1. Age of Wonders: Planetfall hands-on - Heersen in het grote onbekende

Age of Wonders: Planetfall hands-on - Heersen in het grote onbekende

We nemen de in Nederland ontwikkelde game onder de loep

Op 6 augustus kunnen fans van de Age of Wonders-reeks aan de slag met een gloednieuwe titel. Met Age of Wonders: Planetfall belooft Triumph Studios liefhebbers van turn-based strategy en empire building games precies te geven waar ze naar verlangen. We bezochten de studio in Delft om een kijkje te nemen, informatie in te winnen en zelf een bad-ass ruimtepiraat in elkaar te zetten.
age of wonders

Een verloren verleden

Thriumph Studios heeft gekozen voor een futuristisch sci-fi thema voor deze Age of Wonders. Op die manier gunt de studio zichzelf een enorme mate aan creatieve vrijheid om de meest uiteenlopende wezens, wapens en gebieden te creëren. Wat direct opvalt tijdens de persconferentie, is hoeveel aandacht er naar de verhaalvertelling gaat. Narratieve diepgang is iets wat liefhebbers van verhaalgedreven games regelmatig missen in 4X-games. Triumph Studios doet nu een dappere poging door een interessant verhaal neer te zetten waarmee de nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. En dat lukt behoorlijk goed!

Age of Wonders: Planetfall speelt zich af in de verre toekomst. De game begint tussen de ruïnes van Star Union, een oud rijk dat honderden jaren geleden is gevallen. Waarom en hoe dit is gebeurd, is vooralsnog een mysterie. De val heeft geleid tot verschillende volkeren (facties) die zich over de wereld verspreid hebben en los van elkaar hun eigen cultuur hebben opgebouwd. Nu staan ze op om de macht op te eisen. Als speler bepaal je wie er als winnaar uit de bus komt en hoe die overwinning wordt bereikt. Kies je voor een gewelddadige overwinning, of ga je liever voor vrede tussen alle facties?

Tijdens het spelen kom je er voornamelijk doormiddel van ‘environmental storytelling’ stukje bij beetje achter wat er precies is gebeurd in het verleden en hoe Star Union verloren is gegaan. Het veroveren en ontdekken van ruïnes in woestijnen en zelfs poolgebieden om op die manier het verhaal bij elkaar te puzzelen, zorgt er voor dat het geheel aanvoelt als een combinatie tussen Civilization en Fallout.

Excentrieke commandant

We schuiven aan achter één van de computers om de commandant van onze factie te creëren. Met hem of haar gaan we onze troepen aansturen, diplomatie beoefenen en belangrijke beslissingen nemen. We krijgen de keuze uit de zes verschillende facties die het spel te bieden heeft. Deze facties bestaan uit de meest uiteenlopende groeperingen, elk met hun eigen verhaal.

Elke factie heeft zo zijn eigen unieke units, speciale perks en speelstijl. The Amazons, een groep WWE-achtige vrouwen met getemde dinosaurussen als hun grootste troef, springt direct in het oog. Ook de Russische ruimtedwergen met metalen baarden van de Dvar zijn een verleidelijke optie. Uiteindelijk kiezen we voor de Assembly, een factie vol robots die de ledematen en onderdelen van hun tegenstanders gebruiken om hybride lichamen te bouwen. De wezens binnen de Assembly doen ofwel denken aan de nachtmerries die je in een willekeurige Resident Evil tegenkomt, ofwel aan een verminkte Android uit Detroit: Become Human. Hoe dan ook, het horrorrandje is een welkome toevoeging aan het spel.

Onze commandant ziet er na een tijdje tweaken uit als een futuristische robotachtige ruimtepiraat, samengevoegd uit verschillende bijeengeschraapte onderdelen. Hoewel de aanpassingsopties niet baanbrekend groot zijn, is het eenvoudig om uiteenlopende, excentrieke figuren te creëren. Dit wordt vooral bewezen wanneer we meerdere malen op de randomize-knop drukken en we telkens verrast worden door een nieuw bizar wezen. De manier waarop je personages vorm kunt geven bevat ook de fijne dosis humor die we gewend zijn van AoW. We zien subtiele knipoogjes naar de jaren 80 met dikke snorren en foute pakjes. Ondanks het apocalyptische thema van Planetfall zorgt die humor ervoor dat het spel op de juiste momenten luchtig en speels aanvoelt.

Een eigen einddoel kiezen

Een belangrijke keuze die je maakt tijdens de character customization, is voor welke Doomsday Tech je wilt gaan. Doomsday Tech is Planetfalls versie van science victory zoals we deze kennen uit Civilization en een optionele methode om het spel te winnen. Het is een duidelijk einddoel waar je als speler naartoe kunt werken.

Wanneer je oorlog besluit te voeren met je vrienden in de multiplayermodus, blijft jouw gekozen Doomsday Tech voor je tegenstander verborgen. Tijdens het spelen voer je verschillende Doomsday-opdrachten uit om zo je eindmissie te bereiken. Zodra je deze laatste missie hebt volbracht vóórdat je vriend zover is, heb je het spel automatisch gewonnen.

Zelfs wanneer je niet van plan bent om te winnen met een science victory, is het volgen van kleine opdrachten binnen de tech tree zeker aan te raden. Het volbrengen van opdrachten levert namelijk altijd een beloning op die je verderhelpt in het spel. Zo kun je bijvoorbeeld gaan voor de Vortec, technologie waarmee je met tijd en ruimte kunt rommelen om op die manier een voordeel te behalen op je tegenstanders. Met de Xenoplague, de Doomsday Tech waar wij voor gaan, probeer je alle wezens om je heen te muteren met een virus om zo de controle over te nemen. Als een agressieve parasiet grijp je om je heen en verander je de tegenstanders in bio-zombies. Handig om zo een legertje op te bouwen!

Verkenningstocht

Het is tijd om eens rond te kijken op onze planeet. De commandant landt op de wereld en we maken ons klaar om het grote onbekende te verkennen. Het team bestaat uit verschillende specialisten die elk ingezet kunnen worden tijdens missies en gevechten. Verkenners, snipers en zelfs chauffeurs van high-tech motors vormen allemaal op hun eigen manier een handige pion binnen het leger.

Triumph Studios heeft zijn best gedaan om een breed scala aan verschillende personages en wezens tot in detail te ontwerpen. Hun creativiteit is hierbij duidelijk de vrije loop gelaten om je de meest uiteenlopende NPC’s te laten ontdekken wanneer je door de wereld reist om je rijk uit te breiden. Het is elke keer weer een verrassing wie of wat je tegenkomt. Zelf beginnen we al vrij snel met het verkennen van de oceaan. We stuiten op de meest bizarre zeewezens, de één nog dodelijker dan de ander. Elk wezen heeft een stukje humoristische achtergrondinformatie over zijn of haar plekje in de wereld. Dit maakt het erg lonend en leuk om op onderzoek uit te gaan. Planetfall zit vol leven.

Hoewel hexes nog steeds worden gebruikt voor beweging en plaatsing van je personages, is de map verdeeld in regionen. In elke regio is een ‘main settlement’ die je kunt koloniseren om er op die manier een outpost van te maken. Dit geldt niet voor alle stukken terrein. Bergen en veel zeegebieden kunnen bijvoorbeeld niet gekoloniseerd worden. Je hebt daadwerkelijke restricties afhankelijk van het gebied waarin je je bevindt.

Handen vol

Al snel vragen andere groeperingen om onze hulp. Of we eventjes wat bescherming willen bieden met ons leger. Wanneer we dit verzoek afwijzen, verklein we de kans dat deze facties in de toekomst bondgenoten met ons worden. Maar bij het accepteren stoten we de vijanden van de groep in nood juist weer tegen het zere been. We kiezen ervoor om te helpen, vervullen de missie en worden direct beloond met materialen waarmee we het land kunnen uitbreiden. Ondertussen stichten we nieuwe outposts, krijgen we het aan de stok met een groepje onvriendelijke monsters en ontdekken we met een gekochte perk dat er een groot schip vol vijanden onderweg is naar ons land. We rennen van hot naar her om overal op tijd te zijn. Af en toe verliezen we het overzicht een beetje.

age of wonders

Een nieuwe route

Het is overduidelijk dat Triumph Studios met Planetfall een nog onbelichte kant van de franchise wil verkennen. Waar Age of Wonders 3 vooral een oorlogsgame met een fantasysetting was, biedt Planetfall gevoelsmatig meer dankzij de nieuwgevonden focus op het verhaal. Het voelt hierdoor goed gebalanceerd, maar soms ook vrij overweldigend. Vooral als je voor het eerst kennismaakt met de Age of Wonders-reeks, komt er in één keer veel op je af. Planetfall is echter niet ontworpen om in een weekje uit te spelen. Neem je de tijd om de wereld grondig te verkennen, je macht uit te breiden en het mysterie van het verleden te ontrafelen, dan lijkt dit zonder twijfel een vermakelijk ervaring te gaan bieden.

Age of Wonders: Planetfall verschijnt op 6 augustus 2019 op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Claire Meulemeesters De freelance schrijver voor InsideGamer die standaard huilt tijdens emotionele, interactive storytelling games. Van Detroit: Become Human tot Outlast en van Life is Strange tot Far Cry: Ik speel alles op mijn trouwe PS4. Tracer main met een zwak voor Samuel Drake uit Uncharted 4.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren