1. Ancestors: The Humankind Odyssey preview – Onvergeeflijke weergave van de menselijke evolutie

Ancestors: The Humankind Odyssey preview – Onvergeeflijke weergave van de menselijke evolutie

Verloren in de Afrikaanse jungle

Patrice Désilets en Assassin’s Creed zijn onafscheidelijk, hoe graag hij ook van zijn imago af wil. Na het falen van Amsterdam: 1666 kreeg hij nog steeds op elke pitch vrijwel dezelfde feedback: ‘Heel tof, maar waar is je spirituele opvolger van Assassin’s Creed?’ Bekijk het maar, dacht hij. En zo startte hij zijn eigen gamestudio Panache Digital Games om binnenkort met Ancestors: The Humankind Odyssey de menselijke evolutie in beeld te brengen.

Ancestors is een bijzonder intrigerende survivalgame. Als speler word je na een korte reddingsactie volledig losgelaten in het Afrika van 10 miljoen jaar geleden, waar het volgens de geschiedenisboeken allemaal begon. Aan de hand van verschillende soorten mensen evolueert je volk en kom je uiteindelijk bij de eerste daadwerkelijk menselijke voorvaderen. Mits je weet te overleven, want de game waarschuwt je dat maar weinig hulp krijgt.

ancestors

Eten of gegeten worden

Uit de eerste twee uur spelen blijkt dat deze waarschuwing volledig op z’n plaats is, want in de jungle is het eten of gegeten worden. Sabeltandtijgers vallen je in de rug aan, grote vogels plukken je uit bomen en slangen vergiftigen je met één beet. Men name in de eerste momenten voelden we ons volledig verloren in de game en legden twee van onze apenvrienden het loodje. Het is vooral even slikken dat Ancestors je geen doel voorschotelt, maar zegt: ‘Hé homosapien, kun je overleven zoals je voorvaderen dat deden?’

De gameplay bestaat daarom vooral uit het voorzichtig verkennen van de omgeving. Je ‘intelligentie’, een soort detectivemodus waarin je nuttige dingen als planten en dieren in de omgeving ontdekt, helpt je een handje bij het uitbreiden van je kennis. Zo merk je al gauw dat een bepaalde soort vrucht verdovend werkt als je voor de zoveelste keer snoeihard je been breekt na een val uit een boom. Ook het gebruik van je zintuigen om dingen op afstand en van dichtbij te inspecteren helpt bij het onthouden van bruikbare middelen op weg naar de evolutie.

Patrice Désilets over Assassin’s Creed

In Parijs spraken we Patrice Désilets onder andere over wat hij van de huidige Assassin’s Creed-games vindt. Hierop antwoorde hij:

‘Ik vind er niets van. Ik heb ze niet meer gespeeld sinds de delen die ik zelf heb gemaakt. Ik heb Assassin’s Creed 3 na twee uur uitgezet, want het voelde als werk. Ik dacht steeds: ze hadden dit anders kunnen doen, ze hadden dat beter kunnen doen. En je moet in het achterhoofd houden dat die game maar anderhalf jaar na mijn vertrek uitkwam, dus het voelde echt als werk. Opeens kon ik zelf niets meer aan de game veranderen, dus ik beleefde er geen lol aan. Ik weet dat ze nu een hoop hebben veranderd, maar het is hun game nu. Ik geef er eerlijk gezegd niets meer om, ondanks dat ik minimaal een keer per week een bericht krijg van een fan dat ik terug moet komen.’

Lees hier meer.

ancestors

Geduld

Het is daarom noodzakelijk dat je de omgeving goed verkent alvorens je er zoals ondergetekende op los slingert. Eenmaal gewond of vergiftigd, waarbij het beeld zo vervormd raakt dat je geen hol meer ziet, is het ontzettend lastig om de juiste remedies te vinden in de natuur. Slapen, drinken en eten, drie belangrijke mechanieken die je uithoudingsvermogen, gezondheid en mentale gesteldheid op pijl houden, zijn vaak slechts noodoplossingen voor het echte probleem. En zie maar eens de juiste geneeskrachtige kruiden te vinden en fijn te stampen. Soms hadden we het gevoel iets te veel gestraft te worden en te weinig kennis tot onze beschikking te hebben, maar anderzijds is dat ook de insteek van de game.

Ancestors stelt je geduld dus flink op de proef, maar de bevrediging van na een uur als een aap met takken smijten zelf iets uitvinden is erg fijn. Zo ontdekten we dat je een gestripte tak kunt gebruiken als hefboom voor rotsen, een kokosnoot kapot kunt slaan met een steen en door lomp op planten te slaan een provisorische pleister maken. Ook probeerden we als eerste mensachtige ter wereld vuur te maken om die vervelende slangen in de fik te steken, maar dat mocht niet baten.

Ancestors
Ancestors
ancestors

Evolutie van het lichaam

Ancestors is deels dus frustrerend doch fascinerend als je met kleine stapjes vooruitgaat. Dat laatste geldt ook voor de skill tree van de game, die bestaat uit hele basale verbeteringen van je lichaam. Een upgrade in een vroegere versie van de game liet apen voor het eerst op twee benen staan. Dit klinkt heel gewoon, maar in de praktijk is het verschil in overzicht in de jungle is immens. Upgrades die we in Parijs vrijspeelden waren bijvoorbeeld het gebruik van twee handen, waarmee je tweehandige werkzaamheden kunt verrichten en gereedschap kunt ontdekken, die weer allerlei deuren openen op het gebied van gameplay. Vaardigheden verdienen in Ancestors voelt daadwerkelijk als een logische evolutie.

Deze vaardigheden dragen overigens over naar je hele clan, waarbinnen je kunt wisselen van personage. Uiteindelijk is het je doel om de clan uit te breiden en de teller met een druk op de knop vijftien jaar vooruit te zetten. In hoeverre dit invloed heeft op je progressie naar het volgende hoofdstuk is niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval belangrijk om de groep niet uit te laten sterven. Helaas leek de vrouwtjesaap ons nauwkeurige vlooiwerk niet te waarderen, dus geen apenseks voor ons.

ancestors

Breath of the Ape

Hoe goed onze aap ook is met vlooien, soms laat de game wat steken vallen op het gebied van besturing. Na het vrijspelen van tweehandige motoriek wordt interactie met objecten een stuk complexer en door de besturing zelfs omslachtig. Je moet namelijk een object in de ene hand nemen om er iets mee te doen en wisselen naar de ander als je daar interactie mee wilt hebben. Het wisselen en laten vallen werkt vaak verwarrend en helpt niet bij de al complexe systemen van de game. Soms waren we de draad totaal kwijt.

Amsterdam: 1666

Ook bevestigde Désilets dat hij de geannuleerde THQ- en Ubisoft-game Amsterdam: 1666 nog steeds gaat maken. In 2016 kreeg hij met veel pijn en moeite de rechten terug van Ubisoft en de tools van Ancestors zijn een fijne springplank voor het project. Toen we vroegen hoe de game eruit zal zien, zei hij: ‘Het gaat er geweldig uitzien! Wat denk je dan? Dat het eruitziet als poep?’

Lees hier meer.

Anderzijds heeft Désilets duidelijk zijn kennis van zijn eerdere werk toegepast op het klimsysteem. In bomen klimmen en aan takken slingeren vereist wellicht meer oefening dan je zou denken, maar uiteindelijk vonden we een fijne flow om ons te verplaatsen. De manier waarop je van bladerdek naar bladerdek kunt slingeren is zelfs vrij uniek, aangezien we ons nog nooit zo vrij hebben kunnen verplaatsen in een junglegame als deze. Bovendien doet het erg denken aan Breath of the Wild, omdat bijna alle bomen en rotsen begaanbaar zijn. Niet alle omgevingen dus, maar voldoende om het gevoel te hebben overal naartoe te kunnen klimmen.

Evolutie

Al met al is Ancestors: The Humankind Odyssey een vrij hardcore survivalgame die zowel frustreert als het unieke gevoel van evolutie bewerkstelligt. Het is een gedurfde keuze om van de game geen rechttoe, rechtaan geschiedenisles te maken – wat het overigens wel was – maar spelers los te laten in een vijandige wereld. En hoe verloren we ook waren, we zijn erg benieuwd hoe deze pre-bètaversie zelf richting de release evolueert.

Ancestors: The Humankind Odyssey verschijnt in 2019 op PlayStation 4, Xbox One en pc voor een gereduceerde prijs.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.