony en Nintendo kunnen niet achterblijven en dat doen ze denk ik ook niet.

    Er zijn genoeg voorbeelden van kleine partijen die het tegen giganten opnemen en winnen. Anders kun je ook zeggen dat start ups net zo goed niet hoeven te starten.
  • @CerandoX.nl En daarom al dat gebla bla van "alleen Microsoft, Google en Amazon zijn capable om game streamingdiensten op te zetten".

    https://www.youtube.com/watch?v=0BQ4bXNdEQI

    Dit filmpje geeft duidelijk aan dat kleinere bedrijven prima in staat zijn een game streaming dienst op te bouwen, en zelfs hun eigen infrastructure/datacenters. Dit zegt ook meteen dat Sony met PSNow meer dan genoeg geld en capaciteit heeft om een prima next-gen streamingdienst op te zetten met PSNow. Mensen die denken dat Alleen Microsoft, Google en Amazon datacenters heeft, weten echt niet waar ze over praten namelijk.
  • Zoek eens op:

    Gaikai.
  • @Don Carpaccio
    Waarom moet ik dat opzoeken?

    Ik weet wat Gakai is/was.
  • @CerandoX.nl

    Dan moet je dit niet meer opzoeken mijn beste.
  • Streaming (Netflix) is voor de grotemensenmassa. Discs (UHD Blu-Rays) worden meer en meer een niche voor de échte liefhebbers en de mensen met veel geld.

    Btw ik vind Netflix geweldig handig, maar als ik een film van Christopher Nolan in volle glorie wil zien (#true4K), is streaming een minderwaardig medium.

    Dat is wat ik denk!
  • Kan je zien hoe kunstmatig de beurs is. Game streaming is bij bijna alle bedrijven nog een belofte. De "power van de cloud" van MS is in Crackdown 3 is een lachertje en hoewel Sony streaming al lange tijd aanbied loopt de massa er niet warm voor omdat het een stuk minder lekker is dan gamen vanaf lokale hardware.
    Ook is het internet er nog lang niet. Ik een hoop landen zijn er nog data limieten, is het net instabiel of traag. 5G is de nieuwe belofte maar technisch levert dat ook weer een ton problemen op.
    De toekomst zal ongetwijfeld ooit in de wolk zitten, maar nu is het voorlopig nog gebakken lucht.
  • @tielo
    Alles gaat natuurlijk niet in één klap, en Crackdown 3 zelf is een flop (niet de "Cloud"). De afgelopen jaren wordt er steeds meer gebruik van gemaakt, wat veel mensen niet beseffen.
    Kijk bijvoorbeeld naar je save games, video captures en soms online AI. Stap voor stap zal dit groeien.

    5G blijft een techniek voor mobiele devices. Voorlopig ben je als gamer beter af met een vaste verbinding.
  • @Gaaiz Ik maak zeker het verschil tussen "game streamen" en "de cloud" in het algemeen. Zooi extern opslaan is prima en het steamen van content die gebufferd kan worden gaat ook vaak prima. Maar omdat gaming real time is heeft het offloaden van een aantal zaken nauwelijks zin en gezien de kracht van de hardware van nu compleet onzin en marketing flauwekul. Er is zeker een toekomst voor game streaming, maar ik loop er niet warm voor. De voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen en dan heb ik het vooral over de kosten en het eigenaarschap van de content. Maar ik heb dan ook geen Netflix, Zune of Napster.
  • Ach die aandelen gaan altijd heen en weer….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren