1. Alles wat we weten over Call of Duty: Black Ops 4

Alles wat we weten over Call of Duty: Black Ops 4

BLACKOUT, MULTIPLAYER EN ZOMBIES

Dat Black Ops 4 dit jaar verschijnt is eigenlijk nooit een geheim geweest, maar toch bracht de aankondiging een aantal opmerkelijke nieuwtjes. Black Ops 4 bevat een battle royale-modus, een tactischere multiplayer-modus en een uitgebreidere Zombies-modus. In dit artikel zetten we alles op een rij wat we hier nu over weten.

Nee, Black Ops 4 bevat geen soloverhaal. Althans, niet op de traditionele manier. In plaats daarvan biedt ontwikkelaar Treyarch een aantal solo-uitdagingen aan die het achtergrondverhaal vertellen van iedere Specialist (waarover later meer). Op deze manier bouwt de game verder op de futuristische setting van Call of Duty: Black Ops 3 en krijgen spelers toch wat van een verhaal mee. Het gemis aan singleplayer wordt gecompenseerd door een flinke hoeveelheid content, waarvan Blackout ons het meest enthousiast maakt.

Call of Duty: Black Ops 4

Blackout is de onvermijdelijke battle royale-modus van Black Ops 4. Er is nog maar weinig over bekend, maar Treyarch claimt alvast dat het de meest gestroomlijnde game in het genre wordt. Er moet tien jaar aan Black Ops-games samenkomen op een map van ongeveer 1500 keer Nuketown, omgerekend zo’n oppervlakte van 4,5 km2. Ter vergelijking: de map van Fortnite: Battle Royale is 5,5 km2, dus waarschijnlijk wordt die van Blackout iets kleiner. Los van de grootte van de map en het nog onbekende spelersaantal is bekendgemaakt dat delen van de meest iconische locaties uit de serie terugkeren. Het kan dus zomaar zijn dat we eind dit jaar kunnen landen in Nuketown, Hijacked, Standoff of Firing Range.

Multiplayer

Dit jaar wordt tactisch spelen in de multiplayer-modus gestimuleerd door een aantal aanpassingen dat de game flink op de schop neemt. De voeten blijven aan de grond, maar Specialists introduceren een hoop strategische, futuristische opties waarmee spelers hun kameraden kunnen bijstaan. Elke Specialist heeft een hoofdvaardigheid die net als in het voorgaande deel oplaadt tijdens het spelen, zoals een granaatwerper, een barricade of een helend pistool. Daarnaast heeft iedereen een zijvaardigheid die kan worden ingesteld in plaats van een granaat. Een team kan geen dubbele personages bevatten en de score vergaard door kills wordt à la Overwatch verspreid over spelers die samen schade toebrengen. In Black Ops 4 ben je dus meer dan ooit in het voordeel als je actief samenwerkt in teamverband, wat wellicht even wennen wordt.

Call of Duty: Black Ops 4

Bij meer tactiek komt ook een lager speeltempo kijken. Spelers hebben de helft meer gezondheid dan voorgaande delen en bovendien wordt dit weergegeven in grote balken. Hierdoor kunnen vijanden enerzijds meer kogels hebben, maar wordt het anderzijds interessanter om te mikken op hun hoofd. Treyarch introduceert ook een voorspelbaar terugslagpatroon, in plaats van het willekeurige patroon uit de vorige games. Hiermee wordt oefenen met je favoriete wapen beloond en wordt direct een wens van professionele spelers ingewilligd.

Een controversiëlere aanpassing is het handmatig herstellen van gezondheid. In plaats van het automatische herstel uit vrijwel alle voorgaande Call of Duty-games moeten spelers nu zelf bepalen wanneer ze dit doen. Het idee hierachter is dat je gezondheid sneller en wanneer je dat wilt kunt aanvullen, in plaats van een aantal kostbare seconden te moeten schuilen. In hoeverre deze aanpak uit de verf komt ondervinden we hopelijk op de aankomende E3, maar op papier klinkt het als een drastische ommekeer.

Call of Duty: Black Ops 4

Meer Zombies

Treyarch introduceerde in World at War de populaire Zombies-modus en de studio wil het fenomeen dit jaar opnieuw uitvinden. In plaats van een enkele map krijgen spelers drie Zombies-maps bij lancering: een knotsgekke, een traditionele en een remake van een favoriet. IX is duidelijk de map waar de studio de meeste lol mee heeft gehad, aangezien spelers hierin zombies te lijf gaan als Romeinen, met zwaarden en speren. Dezelfde cast aan personages speelt ook de hoofdrol in het meer klassieke Voyage of Despair, een alternatief verhaal over hoe de Titanic is gezonken door, jawel, een zombie-uitbraak. De laatste map, Blood of the Dead, werd wellicht het meest enthousiast ontvangen, omdat het een remake betreft van Mob of the Dead uit Black Ops 2. Niet alleen bevat deze map alles wat spelers zo waarderen aan het origineel, maar ook wordt het verhaal uitgebreid.

Voor het eerst krijgen spelers ook de vrijheid om de modus naar voorkeur af te stellen. Denk hierbij aan de verdeling en selectie van wapens, en aanpassingen aan de snelheid, kracht en mutaties van zombies. Ook moet Zombies toegankelijker worden door de herintroductie van moeilijkheidsgraden, de mogelijkheid om met bots te spelen wanneer je geen vrienden tot je beschikking hebt en de simpelere Zombie Rush-modus. Daarnaast belooft Treyarch regelmatig uitdagingen te organiseren, zodat er genoeg content is totdat de volgende uitbreiding verschijnt.

Call of Duty: Black Ops 4

Iets meer liefde

Tot slot verandert er dit jaar een hoop voor pc-spelers. Zoals verwacht wordt Black Ops 4 Battle.net-exclusief, waarmee de game niet op Steam of in de Windows Store verschijnt. Voor het eerst wordt de game niet geport door Treyarch zelf, maar is Activision-studio Beenox ingeschakeld om de pc-versie los te ontwikkelen. Dat heeft tot gevolg dat extra toeters en bellen, zoals HDR, ongelimiteerde framerates en brede schermen worden ondersteund. Een heet hangijzer blijft desalniettemin de dubieuze matchmaking uit de vorige games, dus laten we hopen dat die ook wordt aangepakt.

Al met al belooft Black Ops 4 veel goeds. Blackout wordt een nostalgietrip, de multiplayer-modus oogt een beetje als Rainbow Six: Siege en Zombies wordt uitgebreider en toegankelijker. Totdat we de game zelf hebben gespeeld houden we echter een flinke slag om de arm. Uiteindelijk blijft Black Ops 4 een futuristische Call of Duty-game, en dat hebben sommigen nu wel gezien.

Call of Duty: Black Ops 4 verschijnt op 12 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Ik heb er zin in en dan vooral de zombies! Ben eigenlijk helemaal niet ontevreden met het ontbreken van een campaign, als betekent dat daardoor multiplayer, zombies en blackout meer content krijgen en langer ondersteund kunnen worden!

    Leuk feitje over de AI bots in zombies: oorspronkelijk waren ze gecodeerd om ook de Easter Eggs te kunnen doen, maar tijdens het testen vond men dat het daardoor wel erg makkelijk werd dus besloten ze de mogelijkheden van de bots te reduceren tot wat iedere normale zombie speler doet: zombies killen, equipment gebruiken en mensen reviven wanneer nodig.
  • @Edward the Pirate haha, dat wist ik niet van de bots. Zou ook wel erg simpel zijn als ze het voor je oplossen.
  • @Jack O

    Ja precies hahaha, de Easter Eggs moeten wel een uitdaging blijven. Ik heb echt heel erg veel zin in Blood of the Dead! Maar de andere maps zien er ook heel goed uit

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren